سبد آموزشی دانشآموزان خالی از آموزشهای فردی و مهارتی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی در همایش تبیین برنامه سال و نشست مسئولان و معاونین اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان سراسر کشور در اردوگاه فرهنگی و تربیتی شهید باهنر تهران، اظهار کرد: دستاوردهای خوبی در آموزشوپرورش به ویژه در حوزه پوشش تحصیلی دانشآموزان، افزایش تناسب جنیستی دانشآموزان و ارتقای سطح سواد پرسنلی داشتهایم.
وی ادامه داد: دستاوردهای خوبی طی 30 سال گذشته به لحاظ کمی داشتهایم که از جمله میتوان به افزایش آمار دختران دانش آموز از 38 درصد به 49 درصد، پوشش تحصیلی 98 درصدی دانش آموزان ابتدایی، افزایش پوشش تحصیلی دوره متوسطه و وجود بیش از 70 درصد نیروها با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در آموزشوپرورش اشاره کرد.
بطحایی نیروهای آموزشوپرورش را یکی از متعهدترین نیروها در بدنه دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: البته نباید تنها به دستاوردها دلخوش بود، بلکه باید نقاط ضعف را جستوجو و در جهت رفع آن تلاش کرد.
وی سند تحول را سندی جامع، بالادستی و مورد اجماع خواند و افزود: هر چند ممکن است این سند خالی از اشکال نباشد، اما با اجرای آن بسیاری از کاستی ای موجود رفع و کیفیت آموزش ارتقا مییابد.
خالی بودن سبد آموزشی دانشآموزان از آموزشهای فردی و مهارتی
وزیر آموزشوپرورش گفت: سبد یادگیری امروز دانشآموزان مملو از یادگیریهای شناختی است و جایی برای آموزشها مهارتهای فردی و اجتماعی ندارد و این یکی از نقاط ضعفی است که همواره مورد انتقاد ذی نفعان آموزشوپرورش است.
وی افزود: به الگوی زندگی اسلامی – ایرانی در مدارس چنانکه باید و شاید به آن پرداخته نشده است و دانشآموزان در مهارتهایی مانند،تحمل، تعامل، همراهی، گروهی و ... دچار ضعف هستند؛ بنابراین آموزشوپرورش باید مسیر خود را از مهارتهای شناختی به سمت مهارتهای زندگی اعم از فردی و اجتماعی تغییر دهد.
ضرورت انعطافپذیری آموزشوپرورش
بطحایی تغییر و اصلاح روشها را یکی از اهداف آموزشوپرورش در دولت دوازدهم برشمرد و تصریح کرد: اگر انعظاف پذیری را در آموزشوپرورش افزایش دهیم، میتوانیم مهارتهای زندگی بیشتری در سبد یادگیری بگنجانیم.
وی ادامه داد: هرچند هرگونه تغییر و تحول با مقاومت برخی افراد مواجه میشود، اما اگر مسیر فعلی آموزشوپرورش ادامه یابد، مشکلات نه تنها حل نمی شود بلکه مضاعف نیز خواهد شد.
عضو کابینه تدبیر و امید تشکلهای دانشآموزی را یکی از ظرفیتهای ارزشمند و ضروری آموزشوپرورش خواند و خاطرنشان کرد: وجود انجمنهای اسلامی، بسیج دانش آموزی، سازمان دانش آموزی و سایر تشکلهای موجود در مدارس فرصت بسیار مغتنمی برای آموزش مهارتهای اجتماعی است.
باورهای دانشآموزان نباید از بین برود
وی اتحادیه انجمنهای اسلامی را یک مسیر هموار برای اصلاح و تحول در آموزشوپرورش دانست و گفت: اتحادیه انجمنهای اسلامی باید مراقبت کنند دشمن آموزهها و باورهای دانشآموزان را از بین نبرد، زیرا اگر چنین شد و بچهها باورهایشان را از دست دادند، دشمن برای تحقق اهدافش دیگر نیازی به جنگ نظامی ندارد.
وزیر آموزشوپرورش مهمترین وظیفه انجمنها را حفظ ارزشها و باورها برشمرد و تصریح کرد: روشهای آموزش در مدارس باید تغییر کند، زیرا امروزه روش ای سنتی موثر نیست، بنابراین هچنانکه دشمن از ظریفترین روشها برای پیشبرد اهدافش استفاده میکند، ما نیز باید روشهای موثر را جایگزین روشهای آموزش فعلی کنیم.
فضا یمجازی دشمن دانشآموزان است
وی فضای مجازی را بزرگترین، ظرفترین و خطرناکترین دشمن دانشآموزان دانست و افزود: هرچند فضای مجازی فرصتهای خوبی را نیز در اختیار ما قرار میدهد، اما متاسفانه تاکنون خطرات و تهدیدات آن به مراتب بیشتر از فرصتهایش بوده است، بنابراین همه باید تلاش کنیم، ضمن کاهش خطرات فضای مجازی از فرصتهای آن بیشتر استفاده کنیم و در این خصوص جایگزین کردن پیام رسانهای داخلی یکی از راههای موثر کاهش خطرات فضای مجازی است.
انتهای پیام/