دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1394 - 16:12

پاسخ دندان‌شکن ظریف به تهدید موگرینی درباره توقف مذاکرات؛ هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید

برخی منابع خبری گزارش دادند که وزیر خارجه ایران در جلسه‌ای که با وزرای خارجه 1+5 در وین داشته در پاسخ به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.
کد خبر : 27230

به گزارش خبرگزاری آنا، نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 در دوشنبه شب که دومین نشست وزیران بود با حاشیه‌هایی همراه بوده است که شاید برای اولین بار در مذاکرات اتفاق افتاده است. تاکنون بسیار شنیده‌ایم که ظریف بر سر دفاع از مواضع ایران بر سر همتای آمریکایی خود فریاد کشیده است به نحوی که محافظان در بیرون از اتاق نگران شده و به داخل رفته‌اند، اما این بار در نشست وزیران خارجه که تمامی معاونان و کارشناسان هیات ها در آن حضور داشتند و به گفته برخی منابع روسی، اروپایی و ایرانی موضوع بحث تحریم‌های تسلیحاتی بوده است، ظریف از موضع این کشورها در مقابله با رفع تحریم های تسلیحاتی به شدت عصبانی شده و با فریادهای بلند با آنها صحبت می‌کند.


ظاهرا وزیران خارجه اروپایی و آمریکا مخالفت خود را با برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در جلسه مطرح می‌کنند در حالی که یکی از اصول مهم توافق ژنو و بیانیه لوزان لغو کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای است و کشورهای غربی به ناحق فروش تسلیحات نظامی را در چارچوب قطعنامه های 1747 و 1929 تحریم و خرید را به تعداد از اقلام دفاعی محدود کردند. آنها برای نگه داشتن تحریم های تسلیحاتی ایران را متهم به برهم زدن امنیت منطقه می کنند و وزیر خارجه کشورمان با ترسیم تحولات گذشته و حمایت این کشورهای در جنگ تحمیلی از صدام و حمایت و فروش تجهیزات نظامی به گروه های افراطی و برخی کشورهای تندرو در منطقه، این کشورها را تهدید منطقه می خواند.


برخی منابع روس اعلام کردند که چند روز پیش در جلسه ای که بین «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و دیگر وزرای خارجی گروه 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، جو مذاکرات تا حدودی تند شد و خانم «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از شنیدن اظهارات مقامات ایرانی گفت اگر شرایط به این منوال است می توانیم مذاکرات را متوقف کنیم و به خانه هایمان بازگردیم.


بنا به گفته منابع، دکتر ظریف در پاسخ به او گفت: «هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید» و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در ادامه حرف های ظریف ادامه داد: و همچنین روس ها را.


دیپلمات های طرف مذاکره با ایران در عین حال تاکید دارند وزیر امور خارجه به رغم پرخاش ها و عصبانیت ها و فریادهایش نسبت به ان سوی میز، هیچگاه طرف مقابل مذاکره کننده را تحقیر نمی کند و احترام به طرف مقابل را نه در حرف که در عمل نشان می دهد.
اگر مذاکره ایران و 1+5 در روزهای پایانی که دعوای اصلی میان وزیران است باز هم ادامه یابد، صحنه های اینچنینی را باز هم خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته