رابطه مالی بین پزشک و بیمار باید از بین برود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی زارعی، استاد مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی در حاشیه اولین همایش بینالمللی پزشکی آکادمیک، اظهار کرد: این همایش را از یکسال پیش با همکاری اساتید برجستهای از دانشگاه آکسفورد و کمریج برنامهریزی کردیم و هدف از برگزاری آن، برجسته کردن اهمیت پزشکی آکادمیک برای مردم بود.
وی افزود: ما به دنبال تشویق پزشکان جوان هستیم که به سمت پزشکی آکادمیک بروند. پزشکی آکادمیک به قسمتی از پزشکی گفته میشود که پزشکان اکثر وقت خود را صرف تحقیق و آموزش میکنند.
زارعی همچنین تصریح کرد: طبعا اغلب پزشکان وقت خود را صرف درمان میکنند که این امر پسندیدهای است اما عدهای دیگر از پزشکان ترجیح میدهند بیشتر وقت خود را صرف تحقیق و آموزش کنند که به آنها پزشکان آکادمیک گفته میشود.
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در ایران دانشگاهها وظیفه آموزش و ارائه خدمات به مردم را دارند به همین دلیل برجسته سازی پزشکی آکادمی سبب میشود به حوزه تحقیق و آموزش بیشتر توجه شود.
زارعی اظهار کرد: در این همایش 9مهمان خارجی نیز حضور دارند که از دانشگاههای آکسفورد و کمریج به ایران آمدهاند.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در طرح تحول سلامت در مقایسه با سیستمهای دیگر خدمات ملی سلامت در دنیا، ارتباط مالی بین پزشک و بیمار وجود دارد. یعنی تا زمانی که پزشک در ازای ویزیت، تجویز عکسهای رادیولوژی و ... از بیمار پول دریافت میکند این مشکلات هرگز حل نخواهد شد.
وی افزود: این مساله که پزشک هر چه بیشتر کار کند پول بیشتری بهدست میآورد، سبب میشود که کیفیت ارائه خدمات کاهش یابد. سیستمهای نظارتی باید مستقل از وزارت بهداشت و درمان باشد و گروه ناظر نیز حتما باید از غیر پزشک تشکیل شود؛ زیرا پزشکان خود ذینفع هستند این مساله در کشورهای دیگر اتفاق میافتد اما در ایران اینگونه نیست.
زارعی اظهار کرد: امروزه اختلافات زیادی بین وزارت بهداشت، سازمانهای بیمهگر و وزارت رفاه وجود دارد و به نوعی کسی از وضعیت فعلی راضی نیست؛ این درحالی است که ایده طرح تحول سلامت بسیار خوب و عالی بود ولی متاسفانه تاکنون نتیجه درستی از آن نگرفتهایم.
وی یادآور شد: در کشورهایی که طب ملی دارند بین پزشک و بیمار رابطه مالی وجود ندارد و همه پزشکان بدون توجه به نوع تخصصشان یک حقوق ثابت را بر اساس میزان سن و تجربه کاریشان دریافت میکنند.
انتهای پیام/