دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 08:43
دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در گفت‌وگو با آنا:

سیاستگذاران در اقتصاد نمره قبولی نگرفتند/ بی برنامگی در اقتصاد موجب افزایش تحریم‌ها

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار گفت: دشمن در پروژه تحریم نارضایتی مردم را دنبال می‌کرد و برنامه‌های خود را یکی یکی پیش برد که البته تا حدودی هم موفق شد؛ اما این موفقیت کامل نیست.
کد خبر : 274204

احمد کریمی‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره موانع موجود بر سر راه حمایت از کالای ایرانی،‌اظهارداشت: مقام معظم رهبری برای اینکه در مسئولان حساسیتی نسبت به مسائل اقتصادی بوجود بیاورند، یک دهه شعارهای سال را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند. اما با این حال که مسأله اقتصاد موضوعی نمادین شد، آنگونه که باید برنامه ریزی در این زمینه صورت نگرفت و گویا اهمیت موضوع برای دست اندرکاران جا نیفتاد که باید پیش بینی‌های لازم را داشته باشند و جلوی حادثه را قبل از وقوع آن بگیرند.


وی تاکید کرد: اگر در 10 سال گذشته به این مسأله توجه می‌کردیم شاید آثار تحریم‌ها این مقدار نبود و دشمن اگر می‌دید ما در اقتصاد برنامه داریم و به خوبی پیشروی می‌کنیم برتری خود را در افزایش تحریم‌ها دنبال نمی‌کرد و ادامه نمی‌داد.


دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار مسائل اقتصادی را گره خورده با امنیت کشور دانست و گفت: هر حکومتی اقتصادش را سامان دهد مردم در آن نظام راضی و تابع هستند. بنابراین دشمن در پروژه تحریم نارضایتی مردم را دنبال می‌کرد و برنامه‌های خود را یکی یکی پیش برد تا وسیله نارضایتی مردم را فراهم کند که البته تا حدودی هم موفق شد؛ اما این موفقیت کامل نیست.


کریمی اصفهانی با اشاره به اینکه سیاستگذاران ما باید مراقبت می‌کردند ولی متاسفانه در این حوزه نمره قبولی نیاورند، تصریح کرد: اقتصاد در کشور ما از دولت نهم، دهم تا یازدهم و دوازدهم یله رها بود که این اواخر بحران ارزی هم به مشکلات اقتصادی مردم اضافه شد که امیدوارم با برنامه ریزی صحیح بازار مقداری سامان داده شود.


این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه در سالی که حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار داشتیم از همان ابتدا با بحران ارزی مواجه شد، اظهارداشت: زمانی که تولید کننده در رابطه با مواد اولیه با نوسانات ارزی مواجه است، این خودش ترمزی بود که مشکلات زیادی را ایجاد کرد.


وی با ذکر این مسأله که شکل گیری تولید مرهون برنامه ریزی مدیران است‌، اضافه کرد: حمایت از کالای داخلی با شعار تأمین نمی‌شود. اجناس داخلی باید بتوانند از نظر کیفیت و قیمت با نوع خارجی خود رقابت کنند. همچنین باید قیمت تمام شده محصولات نازل‌تر باشد تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند.


کریمی اصفهانی با بیان اینکه البته مردم فهیم این پیام را دریافت کردند که اگر کالای ایرانی استفاده کنند، بهره آن را خودشان خواهند برد، تصریح کرد: مردم خودشان ملاحظه می‌کنند که در هر خانواده یک یا چند نفر بیکار وجود دارد و استفاده آنها از کالای داخلی اهرمی برای حرکت به سمت تولید و اشتغال خواهد بود. منتهی مسئولان باید بدانند در این مسیر نمی‌توان با گفتار و رفتارهای شعاری جلو رفت.


دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار رفع موانع و مشکلات صادرات را از مواردی دانست که لازمه حرکت به سمت تقویت کالای داخلی است و اظهارداشت: قیمت کالا زمانی نازل می‌شود که ظرفیت تولید برای رقابت کامل شود و در تولید کلان است که امکان پایین آوردن قیمت بوجود می‌آید. اگر با ظرفیت پایین کار کنیم هزینه‌ای که سرشکن می‌شود، اظ نظر قیمت نمی‌تواند با کالای خارجی رقابت کند.


کریمی اصفهانی با تاکید بر اینکه دولت موظف از نوسانات ارزی جلوگیری کند، گفت: صادر کننده نمی‌داند باید ارز را با چه قیمتی دریافت کند و اینها لازمه حمایت از کالای ایرانی است.


وی خاطرنشان کرد: تمام امکانات کشور باید به کمک تولید و حمایت از کالای داخلی بیاید. برای نمونه تسهیلات بانکی باید چاشنی تولید شوند تا بازار تولید بتواند ظرفیت و مشکل نقدینگی خود را حل کند.


دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار مسائل کارگری و تأمین اجتماعی را هم از مسائلی دانست که لازم است به آن توجه شود، اظهارداشت: با همه سختی‌ها و موانع موجود معقتقدم با رفع بحران‌های پولی می‌توان به تولید و صادرات کمک کرد. از طرفی صدا و سیما هم باید به خوبی کار کند و تبعات مصرف کالای خارجی را به مردم بگوید و از سوی دیگر افکار عمومی را نسبت به اهمیت حمایت از تولید داخلی اقناع کند و اینها شدنی است.


کریمی اصفهانی با تأکید بر اینکه ما در مدیریت مشکل داریم، خاطرنشان کرد: اگر مدیریت کشور بتواند به خوبی حرکت کند، کار شدنی است و امیدوارم شعار حمایت از کالای ایرانی همانگونه که ما در قانون بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم را مطرح می‌کنیم با همین منوال باید خودش را نشان دهد و اینطور نباشد که آخر سال بگوییم کاری صورت نگرفته است.


وی با تصریح اینکه مردم از ابتدای سال رغبت خود را برای مصرف و حمایت از کالای داخلی نشان دادند، بیان داشت: مردم کوچه و بازار نمی‌توانند کالای داخلی را از نمونه خارجی آن تشخیص دهند و این وظیفه مسئولان مربوطه در حوزه واردات است که روی شناسنامه کالا حساس باشند، اتحادیه‌ها هم باید مسئولیت بپذیرند، وزارت صنعت و معدن در این زمینه پای کار بیاید و محدودیت‌هایی قائل شود تا بتوانیم تعرفه‌ها را تقلیل داده و به سمت تراز مثبت ببریم.


دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار با انتقاد از اینکه ما در سایه نعمت‌های طبیعی و خدادادی تنبل شده‌ایم، تاکید کرد: جامعه ما به جای اتکا به تولید،‌ به درآمدهای نفتی تکیه کرده است. ما باید کشور ژاپن را الگوی خود کنیم که چگونه با برنامه ریزی اراده و عزم خود را برای تولید داخلی و صادرات کالای با کیفیت جزم کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته