دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 11:57

اهدای مجموعه‌ 95 جلدی کتاب نفیس به کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی سقز

مجموعه‌ای 95 جلدی کتاب نفیس در حوزه هنر و معماری متعلق به کتابخانه شخصی استاد فقید منیژه میرعمادی با همت مریم افسر از همکاران این استاد فقید به کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز اهدا شد.
کد خبر : 274313

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، منیژه میرعمادی (ناصری)، سال ١٣٢٦ به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی اش را به تناوب در شهرهای مختلف ایران سپری کرد. وی نقاش، ‌مجموعه‌دار و بنیان‌گذار نخستین مجله دو زبانه هنری ایران «طاووس» و بانی انتشارات «نشر هنر ایران» بود.



این استاد فقید در سال ١٣٧٠ با احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت هنرهای تجسمی ایران طرح انتشار٣٠ جلد کتاب نفیس به دو زبان انگلیسی و فارسی، از کار هنرمندان صاحب سبک و معتبر ایرانی تاریخ معماری، تاریخ عکاسی، تاریخ موسیقی، تاریخ نقاشی و... را پی‌ریخت و در ١٠ سال موفق به انتشار ١٣ جلد اول از این مجموعه، در سازمان انتشاراتی خودش«نشر هنر ایران» شد.


این کتاب‌ها عمدتا به کار تحلیل و بررسی و معرفی هنر نوگرای ایران از آغاز سده‌ی خورشیدی می پردازند، کتاب‌هایی با بزرگداشت کار هنرمندان نوگرا، صاحب‌ سبک، پیشگامان و معرفی این هنرمندان به مخاطبان جوان و نوپایی که به خاطر دگرگونی‌های اجتماعی، چیزی از پیشینه و ارزش کار هنرمندان‌شان نمی دانستند و هم نسلان و پیشگامانی که ارتباط‌شان با علاقه‌مندان و مردم قطع شده بود.


وی با سرمایه شخصی و پشتیبانی همسرش دکتر ناصری دست به انتشار فصلنامه «طاووس» نشریه‌ای نفیس، دوزبانه، با گرافیکی استثنائی زد. این استاد ارجمند در نخستین ساعات شنبه بیستم خرداد ۱۳۹۶ جهان خاکی را بدرود گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته