نقش الگوی مصرف در شکلگیری هویت افراد بیشتر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فریدون امیدی با تبریک سال حمایت از تولید ملی اظهار کرد: «جوامع مصرف زده جوامعی که دائما به فکر مصرف و به یاد و تعریف از محصولات مصرفی اند و بسیاری از فعالیت هایی که حتی برای تفریح و سرگرمی انجام میدهند، ویژگی مصرف دارند اما موضوع مهمتر نقش فعالیت های مصرفی در شکلگیری جامعه مصرف زده است.»
معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی خرمشهر خلیج فارس با توجه به اینکه با افزایش تنوع محصولات، تا حدودی انسانها نقش های گذشته خود را از جمله تولید را کنار گذاشته اند خاطرنشان کرد: «تنوع محصولات و تغییر شیوه زندگی موجب شده است که برخی افراد شخصیت، ارزش ها و موقعیت اجتماعی خود را بر اساس نوع مصرف تعریف کنند، بدین شکل که مصرف محصولات و خدمات جزئی از هویت و وجهه اشتراک افراد شده است.»
وی ادامه داد: «در جوامع مصرف زده، افراد به دنبال خرید محصولاتی هستند که به آنها موقعیت بدهد تا جایگاه اجتماعی و هویت خود را به دیگران نشان دهند، به عبارتی، از طریق محصولات و خدماتی (مانند، اتومبیل لوکس، اسباب و اثاثیه خارجی، املاک، عمل های زیبایی،باغ، ویلا ، سفرهای خارجی و...) به موقعیت اجتماعی خود معنی بدهند. جستوجو، انتخاب، خرید و کنارگذاری محصولات و خدمات به هدف بزرگی در زندگی تبدیل شده است.»
امیدی ارتباط انسانها بر اساس نوع مصرف، افزایش فعالیت های تفریحی و سرگرمی، خرید و مصرف ابزاری است برای تعیین موقعیت اجتماعی افراد، کاهش تنوع و تفاوتها فرهنگی، شکل گیری تعامل اجتماعی غلط و صوری، جایگزین رقابت و فردگرایی با اجتماع و انسجام اجتماعی، افزایش خریدهای وسواسی که صرفا برای اغنای روانی اند را از ویژگی های بارز جامعه مصرف زده عنوان کرد.
انتهای پیام/