دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1397 - 07:06
تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت و گو با آنا؛

اهداف مورد نظر آمریکا از حمله موشکی به سوریه محقق نشد/ شکایت دمشق به شورای امنیت سازمان ملل

عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه شاخه دمشق گفت: دمشق همواره به راه حل دیپلماتیک اعتقاد دارد و شکایت خود را از تجاوزگری آمریکا و دو متحد دیگرش در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.
کد خبر : 272679

گروه بین الملل خبرگزاری آنا؛ بامداد شنبه آمریکا ، انگلیس و فرانسه به وسیله ناوهای مستقر در آبهای مدیترانه و پایگاه های نظامی خود در منطقه و البته حمایت مالی سعودی ها حمله موشکی ای به خاک سوریه ترتیب دادند.


این حمله گرچه نتیجه ای در بر نداشت و از 110 موشک پرتاب شده، ضدهوایی های ارتش سوریه که متعلق به دوره شوروی سابق است، توانستند بیش از 70 موشک را پیش از اصابت به هدف نابود کنند، ولی این پیام را به دنیا مخابره کرد که آمریکا بیش از سال های گذشته در راهبردی سیاست خارجی خود منزوی شده است و حتی بسیاری از متحدان غربی اش ازجمله آلمان راضی به انجام چنین تجاوزی به خاک سوریه نشدند.


عفیف دلا، تحلیلگر امور سیاسی سوریه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا درباره این حمله موشکی سه گانه گفت: «نظام سوریه از قبل اطلاعات کافی را در زمینه این حمله موشکی و نقاط هدف به دست آورده بودند و توانستند نقاط مدنظر را با پدافند و سامانه های ضدموشکی به خوبی پوشش دهند. همانگونه که در خبرها نیز آمده است، ضدهوایی های نیروی هوایی سوریه توانستند در حدود 73 موشک پرتاب شده از سوی آمریکا ، انگلیس و فرانسه را پیش از اصابت به هدف ساقط کنند.»


دلا افزود: «در این حمله موشکی پس از آنکه انگلیس و فرانسه متوجه ناتوانی خود در اصابت موشک هایشان به اهداف مدنظر و توان بالای سامانه های ضدموشکی ارتش شدند، آمریکا موشکهای خود را به سمت یک مرکز علمی تحقیقاتی در سوریه نشانه رفت و توانست بخشی از ساختمان آنجا را که البته خالی شده بود، تخریب کند. اقدامی که خلاف قوانین بین المللی است.»


دلا در پاسخ به این سوال که «چرا این حمله بدون کسب مجوز از سازمان ملل متحد و بدون درنظر گرفتن نتیجه تحقیقات کارشناسان این سازمان انجام شد?» تصریح کرد: «برای من جای تعجب است که چرا این حمله یک روز پیش از رسیدن تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد به دمشق و انجام تحقیقات بر روی ادعاهای آمریکا و متحدان غربی اش درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی انجام شد. این موضوع خود نشان می دهد که ترامپ ادعاهای پوچی را مطرح کرده است و حتی مرجعی همچون سازمان ملل متحد را به رسمیت نمی شناسد و احترامی برای قوانین بین المللی قائل نیست.»


وی تصریح کرد، آمریکا با هدف سرپوش گذاشتن بر ادعاهای واهی خود درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی چنین حمله ای را ترتیب داد که البته در تحقق هدف خود موفق نشدند.


عضو شورای رهبری حزب بعث سوریه در پاسخ به این سوال که واکنش احتمالی سوریه به این حمله چه خواهد بود، گفت: «دست ارتش و نظام سوریه برای انجام هر اقدامی باز است و تجربه چندین سال مبارزه با تروریسم نشان داده است که دمشق توان دفاع از منافع ملی و حق حاکمیت خود را دارد. باوجود این، نظام سوریه همواره استفاده از گزینه سیاسی برای حل بحران ها اعتقاد داشته است و اعتراض خود به تجاوزگری آمریکا و دو متحد دیگرش را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد و خواستار صدور قطعنامه محکومیت خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته