دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 16:56
گامی بلند در عرصه تحقیقات و فناوری/

افتتاح همزمان هشت مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی در واحد اصفهان

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و همگام با دوازده واحد دانشگاهی کشور، هشت مرکز تحقیقاتی در حوزه علوم پزشکی با حضور استاندار اصفهان و بصورت ویدئو کنفرانسی با حضور همزمان دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه و دکتر باقر لاریجانی قائم مقام پزشکی دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) آغاز به کار کرد.
کد خبر : 2730

به گزارش خبرنگار آنا، این هشت مرکز شامل مراکز تحقیقاتی سم شناسی، بیو مواد، گیاهان دارویی، بیوفوتونیک (لیزر در دندانپزشکی)، ارتقاء سلامت سالمندان، دندانپزشکی قانونی، سلولهای بنیادی فک و دندان و مرکز رشد گیاهان دارویی است.


مراکز یاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) همزمان با بیش از پنجاه طرح و مرکز تحقیقاتی دیگر در واحدهای دانشگاهی پزشکی تهران، علوم دارویی، دندانپزشکی، کرج، مشهد، خمین، کرمان، یزد، مشهد، کازرون، ساری، سما و با پیام دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور از طریق ویدیو کنفرانس و توسط استاندار اصفهان به بهره برداری رسید.


رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در آیین گشایش این مراکز تحقیقاتی گفت: پژوهشگاه مرکزی این دانشگاه از هشت سال قبل تأسیس شده و هم اکنون دارای 12 مرکز تحقیقاتی و شش اتاق دستگاهی است.


محمد مهدی قیصری با بیان اینکه طراحی و فعالیت این پژوهشگاه در سطح استان و کشور منحصر به فرد است، افزود: مرکز تحقیقاتی سم شناسی به آنالیز مواد مختلف و آلودگی در آب، خاک و هوا می پردازد.


وی با تاکید بر اینکه دستگاه های آزمایشگاهی استفاده شده در این مرکز تحقیقاتی دارای فناوری های بالاست و نخستین بار در استان اصفهان تجمیع شده است، اظهار کرد: این مرکز مورد توجه بخش های مختلف از جمله حوزه سلامت استان و اداره کل استاندارد و ایمنی است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مرکز تحقیقاتی سم شناسی 35 آنالیز مختلف را می توان روی آب انجام داد، تصریح کرد: ما نخستین مرکز در استان اصفهان و چهارمین مرکز در کشور در زمینه سم شناسی هستیم.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) نیز در این آیین گفت: این دانشگاه علاوه بر مجوز مراکز تحقیقاتی پزشکی، پیش از این موفق به دریافت مجوز برای مراکز تحقیقاتی بذر و بتن نیز شده است.


پیام نجفی با اشاره به راه اندازی مرکز تحقیقاتی سلول های بنیادی فک و دندان افزود: این مرکز حاصل تفاهم نامه مشترک با پژوهشگاه رویان و ویژه دندانپزشکی است.


وی با بیان اینکه مرکز رشد گیاهان دارویی در سال 1390 موفق به دریافت مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد، اظهار کرد: تاکنون 75 شرکت دانش بنیان در این مرکز رشد مستقر شده که تعدادی از آنها به تولید انبوه و صادرات به قاره های دیگر از جمله آفریقا رسیده اند.


نجفی فعالیت دو مرکز تحقیقاتی بیو مواد و لیزر را نیز در حوزه دندانپزشکی دانست و گفت: مرکز تحقیقاتی دندانپزشکی قانونی نیز با همکاری پزشکی قانونی استان اصفهان و با برخورداری از پیشرفته ترین دستگاه ها ایجاد شده است.


وی فعالیت دو مرکز تحقیقاتی ارتقاء سلامت سالمندی و گیاهان دارویی را نیز در جهت سلامت جامعه دانست و افزود: در مرکز گیاهان دارویی که با همکاری خیران ایجاد شده به بحث طب سنتی نیز توجه ویژه شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با داشتن مراکز تحقیقاتی، دهها شرکت دانش بنیان، حدود 3000 مقاله علمی و صدها عنوان کتب منتشره خود از جایگاهی مهم در کشور برخوردار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته