دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1397 - 13:45
قنادان:

10 هزار تاکسی در صف انتظار نوسازی هستند/ شرکت‌ها باید مالک تاکسی باشند نه اشخاص

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته 4 هزار و 500 تاکسی نوسازی شده است، گفت: خودروسازان نوسازی تاکسی‌ها را متوقف کرده و هم اکنون 10 هزار تاکسی در صف انتظار نوسازی هستند.
کد خبر : 273142

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شعار اصلی سازمان تاکسیرانی در دوره جدید مدرن‌سازی تاکسیرانی در تهران است، اظهار کرد: تاکسیران‌ها سطح تماس زیادی با اجتماع و شهروندان دارند و علاوه‌بر اینکه زیر مجموعه اقتصادی شهر محسوب می‌شوند در مبحث اجتماعی و فرهنگی نیز یکی از المان‌های مدیریت شهری هستند.


وی با بیان اینکه آنچه در شهر تهران در این زمینه وجود دارد و آنچه که باید باشد بسیار متفاوت است، گفت:‌ در این زمینه به تحولی عمیق نیازمندیم به همین منظور برنامه مدونی در حال شکل‌گیری است و از آن به زودی رونمایی کرده و در اختیار شهروندان و رسانه‌ها قرار می‌دهیم.


مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به محورهای اصلی مدرن‌سازی خدمات تاکسیرانی در تهران اضافه کرد: در وهله اول در حوزه تاکسیران‌ها باید مدرن‌سازی صورت گیرد، جنس خدمات و فعالیت‌های آنها یکی از معضلات بزرگ در تهران بوده است. تاکسیرانی باید به عنوان یک شغل مورد توجه قرار گیرد امروز به نظر می‌رسد افراد برای تاکسیران شدن نیاز به تخصص ندارند اگر به دنبال ارتقاء تاکسیرانی هستیم باید دیدگاه را عوض کنیم.


وی ادامه داد: علاوه‌بر نگاه باید حوزه‌های مهارتی و آموزش‌ها مورد توجه قرار گیرند تا زمانی که ارتقاء هویت مناسب صورت نگیرد نمی‌توانیم موفق باشیم.


قنادان با بیان اینکه یک نظام رتبه‌بندی برای تاکسیرانان در حال تهیه است، عنوان کرد: سابقه و مدتی که تاکسیرانان فعالیت کرده‌اند،‌مهارت‌ها و آموزش‌هایی که دیده‌اند در این نظام رتبه‌بندی مورد توجه قرار می‌گیرد به عنوان مثال کسانی که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی فعالیت می‌کنند باید با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. همچنین تاکسیرانانی که در خطوط اینترنتی فعالیت می‌کنند آموزش‌هایشان متفاوت است.


وی با بیان اینکه تخلفات راهنمایی و رانندگی تاکسیرانان در قالب نظام جامع بررسی می‌شود، گفت: در نظام تاکسیرانی با متخلفان به سختی برخورد خواهد شد البته 85 هزار تاکسیران در حال فعالیت هستند و باید تمرکز کافی صورت گیرد تا اگر تاکسیرانی اقدام خوبی هم انجام داد از او تقدیر شود یا امتیاز ویژه‌ای در اختیارش قرار گیرد.


مدل تاکسیرانی باید عوض شود


مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تاکسیران تا زمانی که معیشتش تامین نباشد نمی‌توان از او توقع رفتار مناسب داشت، افزود: وقتی حداقل‌ها تامین نباشد رفتار خوبی هم صورت نمی‌گیرد به همین منظور باید مدل کسب و کار تاکسیران‌ها را عوض کنیم. اپراتورهای شرکت‌های خصوصی باید وارد کار شوند و نظارت بر بخش خصوصی را بر عهده بگیرند تا خدمات ارتقاء پیدا کند در واقع نباید اینگونه باشد که متولی‌گری تنها بر عهده سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی قرار گیرد. اگر بخش خصوصی وارد شود سرمایه‌های زیادی وارد عرصه حمل و نقل خواهد شد و ما به دنبال این هستیم که این حوزه‌ را رقابتی کنیم باید انحصار را از بین ببریم و به صورت رقابتی ناوگان اینترنتی وارد حمل و نقل شود.


تفکر شرکت‌های خودروسازی باید عوض شود


قنادان با اشاره به تعامل سازمان تاکسیرانی با شرکت‌های خودروساز تصریح کرد: این تفکر که خودروهایی که فروش نمی‌روند باید به تاکسی تبدیل شوند حتما باید عوض شود. در کشورهای دیگر با کیفیت‌ترین خودروها در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرد و زمانی که می‌خواهند خودروهای خود را تبلیغ کنند عنوان می‌کنند که برخی از خودروهای آنها تبدیل به تاکسی شده است ما به دنبال این هستیم خودروهایی را با کاربری ویژه برای تاکسیرانی طراحی و تولید کنیم که بالتبع این موضوع در سطح کشور دنبال می‌شود و اگر به یک طرح مشترک برسیم با کاربری تاکسی وارد چرخه حمل و نقل عمومی خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه ناوگان پاک باید وارد عرصه تاکسیرانی شود، گفت: تاکسی‌ها مدت زمان بیشتری را در شهر تردد می‌کنند و باید آلایندگی کمتری داشته باشند خودروهای پاک باید به عنوان ناوگان تاکسی وارد چرخه حمل و نقل شوند که در این زمینه مذاکراتی نیز انجام شده است.


قنادان با اشاره به اینکه در سال گذشته 4 هزار و 500 تاکسی نوسازی شده است، تصریح کرد:‌ متوسط عمر ناوگان تاکسی‌ها 6/8 سال است و ما به دنبال این هستیم تا آن را کاهش دهیم البته در این زمینه به کمک خودروسازان نیازمندیم. قرار بود خودروسازها در قراردادی به نوسازی تاکسی‌ها بپردازند اما هم ‌اکنون آن را متوقف کرده‌اند و در حال حاضر 10 هزار تاکسی در صف انتظار برای نوسازی است. ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود اما پیش فاکتورها صادر نمی‌شود.


قنادان در مورد وضعیت تاکسی‌های فرودگاه با بیان اینکه در فرودگاه‌ها تنها تصمیم‌گیرنده ما نیستیم، گفت:‌ مدیریت ناوگان حمل و نقل در اختیار مدیریت فرودگاه‌ها است و هر تصمیمی که می‌گیریم امکان اجرا ندارد و از ناوگان فرودگاه امام تنها 350 خودرو زیر نظر مجموعه ما است و حتی گشت‌های نظارتی تاکسیرانی نیز باید با هماهنگی فرودگاه وارد شوند.


وی اظهار کرد: در گذشته مدرن سازی ونوسازی تاکسی‌ها از جیب رانندگان پرداخت می‌شده است اما حالا در نظر داریم که با راه‌اندازی شرکت‌های تاکسیرانی شیوه شرکت‌مالکی را در پیش بگیریم و راننده کارمند شرکت خواهد شد و خودرو دراختیار شرکت است.


شیوه نرخ گذاری کرایه تاکسی در سال جدید


مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه سهم تاکسیرانان درجابه جایی مسافران روزانه 4 میلون و 200 هزار مسافر است که 22 درصد خواهد بود، گفت: در لایحه جدید مدل نرخ قیمت گذاری را تغییر داده‌ایم و بر اساس وضعیت آب و هوا و ... کرایه‌ها تغییر می‌کنند. همچنین برای سرویس‌های اینترنتی بر اساس کارآیی تعیین نرخ کرده‌ایم و به جای آنکه برای سرویس‌های اینترنتی نرخ مشخصی تعیین کنیم از منفی 35 تا مثبت 80 قیمت تعیین کردیم و بسته به ناوگان مدرن و... تغییر می‌کند؛ البته این بدین معنا نیست که تاکسی‌های اینترنتی به هرقیمتی می‌تواند مسافران را جابه جا کنند.


وی درباره وضعیت تاکسی‌های خطی گفت: سیاست‌های کلی در حال تغییر است چرا که در هیچ جای دنیا خط طولانی نداریم که در عین حال اتوبوس و متروهم آن را پوشش دهد به عنوان مثال در خط تجریش- آزادی راننده تاکسی باید چهار ساعت در پیک رفت و آمد داشته باشد که این اصلا به صرفه نیست.


قنادان در مورد وضعیت شرکت‌های خصوصی گفت: یکی از اولویت‌های مهم من تغییر در وضعیت شرکت‌های خصوصی است که بخشی از این تغییر با چارچوب و آیین نامه فعلی امکان پذیر است، اما برخی دیگر نیز نیازمند لایحه جدید است که به شورا ارائه می‌کنیم.


وی با بیان اینکه از بهمن‌ماه دستورالعملی صادر شدکه شرکت‌ها حق ندارند شارژ ثابت از تاکسیران‌ها اخذ کنند و با آنها برخورد می‌کنیم، گفت: تنها شرکت‌ها مجاز هستند بر اساس خدمات مسافری که به تاکسی‌ها می‌دهند تا ده درصد حق شارژ دریافت کنند.


قنادان با بیان اینکه متاسفانه مدل شرکت‌های تاکسیرانی غلط است و سال‌ها استخوان لای زخم بوده است، تصریح کرد:‌مدل درآمدی شرکت‌های تاکسیرانی این است که از جیب راننده تاکسی درآمد کسب کند که این کار درستی نیست.


وی با بیان اینکه پروانه‌های شرکت‌های تاکسیرانی به صورت تخصصی صادر می‌شوند، در مورد ارائه بسته‌های حمایتی به تاکسیرانان گفت: در آینده بسته‌های حمایتی به صورت عام ارائه نمی‌شود و براساس نظام رتبه‌بندی رانندگان تاکسیرانی اجرایی می‌شود.


متوسط افزایش کرایه‌ها 12 درصد است


مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد افزایش نرخ 30 درصدی خطوط گفت: متوسط افزایش کرایه 12 درصد است و آن 30 درصد میانگین برخی خطوط در مواقع خاص است.


وی در مورد نارضایتی تاکسیرانان از خودروهای جدید گفت:‌ قرارداد ما با خودروسازان به نوع بسته خدماتی ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروسازی نیز مهم است ودقت داشته باشید که قرارداد ما برای ون‌ها در حالی منعقد شد که 5 سال و تا 150 هزار کیلومتر گارانتی شده است.


قنادان در مورد نظارت تاکسیرانی در روزهای بارانی با بیان اینکه نظارت دقیقی بر تاکسی‌ها در روزهای بارانی می شود گفت:‌ 1800 پرونده در مورد روزهای برفی و بارانی در هیات‌های انضباطی بررسی شده است.


عدم اجرای تعهدات دولت برای نوسازی تاکسی های فرسوده


قنادان به تعهدات دولت در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: خودروساز هم باید برای قطعات عوارض پرداخت کند. هدف ما این بود که تاکسیران هزینه‌ای بابت اسقاط خودرو پرداخت نکند، اما تعهدات دولت انجام نشده است. هم اکنون 80 هزار خودرو در تهران وجود دارد که در حال حاضر عمر فرسودگی این خودروها به 20 سال می رسد.


مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: حدود هشت هزار تاکسی به طور سالیانه باید در تهران نوسازی شود. بنابراین اولویت این موضوع نباید در بین مسئولان از بین برود؛ چراکه هم اکنون بیش از 100 میلیارد تومان برای خودروسازان تعهد ایجاد شده است.


وی درباره میزان استفاده شهروندان از تاکسی توضیح داد: براساس آخرین آمار رسمی سازمان حمل و نقل ترافیک، 4 میلیون و 200 هزار سفر در تهران با تاکسی انجام می‌شود که این عدد در حدود 22 درصد کل سفرها اعلام شده است؛ چراکه تاکسی همچنان سهم بزرگی در حمل و نقل شهروندان دارد.


به گفته قنادان؛ در هیچ کجای دنیا تاکسی حمل و نقل عمومی نبوده و حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس است.


قنادان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر نحوه شناسایی تاکسیرانانی که کار واقعی آنها تاکسی‌رانی نیست، گفت: شناسایی تاکسیران‌هایی که واقعا شغل‌شان این نیست در دستور کار قرار گرفته است در نظر داریم تا پروانه بهره‌برداری از تاکسی را به صورت جداگانه صادر کنیم یعنی مالکیت خودرو برای هر کسی که می‌خواهد، باشد و راننده دیگری روی تاکسی کار کند. نکته حائز اهمیت این است که حتما سقف 8 ساعت فعالیت پر شود و اگر این اتفاق نیفتد پلاک تاکسی را خواهیم گرفت.


وی در پاسخ به سوال دیگر آنا درباره نحوه کار کردن تاکسیرانان در برخی از خطوط خاص گفت: نحوه فعالیت خطوط مهندسی مجدد می‌شود و تا حدود زیادی نقش تاکسیرانان فعال در حوزه را افزایش خواهیم داد. در گذشته شوراهایی در این زمینه وجود داشت و اقداماتی صورت می‌گرفت حالا باید فرآیند بحث نظارت را تغییر دهیم مشخص شود که رانندگان با چه ویژگی‌هایی می‌توانند در چه خطوطی فعالیت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب