دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1397 - 13:00
آنا گزارش می‌دهد؛

نشست شورای روابط خارجی اروپا در سایه تاکید بر حفظ برجام برگزار می‌شود

اعضای شورای روابط خارجی اروپا امروز در حالی در لوکزامبورگ جمع می‌شوند که متفق‌القول معتقدند باید توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود.
کد خبر : 273137

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به همراه مسئول سیاست خارجی این اتحادیه دور هم جمع می‌شوند تا درباره موضوعات اروپا و نیز توافق هسته‌ای با ایران تبادل نظر کنند. توافقی که در سایه تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خروج از آن با خطر سست شدن مواجه شده است.


هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پیش از نشست وزیران امور خارجه شورای روابط خارجی اروپا با بیان اینکه حفظ برجام از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت:‌ «حضور ایران در سوریه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور از جمله مواردی هستند که در نشست امروز به آن‌ها پرداخته می‌شود.»


همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست امروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ گفت: «ما انتظار حمایت کامل از توافق هسته‌ای با ایران را داریم و اتحادیه اروپا سعی می‌کند تا از ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک اطمینان حاصل کند.»


وی افزود:‌ «پیش از ضرب‌الاجل 12 می (22 اردیبهشت) برای تصمیم‌گیری دولت آمریکا درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، با آمریکایی‌ها گفت‌وگوهایی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم هر آنچه می‌توانیم برای اجرای کامل توافق هسته‌ای انجام دهیم. ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است و اروپا باور دارد که باید این توافق باقی بماند و اروپا بدان پایبند است.»


خبرگزاری رویترز پیشتر به‌نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده بود وزیران اروپایی درباره اعمال تحریم‌های موشکی تازه علیه ایران رایزنی کرده‌اند و قصد دارند این تحریم‌ها را تا نشست امروز نهایی کنند. باوجود این، موگرینی تاکید کرد اروپا به‌دنبال اطمینان از ادامه اجرای برجام است و تصمیمی برای اعمال تحریم علیه ایران ندارد.


از سوی دیگر یان آزلبرون، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ درباره تحریم‌های ایران و آینده توافق هسته‌ای گفت: «اگر لازم باشد که اقدامی برای نگه داشتن آمریکا در توافق هسته‌ای انجام دهیم، باید از آن استقبال کنیم. اما نباید به گونه‌ای باشد که ایران را مجبور به خروج از توافق کند.»


سرنوشت برجام در گرو مداخلات دقیقه نودی اروپا


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بقای آن ممکن است به مداخلات دقیقه 90 کشورهای اروپایی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بستگی داشته باشد. در این راستا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است در دیدارهایی جداگانه در ماه جاری میلادی با ترامپ در واشنگتن گفت‌وگو کنند.»


همچنین مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی هفته گذشته برای چهارمین بار با یکدیگر دیدار کردند تا بتوانند بر سر طرحی برای اصلاح برجام که بتواند ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کنند به توافق دست یابند. با آنکه پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شد، طرف‌ها نتوانستند بر سر همه موارد توافق کنند. در این‌باره دو مقام ارشد آمریکایی گفتند دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی در موضوع موشک‌ها و بازرسی‌ها در آستانه توافق هستند، اما در موضوع بندهای زوال‌پذیر برجام، یعنی محدودیت‌هایی علیه ایران که با گذشت زمان منقضی می‌شوند، هنوز به توافق دست نیافته‌اند.


آسوشیتدپرس نوشت: «سرنوشت توافق هسته‌ای اکنون به دیدار ماکرون در 24 آوریل (4 اردیبهشت) و مرکل در 27 آوریل (7 اردیبهشت) با ترامپ بستگی دارد. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته