دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سه اصل تحکیم خانواده در زندگی فاطمه زهرا (س)

اگر خواهان زندگی زیبا توأم با صلح و آرامش هستیم می بایست تعدیل انتظارات، گذشت و فداکاری، مهرورزی را چاشنی زندگی کنیم.
کد خبر : 272474

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، خدای متعال برای هدایت و راهنمایی انسانها الگوهای برتری را به جوامع انسانی معرفی کرده است، بهترین و بارزترین مصداق الگوی قرآنی را می‌توان پیامبرگرامی اسلام معرفی کرد که خدای متعال در وصف ایشان می‌فرماید: «[احزاب/21] مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‏ کنند.» این چنین اسوه و الگویی[پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)] به فاطمه زهرا عشق می‌ورزد و او را دوست می‌دارد و او را پاره تن خود معرفی می‌کند. « فاطمه(سلام الله علیها) پاره تن من است.» در روایت دیگری فاطمه زهرا(سلام الله علیها) سرور زنان بهشتی معرفی می‌شوند: « آیا راضى نیستى که بزرگ و سرور زنان بهشت باشى؟» این دوست داشتن و عشق ورزیدن به فاطمه خود بهترین تأیید و گواه الگو شایستگی و برتری فاطمه(سلام الله علیها) دارد.


1- تعدیل انتظارات: از جمله اصول و بایست‌هایی که در نظام خانواده باید مورد توجه قرار گیرد، تعدیل انتظارات و خواست‌ها است، گاهی بعضی افراد انتظارات ما فوق توانی از همسر خود دارند، و همین امر به نوعی تأثیر سوء خود را بر روابط زوجین بر جای می‌گذارد، از روایات اسلامی این چنین استفاده می‌شود که زن همچون گُل، موجودی ضعیف و ظریف است که نباید بیش از توان و ظرفیتش از او انتظار داشت؛ کما اینکه در روایتی از منابع روایی در خصوص سیره و زندگانی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) این چنین نقل شده است: ابو سعید خدرى روایت کرده است:
«در صبح یکى از روزها على(علیه السّلام) به فاطمه(علیها السّلام) گفت: آیا طعامى براى خوردن داریم؟ فاطمه گفت: نه، به حقّ خدایى که پدرم را به نبوّت و پیامبرى گرامى داشت و تو را به وصایت و جانشینى او، چیزى در خانه نداریم و دو روز است که چیزى نخورده‏‌ایم و مقدار کمى غذا در خانه بوده است که آن را هم براى تو و فرزندانمان اختصاص دادم و خود از خوردن آن خوددارى کردم. على گفت: اى فاطمه! چرا مرا آگاه ننمودى تا غذایى تهیّه کنم؟ فاطمه گفت: اى ابو الحسن! من از خداوند شرم دارم از تو چیزى بخواهم که قدرت بر تهیّه آن نداشته باشى.»به روشنی از این روایت زیبا یک شاخص اخلاقی بدست می‌‌آید، این که زن و یا حتی شوهر بیش از توان از همسرخود انتظار نداشته باشد.
2-تقسیم کار در خانواده: بدون شک برای تحکیم و استحکام خانواده نیاز است همه افراد خانواده به نوعی در حل مشکلات و نیازهای خانوده پیشگام بوده و گوشه‌ای از مسئولیت و وظایف را برعهده گیرد، این تصور اشتباه که در خانه تنها باید زن کار بکند و بر عهده دیگران نیز هیچ وظیفه‌ای نهاده نشده، چرا که این ایده و نظر نمی‌تواند جواب گوی مشکلات خانواده باشد، در سیره و روش زندگانی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به خوبی تقسیم کار مورد توجه قرار داشته است. «حمیرى (ح 310 ه) در قرب الاسناد از امام محمّد باقر(علیه السّلام) روایت مى‏ کند: على و فاطمه(علیهما السّلام) از رسول خدا(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) تقاضا کردند که آن حضرت کارهاى خانه و بیرون خانه را بین آنها تقسیم نماید. پیامبر انجام کارهاى داخل خانه را به عهده فاطمه نهاد و امور خارج از منزل را به عهده على(علیه السّلام) گذاشت. امام باقر(علیه السّلام) مى‌گوید: فاطمه(علیها السّلام) مى‌گفت: هیچ کس جز خداوند نمى‌داند که من چقدر خوشحال شدم از اینکه رسول خدا(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) کارهاى بیرون از خانه را به عهده من قرار نداد و مرا از مراوده با مردان نجات داد.»
3-همراه با هم در سختی و شادی: بر کسی پوشیده نیست که مسیر زندگی پُر است از فراز و نشیب‌های گوناگون، گاهی زندگی مورد رضایت و خوشنودی است و گاهی با سختی و مصیبت‌‌های مواجه می‌شود، وجود سختی و شادی در زندگی را خدای متعال این چنین در آیات خود مورد توجه قرار داده است. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً؛[شرح/5 و6] به یقین با(هر) سختى آسانى است!(آرى) مسلّماً با(هر) سختى آسانى است،» فاطمه زهرا(سلام الله علیها) چه آن زمانی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در قید حیات بودند، و جایگاه و منزلت امام علی(علیه السلام) مورد احترام همگان بود، در کنار شوهر خود به تمامه ایستاده بودند و چه بعد از وفات پیامبر وماجرای سقیفه در کنار شوهر خود باقی مانده و از مقام ولایت دفاع کردند. برای نمونه نقل شده است امام علی(علیه السلام) با حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر در خانه انصار حاضر می‌شدند، و از آنها یاری می‌طلبیدند، و فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نیز از آنها می‌‌خواست که علی(علیه السلام) را یاری کنند، آنها در جواب می‌گفتند: ما با این مرد(ابوبکر) بیعت کرده‌ایم اگر علی پیش از او می‌آمد، ما با او بیعت می‌کردیم!!
سخن آخر: برای استحکام و ماندگاری پیوند زناشویی شاخص‌های اخلاقی فراوان در زندگی خود نیاز است از جمله طرفین احترام به حقوق دیگران، گذشت، فداکاری و همچنین تعدیل انتظارات.


منبع: رهروان ولایت


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته