دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 12:29
کارشناس اردنی:

کره‌شمالی دنبال صلح پایاپای با آمریکا/ «اون» از نقض عهد ترامپ در برجام درس گرفته است

یک پژوهشگر روابط بین‌الملل از اردن گفت: کره‌شمالی سایت هسته‌ای شمال کشور خود را پیشتر یک دستاورد مهم خوانده بود و اکنون بعید است همه فعالیت‌های آن را باوجود اظهارات مطرح شده متوقف کند.
کد خبر : 274353

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به‌نقل از کیم جونگ اون، رهبر این کشور اعلام کرد پیونگ یانگ از امروز (شنبه) همه آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های بالستیک میان‌قاره‌ای خود را متوقف می‌کند. کره‌شمالی همچنین یک سایت آزمایش هسته‌ای خود را در شمال کشور می‌بندد تا اثبات کند به روند توقف آزمایش هسته‌ای پایبند است.


پیونگ یانگ همچنین اعلام کرد به‌زودی به گفت‌وگو با مجامع جهانی با هدف برقراری صلح و تحقق رشد اقتصادی می‌پیوندد. این تحولات در شبه‌جزیره کره یک هفته پیش از نشست احتمالی میان رهبران دو کره و نشست چند هفته آینده میان رهبر کره‌شمالی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام می‌شود.


زیاد الاحمد، پژوهشگر روابط بین‌الملل از اردن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره اقدام رهبر کره‌شمالی در بستن یکی از مهم‌ترین سایت‌های هسته‌ای خود گفت: «معتقدم کره‌شمالی به این سادگی دست از برنامه هسته‌ای خود برنمی‌دارد. ترامپ می‌کوشد با یک ساختار دیکتاتوری نبض کره‌شمالی را در اختیار بگیرد و از سوی دیگر کیم جونگ اون رهبری نیست که از آرمان‌های خود کوتاه بیاید. منظور همان اظهارات و مطالبی است که پیشتر در زمینه حمله موشکی به مواضع آمریکا مطرح کرده بود.»


این کارشناس حقوق بین‌الملل در پاسخ به این سوال که «آیا این اقدام می‌تواند بیانگر حسن‌نیت اون در زمینه تحقق صلح، پیش از دیدارش با ترامپ باشد؟» تصریح کرد: «دیدار ترامپ با اون در حالی انجام می‌شود که کره‌شمالی در ظاهر می‌خواهد با آمریکا رابطه صلح‌آمیز و رو به رشد اقتصادی داشته باشد، ولی در عمل کارشکنی‌های آمریکا در برخورد با قراردادهای بین‌المللی باعث می‌شود تا رهبر کره‌شمالی محتاط‌تر عمل کند.»


زیاد الاحمد گفت: «کره‌شمالی سایت هسته‌ای شمال کشور خود را پیشتر یک دستاورد مهم خوانده بود و اکنون بعید است همه فعالیت‌های آن را باوجود اظهارات مطرح شده متوقف کند. باوجود این، قدرت هسته‌ای کره‌شمالی محدود به یک سایت هسته‌ای نیست گرچه طبق اظهارات مقام‌های این کشور اصلی‌ترین سایت هسته‌ای کره‌شمالی به‌شمار می‌رود.»


این پژوهشگر عرب‌زبان درباره دیداری که قرار است رهبر کره‌شمالی با همتای جنوبی خود و نیز ترامپ داشته باشد، تصریح کرد: «دیدار کیم جونگ اون با مسئولان کره‌جنوبی تحت‌الشعاع دیدارش با ترامپ قرار گرفته است و اون می کوشد دو طرف را نسبت به اینکه کره‌شمالی طرفی است که می‌خواهد صلح در منطقه شبه جزیره کره برقرار باشد، قانع کند.»


وی افزود: «رهبر کره‌شمالی قطعا از نقض عهدهای ترامپ در برخورد با توافق‌های بین‌المللی همچون توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، معاهده آب و هوایی پاریس و ... درس گرفته است و احتمالا می کوشد صلحی را که مدنظر دارد، پایاپای با آمریکا به پیش ببرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته