دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1397 - 12:30
روزنامه الاخبار فاش کرد؛

تلاش ولیعهد ابوظبی برای فروپاشی پادشاهی عربستان

یک روزنامه لبنانی با انتشار پیام‌های درزیافته از سفارتخانه‌های امارات و اردن در بیروت، موارد متعددی از اختلاف در رویکرد ریاض و ابوظبی را که در ظاهر روابط نزدیکی با هم دارند، افشا کرد.
کد خبر : 273447

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «دوره زمانی پیام‌های محرمانه از سفارتخانه‌های امارات و اردن در بیروت به پیش از 4 نوامبر 2017 (13 آبان 96) یعنی موعد اعلام استعفای سعد حریری از مقام نخست‌وزیری لبنان در عربستان بازمی‌گردد. یکی از پیام‌های درزیافته مربوط به دیدار نبیل مصاروه، سفیر اردن در بیروت با عبدالعال قناعی، همتای کویتی‌اش است.»


الاخبار می‌نویسد: «در این پیام از سفیر کویت نقل شده که عربستان در همه جا به‌ویژه لبنان شکست خورده و دیدار ثامر سبهان، سفیر سابق عربستان با نیروهای 14 مارس بیانگر آشفتگی سیاست این کشور است. این سیاست هیچ نتیجه‌ای جز تنش رسانه‌ای و تکاپوی عربستان برای اثبات وجود خود در لبنان دربر نخواهد داشت.»


طبق این پیام، سفیر اردن از همتای کویتی خود نقل می‌کند که شیخ محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات به‌دنبال فروپاشی عربستان سعودی است. همچنین دومین پیام درزیافته‌ مربوط به دیدار سفیر اردن با حمد بن سعید شامسی است. در این پیام سفیر اردن به‌نقل از همتای اماراتی‌اش می‌گوید: «عربستان در داخل و خارج به‌ویژه در لبنان دچار آشفتگی است. عربستان سعودی با وجود نارضایتی از سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان از او بی‌نیاز نیست.»


الاخبار نوشت: «این پیام بر نارضایتی بن‌زاید از حریری تاکید دارد و آمده است، وقتی عربستان حمایت خود را از حریری برداشت او کنار بن‌زاید قرار گرفت اما حریری بعدا به امارات پشت کرد به گونه‌ای که او درخواست سفیر امارات را برای دیدار رد کرد.»


سفیر اردن می‌گوید: «سفیر امارات همچنین انکار نکرد که شیخ محمد بن‌زیاد به عربستان مشورت می‌داد و به آن‌ها نصیحت می‌کرد، اما در مجموع آن‌ها در امارات از شیوه رفتار سعودی ناراضی بودند.»
طبق این گزارش، در بخش‌هایی از پیام درزیافته با بیان سفر سامی جمیل، رهبر حزب الکتائب، سمیر جعجع، رهبر حزب نیروهای لبنان، ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به عربستان با هدف ایجاد جبهه سیاسی جدیدی و تقویت جریان 14 مارس در لبنان، از قول سفیر امارات آمده که این اقدام، تاریخ گذشته و بدون نتیجه است.


الاخبار می‌نویسد: «شامسی تاکید کرد پرونده لبنان در دست عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیست بلکه در دست ثامر سبهان، وزیر امور خلیج (فارس) سعودی است. او آن زمان از انتخاب سفیر جدید عربستان در بیروت یعنی ولید یعقوبی که یکی از دستیاران سبهان است خبر داد.»


این روزنامه لبنانی در ادامه این گزارش فاش کرد: «سفیر امارات به در تاریخ 18 اکتبر 2017 (26 مهر 96) پیامی به عربستان فرستاد که مربوط به ماجرای رای دادن لبنان به نفع قطر در انتخابات سازمان یونسکو بود.»


سفیر امارات در ارزیابی اقدام لبنان در رای به قطر باوجود نارضایتی سعودی‌ها می‌نویسد: «حریری با این کار به‌دنبال ارسال پیام‌هایی به عربستان بود. چرا که این کشور نسبت به وضعیت او بی‌توجه بود و در عین حال او با قطر روابط اقتصادی داشت. این موضوع باعث عصبانیت سران عربستان از وی شد، چرا که اطلاعاتی وجود داشت که نشان می‌داد حریری از قطر کمک 100 میلیون دلاری دریافت کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته