دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهرشاد کارخانی در گفت‌وگو با آنا:

اکران فیلم‌های خارجی به فروش فیلم‌های ایرانی کمک می‌کند

کارگردان سینمای ایران درخصوص اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور گفت: فیلم‌های روز جهان می‌توانند در کنار فیلم‌های ایرانی به نمایش درآیند؛ زیرا شرایط بهتر شدن را برای ما ایجاد می‌کنند و این راهکار اتفاقا به فروش فیلم‌های ایرانی هم کمک خواهد کرد.
کد خبر : 272772

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در حالی به سی و ششمین دوره از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر نزدیک می‌شویم که قرار است میزبان فیلم‌هایی از 50 کشور جهان باشیم. با اینکه جشنواره جهانی یک فرصت محدود چند روزه برای نمایش فیلم‌های بین‌المللی در کشور ما به شمار می‌آید اما امید می‌رود که همین فرصت تبدیل به فرآیندی شود تا اکران گسترده و عمومی برای آن‌ها داشته باشیم.


ماجرای نمایش و اکران فیلم‌های خارجی در کشور یکی از بحث‌هایی است که ماه‌ها است پیگیری می‌شود و نظرات متفاوتی در مورد آن وجود دارد. مصاحبه مهرشاد کارخانی؛ کارگردان سینما با اشاره طرح موضوع اکران فیلم‌های خارجی در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به آنا گفت: شاید خیلی از سینماگران بر این باور باشند که اگر برای سینمای بین‌الملل اکران گسترده در نظر بگیریم در واقع به فیلم‌های داخلی خودمان و فروش‌ آن‌ها لطمه وارد کرده‌ایم اما من خلاف همه سینماگرانی که این باور را دارند فکر می‌کنم.


اکران فیلم‌های خارجی به فروش فیلم‌های ایرانی کمک می‌کند


وی ادامه داد: برای این نظری که دارم به سینمای پیش از انقلاب استناد می‌کنم. آن زمان که فیلم‌های خارجی اکران می‌شد اتفاقا به فروش فیلم‌های ایرانی کمک هم می‌کرد و در حالی‌که همه می‌گویند سینمای ایران در سال ۵۶ به واسطه نمایش بیش از اندازه فیلم‌های خارجی شکست خورد، به کل اشتباه است چراکه آن‌ سال‌ها سینمای ایران به دلیل سوژه‌های تکراری سینمای بدنه شکست خورد.


کارگردان فیلم سینمایی «دربست آزادی» در خصوص ارائه راهکار اکران فیلم‌های خارجی اظهار داشت: فیلم‌های روز جهان می‌توانند در کنار فیلم‌های ایرانی به نمایش درآیند اما به شرط آنکه تعداد سالن‌های سینما هم افزایش پیدا کنند که البته طی سال‌های گذشته شاهد افزایش نسبی سالن‌های سینما بوده‌ایم. این راهکار اتفاقا به فروش فیلم‌های ایرانی هم کمک خواهد کرد.


عظمت سینما به دیدن فیلم روی پرده عریض است


کارخانی با تاکید بر این امر که عظمت سینما به دیدن فیلم روی پرده عریض است، به ایجاد رقابت میان فیلم‌های ایرانی و خارجی در اکران اشاره کرد و افزود: زمانی که فیلمسازان ایرانی، با فیلم‌های حرفه‌ای خارجی در سطح بین‌المللی مواجه شوند و ببینند که در جدول فروش مخاطب از فیلم‌های با کیفیت خارجی استقبال بیشتری می‌کند قطعا برای بالا کشیدن سطح کیفی خود تلاش بیشتری می‌کنند تا مخاطب را به فیلم‌ها و تولیدات داخلی خودمان جذب کنند از این رو بحث رقابت در میان فیلمسازان داخلی با آثار خارجی به وجود می‌آید که در نهایت به نفع تولید ملی می‌شود.


کارگردان فیلم سینمایی «اکباتان» در پایان به مدیریت سینما در جریان اکران فیلم‌های خارجی اشاره کرد و گفت: سینمای ایران از ابتدای دهه 60، در دو بعد تفکر و گیشه به طور همزمان رشد نکرد. به تعبیر دیگر از همان زمان که قهرمان‌ها در سینما تارومار شدند سینما از دست رفت، لذا تأثیر فیلم‌های خارجی بر سطح کیفی فیلم‌های داخلی از همان زمان کمرنگ شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته