دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1397 - 09:36

ناکامی پادشاه سعودی در ایجاد جبهه ضدایرانی/ سران اتحادیه عرب مقابل ترامپ ایستادند

نشست سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان در حالی پایان یافت که سعودی‌ها در ایجاد صف واحد علیه ایران شکست خوردند و کشورهای عربی در موضوع فلسطین، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کردند.
کد خبر : 273029

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ عربستان سعودی که بارها اقدام به اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی ایران درباره دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه کرده است، بار دیگر نتوانست اعراب را بر سر یک میز درباره ایجاد موضعی واحد علیه ایران قانع کند. در نهایت سران عرب در بیانیه پایانی بیست و نهمین نشست اتحادیه عرب بدون تاکید بر نقش و نفوذ ایران در منطقه، موضوع فلسطین را اولویت سیاست خارجی خود اعلام کردند.


سلمان بن عبدالعزیز در افتتاحیه این نشست در سخنانی مدعی شد:‌ «ما مخالف تصمیم آمریکا درباره انتقال سفارتخانه‌اش از تل‌آویو به قدس هستیم و آن را همچون گذشته محکوم می‌کنیم. ریاض معتقد است که موضوع فلسطین، اصلی‌ترین موضوع است و تا زمان دستیابی ملت فلسطین به همه حقوقش، این وضعیت پابرجا خواهد بود.»


وی از سران اتحادیه عرب خواست تا موضعی واحد نسبت به «خط‌مشی خطرناک» ایران در منطقه اتخاذ کنند. موضوعی که هرگز محقق نشد.


همچنین در بیانیه پایانی نشست سران عرب، کشورهای عربی تصمیم واشنگتن را درباره به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل محکوم کردند و آن را غیرقانونی خواندند. همچنین کشورهای عربی خود را متعهد به ادامه حمایت‌های لازم از قدس تا پیروزی در موضوع فلسطین دانستند. باوجود این، موضوع «صلح جامع و دائم با تل‌آویو» ازجمله مواردی بود که در این بیانیه بر آن تاکید شده است.این موضوع البته بعید به نظر نمی‌رسید و از قبل سیگنال‌هایی رسیده بود.


چنانکه روزنامه الریاض، چاپ عربستان روز گذشته (یکشنبه) در گزارشی با عنوان «نشست ظهران؛ صلح با اسرائیل و مقابله با ایران»، مدعی شد: «امروز اعراب هیچ گزینه‌ای جز مصالحه با اسرائیل و امضای توافق‌نامه‌ صلح جامع ندارند و باید به مقابله با پروژه‌های ایران در منطقه و برنامه هسته‌ای آن‌ها بپردازند و جلوی مداخله‌های تهران را در کشورهای عربی بگیرند. این، گزینه‌ای است که نمی‌توان از آن گریخت یا آن را به تاخیر انداخت.»


در این گزارش آمده است:‌ «نشست ظهران می‌تواند تصمیمی تاریخی بگیرد و آن صلح با اسرائیل و مقابله با پروژه‌های نفوذ ایران است. کسی که این نتیجه را نمی‌پذیرد باید تبعاتش را بپذیرد.»


از سوی دیگر در بیانیه پایانی نشست سران عرب از طرف‌های منطقه‌ای خواسته شده است تا از مسلح کردن شبه‌نظامیان در داخل کشورهای عربی خودداری کنند.


سران عرب همچنین صلح را یک گزینه راهبردی در غرب آسیا عنوان کردند و آن را مبنای اقدامات صلح‌جویانه خود در کشورهای عربی خواندند. موضوعی که پادشاه عربستان آن را دستاویز سخنان خود برای مظلوم‌نمایی در پرونده یمن قرار داده و مدعی شده بود: «پادشاهی عربستان خواهان دستیابی به راه‌حل سیاسی در یمن است و بر پایبندی خود به حاکمیت ملی، استقلال، امنیت، تمامیت ارضی و وحدت این کشور تاکید می‌کند. ریاض همچنین از جامعه جهانی می‌خواهد تا برای کمک‌رسانی به ملت یمن تلاش کند.»


در نهایت اینکه نشست ظهران نتوانست به تعبیر احمد جمیعه، تحلیلگر سیاسی روزنامه الریاض، «آغازی بر یک اعلام موضع ضد ایرانی از سوی اعراب و محلی برای اتخاذ یک تصمیم متمایز برای تصحیح اشتباهات گذشته و ایجاد یک راه تقابل جدید» باشد. اعراب با اعلام مواضع خود نسبت به ایران و موضوع فلسطین ثابت کردند گرچه برخی سیگنال‌های سعودی‌ها را آن هم با پول و تزویر دریافت می‌کنند، ولی از مواضع خود که همان برقراری صلح و ثبات در منطقه است دست نمی‌کشند. آن‌ها همچنین خلاف ادعاهای ریاض ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه نمی‌دانند و به‌جز دو سه کشور جیره‌خوار سعودی‌ها، باقی کشورهای عربی از حمایت‌های ایران از سیاست مبارزه با تروریسم در منطقه دفاع می‌کنند.


علاوه بر این، عربستان در نشستی که در سایه نگرانی از حمله موشکی یمنی‌ها به جای ریاض در ظهران برگزار شد، فهمید که کشورهای عربی در یک کلام مخالف سیاست‌های آمریکا در قبال فلسطین هستند و در سخنان سران عرب نیز محکومیت اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل مشهود بود. البته سران عرب که جای خود دارند، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در این نشست به‌عنوان مهمان حضور داشت، از اقدام واشنگتن انتقاد کرد و در سخنانی، اعلام کرد اتحادیه اروپا از راه حل دو دولتی حمایت می‌کند و قدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌داند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته