بررسی پذیرش دانشجو در پژوهشگاهها در نشست فوقالعاده روسای دانشگاههای سطح یک
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این نشست که با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاههای سطح یک و تنی چند از روسای پژوهشگاهها برگزار شد، چند موضوع از جمله شیوه پذیرش مشترک دانشجو توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به مهمانان نشست گفت: خوشحالیم که از ظرفیت خوب دانشگاههای سطح یک و حضور روسای پژوهشگاهها در این نشست موضوعات مهم را مورد بررسی قرار دهیم.
سپس عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه اجلاس روسای دانشگاههای سطح یک فرصت مغتنمی است، گفت: باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاستهای وزارت کمک بگیریم و قبل از اینکه این سیاستها در سطح کلان طرح شود، با بررسی و تبادل نظر در چنین جلساتی آنها را پختهتر و آمادهتر کنیم.
وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که با همفکری در این جلسات بررسی شد اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیأت علمی بود، افزود: این تجربه خوبی بود و قبل از اینکه بخشنامه به دانشگاهها ابلاغ شود در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در ایجاد اشتغال در جامعه ما هم نسبت به سهم خود مسئول هستیم. در همین راستا اصلاح مواد آئیننامه استخدامی میتواند ظرفیتهای جدیدی برای فارغالتحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است.
باقری با بیان اینکه دو موضوع مهم در دستور کار این نشست است، گفت: در دهه گذشته برخی از پژوهشگاهها شکل دانشگاه پیدا کردهاند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاهها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکتری استفاده کنیم، اما نباید آنها درگیر مسائل آموزشی، اداری یا خدماتی دانشجو شوند. چون نه ظرفیت اینها در پژوهشگاهها وجود دارد و نه ضرورت ایجاب میکند که بخواهند کار دانشگاهها را انجام دهند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دولت یازدهم هم مطرح بود که در این باره باید فکر و راهکاری صورت بگیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاهها و دانشگاهها پیش نویس آئیننامهای را تهیه کردند که قبل از نهایی شدن در این جلسه، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، به نوعی که بازگشت به ماموریتهایی صورت گیرد که هر یک از این مراکز باید انجام دهند.
به گفته باقری پژوهشگاهها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهشهای مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاهها صادر شود.
وی افزود: این موضوع نیاز به همفکری و ایجاد زمینههای مناسب در دانشگاهها و گروههای آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاستها باشیم.
مجتبی شریعی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دراین نشست با بیان این که در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگاهها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: در این راستا پژوهشگاهها توجیح خود را داشتند که به دلیل تأمین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای بهثمر رساندن تحقیقات هستند.
وی افزود: پژوهشگاهها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاهها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند. در همین راستا این مساله در جلسات مطرح و از پژوهشگاههای بزرگ درخواست شد که شیوه کار را در دست بگیرند. که طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروههایی نهایتاً پیشنویسی که در این نشست مطرح میشود، تهیه و تدوین شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیش نویس تهیه شده در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم بهگونهای که هم نیاز مراکز پژوهشی تأمین شود و هم دانشگاهها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمیدهند.
در ادامه این نشست که به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور روسای دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، اصفهان، علامه طباطبایی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین روسای پژوهشگاههای پلیمر و پتروشیمی ایران، زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، شیمی و مهندسی شیمی ایران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیستفناوری برگزار شد، پیشنویس آئین نامه تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاهها و دانشگاهها در دورههای تحصیلات تکمیلی مورد بحث، بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.
انتهای پیام/