دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1397 - 08:40
محمد ناظم الشریعه:

فوتسال درآمدی نداشته که حالا ورشکسته شده باشد/ تاسف بابت انحلال تاسیسات دریایی

سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: درآمدی در فوتسال وجود نداشته است که حالا بخواهیم از عنوان ورشکسته استفاده کنیم.
کد خبر : 273414

محمد ناظم الشریعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال و اینکه تعداد زیادی از آنها در سطح ملی گمنام هستند، گفت: «با بررسی که انجام دادیم پس از سال 2018 تورنمنت رسمی نداریم و با توجه به برنامه‌ریزی مناسبی که برای سال 97 انجام داده‌ایم؛ به دنبال آن هستیم تا در کنار همکاران پروسه جوانگرایی در تیم ملی فوتسال را استارت بزنیم تا در سال آینده بتوانیم شرایط بهتری را تجربه کنیم و بعد از آن هم آماده حضور در جام جهانی 2020 فوتسال باشیم.»


وی درباره اینکه نفرات دعوت شده به تیم ملی فوتسال چگونه انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: «از آنجایی که وظیه ماست که آینده تیم ملی فوتسال را بسازیم، سعی کردیم تا از ذخایر بسیار خوبی که در لیگ برتر حضور داشتند، نهایت استفاده را ببریم و بهترین‌ها را در چند مرحله به اردوهای تیم ملی دعوت کنیم تا بهترین‌ها بتوانند در این اردوها ارزش‌های‌شان را اثبات کنند و به تیم ملی اضافه شوند. بالطبع جوانانی که در جام ملت‌های آسیا با ما بودند ولی فرصت بازی پیدا نکردند نیز در این اردوها حضور خواهند داشت تا آنها هم محک بخورند و از زیر ذره‌بین کادرفنی خارج نباشند.»


سرمربی تیم ملی فوتسال با اشاره به اینکه برنامه بازی‌های دوستانه تیمش کاملا مشخص است، عنوان کرد: «کلیه فیفادی‌ها پر است و ما نگرانی خاصی برای نتایج نداریم بلکه هدف‌مان این است که در این بازی‌ها بتوانیم فرصت به جوانان بدهیم تا در عرصه ملی خودشان را اثبات کنند و سپس جذب تیم ملی شوند.»


وی در خصوص اینکه دیدگاهش در خصوص نفرات دعوت شده و قابلیت‌های آنها در تیم ملی چیست، بیان کرد: «با توجه به اینکه اردوها از 3 اردیبهشت به بعد شروع می‌شود، برآورد آنکه چند نفر از نفرات دعوت شده بتوانند در تیم ملی خود را نشان دهند، سخت است. لیگ برتر ایران با کیفیت و پر از استعدادهای ناب است ولی راهبری این استعدادها خیلی اهمیت دارد که آنها بتوانند خود را به منصه ظهور برسانند.»


ناظم الشریعه در خصوص کار سخت تیم ملی فوتسال در جام جهانی 2020 تاکید کرد: «همه رقبا دارند کار می کنند و ما باید برنامه ریزی و نظم داشته باشیم تا بتوانیم در سطح متفاوت جام جهانی که نیاز به قابلیت‌هایی بسیار بالایی دارد، موفق شویم. باید بازی‌های تدارکاتی و سنگین در سال 2019 انجام دهیم تا بتوانیم عیار بازیکنان تیم ملی را بالا ببریم. در سال 2020 ابتدا جام ملت‌ها را داریم و از آن رقابت‌ها می‌توانیم تیم کامل‌تری را برای جام جهانی انتخاب کنیم.»


وی درباره خداحافظی احتمالی فرهاد توکلی و برخی دیگر از ملی‌پوشان فوتسال گفت: «هیچ بازیکنی رسما اعلام خداحافظی نکرده است. تنها فرهاد توکلی پس از جام ملت‌ها به خاطر فشار زیادی که در سال گذشته روی تیم بود و 3 تا قهرمانی که در سال 96 داشتیم، اعلام کرده بود در خدمت تیم ملی نخواهد بود که ما هم گذاشتیم این موضوع مشمول طول زمان شود تا در وقتی مناسب با او صحبت کنیم. الان شرایطی نیست که تیم ملی به حاشیه برود و باید فضایی آماده کنیم که کسی تمرکزش برای حضور در تیم ملی از بین نرود.»


سرمربی تیم ملی فوتسال درباره انحلال تیم تاسیسات دریایی و غیبت این تیم در رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فوتسال تصریح کرد: «واقعیت امر این است که جز افسوس حرفی برای گفتن نمانده است. پس از رفتن تبم‌های دبیری تبریز، شن‌سا ساوه، فولاد ماهان اصفهان و ... حالا نوبت به تاسیسات دریایی رسده است که با زحمات فراوان خود را از دسته دوم به سطح اول فوتسال ایران رساند و قهرمانی در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرد. اگر چه هنوز احتمال دارد این تیم به رقابت‌ها بازگردد ولی جای تاسف دارد که تیم‌های موفق و خادم فوتسال از رقابت‌ها خود را کنار بکشند.»


وی افزود: «من به شخصه حاضرم هر کمکی از دستم برمی‌آید انجام دهم تا تاسیسات دریایی در لیگ برتر فوتسال تیم‌داری کند. منتظرم تا از مسئولیتی به من بسپارند تا این تیم بماند. به نظرم این وظیفه جامعه فوتسال و فدراسیون فوتبال است که باشگاه‌ها را راغب به ماندن در مسابقات لیگ کنند. استعداد فوتسالی در ایران موج می‌زند ولی باید شرایط رشد برای آنها مهیا باشد تا ارزش‌های‌شان را اثبات کنند.»


ناظم الشریعه در مورد عده‌ای از پیشکسوتان فوتسال معتقدند این ورزش ورشکسته شده است، عنوان کرد: «من با کلمه ورشکسته موافق نیستیم. درآمدی در فوتسال وجود نداشته است که بخواهیم از عنوان ورشکسته استفاده کنیم. تعدادی انسان عاشق فوتسال در سالیان گذشته آمده‌اند، از جیب خرج کرده‌اند و وقتی ثمره‌ای ندیدند خود را کنار کشیدند. باشگاه‌‌ها از سازمان لیگ فوتسال درآمدی ندارند که انگیزه‌ای برای ادامه همکاری داشته باشند و از راه‌های دیگر هم به پولی نرسیده‌اند.»


وی در مورد راهکاری که بتواند به دوام فوتسال باشگاهی کمک کند، گفت: «بهترین راه پخش مستقیم رقابت‌های فوتسال است. فدراسیون فوتبال می‌تواند همانند اسپانسری که برای سازمان لیگ فوتبال گرفت و شرکت‌هایی تبلیغات محیطی دور زمین چمن را پذیرفتند، برای فوتسال هم اسپانسری بگیرد و با تبلیغات آن شرکت و درآمد از تبلیغات محیطی در زمین‌های برگزاری لیگ فوتسال، به باشگاه‌ها براساس پرتماشاگر بودن پولی بدهد.»


ناظم الشریعه ادامه داد: «فوتسال نیاز به تبادلات گسترده‌ای دارد و باید مسئولان سفرهایی به کشورهای مختلف نظیر اسپانیا، ژاپن، روسیه و ... داشته باشند تا با دیدن امکانات آن کشورها بدانند که فوتیسال تا چه اندازه نیاز به حمایت دارد. ما دو دسته باشگاه در ایران داریم. باشگاه‌هایی که به دنبال قهرمانی هستند و آنهایی که بازکن ساز هستندو باید هر دو جبهه باشگاهی فوتسال هم حمایت شوند تا لیگ پویایی داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته