دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ورزش پیشقدم در حمایت از کالای ایرانی

با تصمیم کمیته ملی المپیک، کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا از البسه داخلی استفاده می‌کند، تصمیمی که در راستای حمایت از شعار سال ۹۷ اتخاذ شده است.
کد خبر : 274428

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ورزشی‌ها هم پیشقدم شده‌اند تا در راستای شعار سال، حمایت از کالای ایرانی را در اولویت‌هایشان قرار دهند. در همین راستا رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در گردهمایی مشترک با رؤسای فدراسیون‌ها از شرکت ایران در بازی‌های آسیایی با لباس تولید داخل خبر داد: «کاروان ورزشی ایران در راستای تحقق شعار سال منویات مقام معظم رهبری با لباس تولید داخل در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور پیدا می‌کند و سفر این کاروان از طریق خطوط داخلی انجام می‌شود.» محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای هم در این جلسه گفت: «در عرصه ورزش به دنبال برند‌سازی کالاهای داخلی در عرصه‌های آسیایی و جهانی هستیم، چراکه باعث افتخار است که ورزشکاران و تیم‌های ایرانی در رویدادهای بین‌المللی با برندهای ایران حاضر شوند.»


شهنازی: نگاهمان حمایتی است


شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، در این باره توضیحات بیشتری می‌دهد: «با توجه به پیام مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای داخلی، در همین راستا کمیته ملی المپیک با فراخوان از تولیدی‌های داخلی از آنها برای تأمین پوشاک کاروان کشورمان در بازی‌های آسیایی جاکارتا دعوت کرده و در همین زمینه نیز این تولیدی‌ها پیشنهادهایشان را ارائه داده‌اند که قرار است در هفته جاری در این باره تصمیم‌گیری شود.»


شهنازی با اشاره به هدف کمیته ملی المپیک در حمایت از تولید داخلی می‌گوید: «این تصمیم برای حمایت از تولید داخلی گرفته شده تا کاروان ایران با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری و تأکید ایشان مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در سال 97 در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های بین‌المللی با پوشاک ایرانی شرکت کند.»


دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه عنوان می‌کند: «در دوره‌های گذشته تأمین‌کنندگان البسه‌های کاروان ایران به صورت اسپانسری بود و در این زمینه شرکت‌های خارجی پیشقدم بودند و تولیدی‌های ایران جلو نمی‌آمدند. با این حال با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، از تولیدکنندگان داخلی خواستیم تا وارد میدان شوند و در این زمینه با کمیته ملی المپیک همکاری کنند. این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و ما هیچ‌ وقت نگاه منفی به پوشاک ورزشی ایرانی نداریم. باید با حمایت از تولیدکنندگان کشورمان به آنها کمک کنیم و آنها نیز تلاش کنند تا کیفیت اقلام هر روز بالاتر برود. نگاه کمیته ملی المپیک به تولید داخلی حمایتی است و انتخاب یک تولیدکننده داخلی برای بازی‌های آسیایی به خوبی بیانگر این هدف است.»


افشارزاده: پوشاک ایرانی قابل رقابت با خارجی‌هاست


بهرام افشارزاده، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک هم در گفت‌وگو با «جوان» از تصمیم استفاده کاروان ایران از البسه داخلی حمایت می‌کند: «بسیار تصمیم بجا و عاقلانه‌ای گرفته شده است، به این دلیل که در حال حاضر در داخل کشور در بخش تجهیزات ورزشی به خصوص پوشاک، محصولاتی خوب و باکیفیتی تولید می‌شود که با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند. البته در بخشی از تجهیزات مانند توپ، وسایل وزنه‌برداری و وسایل ژیمناستیک در کشورمان توان لازم برای تولید وسایل با استانداردهای بین‌المللی وجود ندارد که این مسئله برای رسیدن به استانداردهای روز، زمان و برنامه‌ریزی می‌خواهد. به هر حال کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته و به جز برخی تجهیزات، از اقلامی مانند گرمکن، لباس و وسایلی که برای رژه استفاده می‌شود، در داخل نمونه‌های خوبی داریم.»


افشارزاده معتقد است که این حرکت می‌تواند به خودکفایی کشور کمک کند: «وقتی که وضعیت امروز چین یا کره جنوبی را با سال 1974 که آنها برای حضور در بازی‌های آسیایی به تهران می‌آمدند مقایسه می‌‌کنیم، می‌بینیم که خودکفایی و حمایت از تولید ملی این کشورها را جلو انداخته است، چراکه خودکفایی در این کشورها یک فرض واجب شد و همه به دنبال به روز شدن و استفاده از تکنولوژی روز بودند.»


دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک البته الزامات خودکفایی را سرمایه‌گذاری و حمایت عنوان می‌کند: «خودکفایی نیاز به کارخانجات مدرن دارد تا مواد اولیه را خودمان تأمین کنیم. با این حال استفاده از البسه ورزشی داخلی در ورزش قدم بزرگی است و این مسئله زمینه‌ای را برای صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان فراهم می‌کند که به سمت سرمایه‌گذاری‌های بیشتر بروند تا نه تنها در زمینه وسایل ورزشی که در همه زمینه‌ها جنس باکیفیت تولید کنند تا شعار امسال که مقام معظم رهبری که مبنی بر حمایت از کالای داخلی بود، تحقق پیدا کند.»


افشارزاده درباره فرهنگ‌سازی در ورزش کشور برای حمایت از کالای ایرانی هم این‌طور پیشنهاد می‌دهد: «نزدیک به 50 فدراسیون، باشگاه‌های متعدد، هیئت‌های ورزشی و ادارات کل و ورزش و جوانان می‌توانند نقش بزرگی در فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی در ورزش داشته باشند. فدراسیون‌ها و ادارت کل ورزش و هیئت‌ها سالانه اقلام زیادی از پوشاک را برای تیم‌های ورزشی در رده‌های مختلف تهیه می‌کنند که خریداری این اقلام از کالاهای داخلی سبب می‌شود تا به تولید داخلی کمک شود. البته نباید در این شرایط برخی به دنبال سوء‌استفاده باشند و اجناس بی‌کیفیت را وارد بازار کنند، بلکه همه تولیدکننده‌ها باید به سمت تولید باکیفیت بروند تا پوشاکی که ورزشکار ایرانی در المپیک و بازی‌های آسیایی استفاده می‌کند، از پوشاک سایر کشورها کم نیاورد.»


منبع: جوان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته