دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1397 - 10:10

آمریکا در حال بررسی گزینه نظامی علیه سوریه/ آماده‌باش ارتش روسیه

مسئولان آمریکایی خبر دادند واشنگتن در حال بررسی واکنش نظامی به حمله شیمیایی در سوریه است.
کد خبر : 271821

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ منابع خبری ازجمله رویترز گزارش کردند، مسئولان آمریکایی با ادعای اینکه نظام سوریه در حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی دست دارد، اعلام کردند واشنگتن قرار است احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه چند زیرساخت اصلی این کشور را بررسی کند.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در جمع مسئولان نظامی موضوع واکنش سخت را علیه سوریه مطرح کرده بود. ترامپ معتقد است نظام بشار اسد باید مسئولیت حمله شیمیایی به دوما را که تاکنون دست‌کم 60 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته است بپذیرد.


وی تاکید کرد درحال ارزیابی شرایط است و کمتر از 48 ساعت دیگر تصمیمی مهم در قبال سیاست آمریکا در سوریه اعلام می‌شود.


مسئولان آمریکایی که نامشان فاش نشده موضوع احتمال استفاده از گزینه نظامی را مطرح کرده‌ ولی گفته‌اند گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. کاخ سفید، وزارتخانه‌های دفاع (پنتاگون) و امور خارجه آمریکا تاکنون هیچ توضیحی در این‌باره ارائه نکرده‌اند.


کارشناسان سیاسی معتقدند این حمله احتمالی که آمریکا از آن یاد می‌کند می‌تواند از سوی فرانسه، انگلیس یا شاید متحدان منطقه‌ای آمریکا که شریک واشنگتن در حملات نظامی هستند، انجام شود. آن‌ها هدف خود را جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه عنوان کرده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دو ماه پیش هشدار داده بود که اگر دمشق معاهدات مربوط به خلع سلاح شیمیایی را اجرایی نکند، پاریس آماده حمله به سوریه است. همچنین کارین، پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفته بود لندن در حال انجام تحقیقات است ولی همه گزینه‌ها را روی میز دارد و در هماهنگی کامل با آمریکا و فرانسه است.


مسئولان دستگاه اطلاعاتی آمریکا معتقدند حمله شیمیایی رخ داده ولی واشنگتن در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر است. ترامپ نیز بدون اینکه جززئیاتی بیان کند تنها به تهدید سوریه بسنده کرده است.


کارشناسان امور نظامی معتقدند حملات آمریکا احتمالا به زیرساخت‌های نظامی این کشور که پیشتر گزارش‌های ادعایی وجود سلاح شیمیایی در آنجا منتشر شده بود، محدود می‌شود. نقاطی همچون پایگاه هوایی الضمیر، که در آن بالگردهای دولت سوریه از نوع می 8 وجود دارند و در شبکه‌های اجتماعی اینگونه ادعا شده که نظام سوریه با آن‌ها به دوما حمله کرده است.


یک مسئول دیگر آمریکایی گفت اطلاعاتی از انجام حمله انتقامی ندارد، ولی هرگونه حمله‌ای می‌تواند متمرکز بر اهداف مربوط به برنامه سلاح‌های هسته‌ای سوریه باشد. همانگونه که پیشتر نیز حمله‌ای به پایگاه هوایی حمیمیم واقع در شمال غربی سوریه انجام شده بود.


این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نظام سوریه و روسیه بارها موضوع دست داشتن دمشق را در حمله شیمیایی به دوما رد کرده‌اند.


روسیه آمریکا را تهدید کرد


یک سال پیش بود که آمریکا در واکنش به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در حمله با گاز سارین به شهرکی که در کنترل مخالفان سوری بود، موشک‌های خود را به سوی پایگاه هوایی الشعیرات پرتاب کرد. آمریکا پیش از این حمله به روسیه هشدار داده بود تا نیروهای روسی را از تقابل با آمریکا بر حذر بدارد. بعد از آن به پایگاه هوایی الطلعات حمله کرد که خسارات زیادی بر جای نگذاشت.


از چند هفته پیش ترامپ و مشاوران ارشدش به روسیه نسبت به اقدامات اسد هشدار می‌دهند تا اینکه ترامپ رو یکشنبه رئیس‌جمهوری سوریه را «حیوان» خواند.


واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز گذشته (دوشنبه) گفت که مسکو به واشنگتن درباره اقدامات تحریک آمیز و خطرناکش نسبت به حمله به نیروهای دولتی سوریه هشدار داده است.


در این زمینه جنیفر کاوارلا، کارشناس مرکز تحقیقات جنگ واشنگتن می‌گوید، واشنگتن اگر می‌خواهد حمله انجام و خساراتی نظامی به ایران یا روسیه وارد کند، نیاز دارد تا خود را برای واکنشی ویژه آماده کند. آمریکا باید اینگونه فکر کند که دست روسیه، ایران و سوریه علیه آمریکا در دست هم خواهد بود.


از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «کارشناسان روس در محل حادثهه (ادعایی) حاضرند. کارشناسان نظامی ما به همراه نمایندگان هلال احمر سوریه از محل بازدید کردند و هیچ ردی از گاز کلر یا هر ماده شیمیایی دیگر که علیه غیر نظامیان استفاده شده باشد پیدا نکرده‌اند.»


وی تاکید کرد، مسکو از تحقیقات صادقانه استقبال می‌کند اما با اتهام بدون مدرک مخالف است.


آماده‌باش ارتش روسیه


هم‌زمان با مطرح شدن گزینه نظامی آمریکا علیه سوریه، پایگاه خبری المصدر در گزارشی اعلام کرد ارتش روسیه به‌طور ناگهانی نیرو‌های خود را به حال آماده‌باش کامل جنگی درآورده است.


این منبع با انتشار گزارشی نوشت: «تحرکاتی از خودروهای جنگی و سامانه‌های موشکی روسیه در سراسر این کشور مشاهده شده است.»


طبق این گزارش، تحرک نیروهای روسیه بیش از همه در بخش غربی این کشور، نزدیک مرزهای اوکراین و بلاروس و همچنین منطقه ترانس بایکال و خاور دور دیده می‌شود. روزهای 8 و 9 آوریل تحرکات خودروهای نظامی و نفربرهای زرهی بزرگ و همچنین سامانه های موشکی اسکندر با پشتیبانی دفاع هوایی گزارش شده است.


برخی از منابع نیز از استقرار سامانه‌های فرماندهی و کنترل در پایگاه‌های دریایی اصلی و فرودگاه‌های نظامی روسیه خبر می‌دهند. این در حالی است که مقام‌های دفاعی روسیه از اظهارنظر دراین باره خودداری کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب