دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1397 - 15:30
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد:

اعطای مجوز راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز هر استان به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از موافقت شورای برنامه‌ریزی درسی وزارت علوم با برقراری رشته‌های موردنیاز هر استان به این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاه کشور است که مجوز توسعه رشته و فضای آموزشی را دارد.
کد خبر : 273208

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری با رسانه‌های خوزستان در دانشکده فنی شهیدچمران اهواز با اشاره به پتانسیل خوزستان برای تربیت تکنیسین برای صنایع اظهار کرد: کارگاه‌هایی در دانشکده‌های سطح استان برای توسعه این رشته‌ها آماده شده است و قصد داریم با راه‌اندازی این رشته‌ها به بخشی از نیاز بازار کار استان پاسخ دهیم.


وی افزود: همچنین مجوز شورای برنامه‌ریزی درسی برای برقراری رشته‌های موردنیاز هر استان از وزارت علوم گرفته شده است که بر‌اساس آن استان‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای بازار کار و نیازهای مهارتی خود در کنار صنعت، خدمات و کشاورزی، واحدهای درسی خود را ارائه دهند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به رابطه تنگاتنگ دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشتغال و تولید بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه تقاضا محور و کارآفرین بوده و آموزش‌های مهارتی یکی از آموزش‌هایی است که با صنعت، کشاورزی، خدمات و اشتغال و تولید رابطه تنگاتنگ دارد. در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاه کشور است که مجوز توسعه رشته و فضای آموزشی را دارد.


اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه کارگاه‌ها و فضای فیزیکی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خوزستان


صالحی عمران با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بازار کار گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به طور مستقیم وارد بازار کار شده‌اند به طوری که در برخی رشته‌ها صد در صد و در برخی دیگر بالای 60 درصد از فارغ التحصیلان به طور مستقیم جذب بازار کار می‌شوند. در حال حاضر 173 دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود داد که بیش از 200 هزار دانشجو در 150 رشته تحصیلی در آن‌ها فعالیت دارند.


وی از وجود 96 رشته در مقطع کاردانی در کشور خبر داد و افزود: یک هزار و 200 کارگاه فعال در کشور وجود داشته و بیش از 70 درصد مواد درسی دانشگاه عملی و تنها 30 درصد آنها نظری است.


وی یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های دانشگاه را تکمیل، ارتقا، تجهیز و بازسازی و همسان‌سازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: 100 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای فیزیکی در استان خوزستان برای امسال در نظرگرفته شده است.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به پتانسیل آموزش‌های مهارتی در خوزستان بیان کرد: مجوز راه‌اندازی سه آموزشکده در استان خوزستان از سوی شورای گسترش داده شده است زیرا استان خوزستان از نظر کمی و کیفی این پتانسیل را دارد. حدود 70 رشته هنرستان و کارو دانش در استان وجود داشته و 34 رشته تحصیلی در دانشگاه برای آن‌ها فراهم شده است که در مقایسه با دیگر استان‌ها، عدد خوبی است.


صالحی عمران گفت: پنج دانشکده و آموزشکده، 34 رشته و حدود هفت هزار دانشجو در این استان وجود دارد که 90 درصد آن‌ها بومی هستند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درخصوص تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شهرهای کوچک تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تاسیس نیاز به پیش شرایطی داد که بدون آن‌ها نمی‌تواند اقدام به تاسیس دانشگاه کند. وجود فضا و کارگاه آموزشی و آزمایشگاه، بازار کار و همچنین جمعت دانش‌آموزی فعال از جمله فاکتورهایی هستند که بدون وجود آن‌ها امکان تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود ندارد.


صالحی عمران یادآور شد: تاسیس دانشکده فنی و حرفه‌ای در شهرهای کوچک، بدون در نظر گرفتن این معیارها، می‌تواند در دراز مدت باعث افت کیفیت آموزشی این دانشکده‌ها شود به شکلی که نتواند به نیازها پاسخ مناسب دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته