دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1397 - 17:19

ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، سیاست و اولویت مهم وزارت علوم

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌ مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را سیاست و اولویت مهم وزارت علوم دانست.
کد خبر : 273577

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر روز سه‌شنبه در آیین تکریم دکتر محمد سبحان الهی، رئیس سابق دانشگاه خوارزمی و معارفه دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم، سرپرست این دانشگاه، ضرورت‌های اجرایی و تاکیدات قانونی برای انجام سطح‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مورد تاکید قرار داد.


وی اظهار کرد: مواردی از قبیل اطلاع مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جایگاه خود در آموزش عالی کشور، ایجاد رقابت سالم میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و توجه به نقاط ضعف و قوّت و تلاش موثر مدیران مراکز آموزش عالی برای ارتقای وضعیت دانشگاه خود را می‌توان از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.


معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی گفت: در این طرح، با هدف ارتقای کیفی، موسسات آموزش عالی به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم شده‌اند که موسسات در حال توسعه باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند تا در حوزه عملکردی، سطح کیفی آنها افزایش یابد.


شریعتی نیاسر کمک به توسعه هدفمند آموزش عالی براساس جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تقویت همکاری‌های علمی و بین‌المللی و بهره‌وری بیشتر دانشگاه‌ها در نظام تصمیم‌گیری کشور را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.


وی با اشاره به کثرت مراکز آموزش عالی و همچنین افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف عنوان کرد: کثرت جمعیت دانشجویی از طرفی موجب خیر و برکت است و از این فرصت می‌توان در جهت اعتلای کشور استفاده کرد؛ اما بخش منفی آن اینجاست که اگر این رشد کمی با یک رویکرد کارشناسانه همراه نباشد بر کیفیت آموزش عالی کشور تاثیر سو برجای می‌گذارد.


معاون آموزشی وزارت علوم با ارائه آماری از وضعیت دانشجویان دکتری در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور گفت: از تعداد چهارمیلیون وششصد هزار دانشجوی کشور، حدود صدهزار نفر دانشجوی دکتری هستند که اکثراً تمایل دارند عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند.


شریعتی نیاسر اضافه کرد: پذیرش اعضای هیات علمی سالانه حداکثر دوهزار و پانصد نفر است که حدود 20 هزار نفر متقاضی دارد که 15 هزار نفر آن در جامعه به کارهای دیگر مشغول هستند و سرمایه گذاری دولت با این هدف در خصوص دانشجویان دکتری صورت نگرفته است، به همین خاطر در سال تحصیلی جدید پذیرش دانشجوی دکتری را محدود کرده‌ایم.


وی تصریح کرد: یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم واگذار شده است؛ دستیابی مراکز علمی معتبر کشور به تراز جهانی است که رسیدن به این هدف، نیازمند توجه ویژه به جایگاه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی است که در همین راستا، رتبه‌بندی مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی کشور از سال ۱۳۹۳ آغاز شد.


به گفته معاون آموزشی وزارت علوم سطح‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از خرداد ۹۳ با سطح‌بندی موسسات آموزش عالی غیردولتی آغاز شد و نتایج آن در بهمن ماه ۹۴ اعلام شد که براساس آن تمام مراکز آموزش عالی غیر دولتی در پنج سطح تقسیم‌بندی شدند.


شریعتی نیاسر ادامه داد: یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به معاونت آموزشی وزارت علوم واگذار شده است، ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز جهانی است که در این خصوص با فراخوانی که به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کل کشور ابلاغ شد، ۲۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی اعلام آمادگی کرده و برنامه خود را ارائه کردند که برنامه ۱۶ موسسه برگزیده شد که دانشگاه خوارزمی هم در میان این مراکز بود.


وی اظهار کرد: این طرح از مهم‌ترین طرح‌هایی است که می‌تواند آینده آموزش عالی را در سطح جهانی مطرح کند.


شریعتی نیاسر همچنین، اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در حوزه آموزشی عنوان کرد و گفت: در این راستا نظام آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است و طرح مدیریت منطقه‌ای با هدف تمرکززدایی از بخش ستادی آموزش عالی و هم‌افزایی در مناطق ۱۰ گانه، تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.


معاون آموزشی وزارت علوم در پایان مراسم با تقدیر از زحمات دکتر سبحان الهی لوح تقدیر و هدیه وزیر علوم را به وی اهدا و همچنین حکم سرپرستی دکتر نوه انراهیم را به وی اعطا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته