دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1397 - 09:08
فرمانده ناجا اعلام کرد؛

تامین امنیت سرمایه‌گذاران توسط ناجا/ شناسایی قاچاقچیان شاخص کالا توسط پلیس

فرمانده نیروی انتظامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد پلیس در سال 96، برنامه های اولویت دار ناجا در سال 97 را اعلام کرد.
کد خبر : 271514

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سردار حسین اشتری در اولین برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در سال 97 به مناسبت‌ها و حوادث مختلف در سال 96، اشاره و اظهار کرد: وظیفه ما این بود که در این مناسبت‌ها و حوادث حضور داشته باشیم و به انجام وظیفه بپردازیم. نیروی انتظامی در ایام عزا، شادی و تعطیلات در خدمت مردم شریف ایران اسلامی است.


وی با اشاره به ماموریت‌های نیروی انتظامی در سال گذشته، ادامه داد: در شروع سال 96 برنامه‌های نوروزی داشتیم و همکاران در جاده‌ها، شهرها و مرزها مشغول بودند، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا نیز سال گذشته برگزار شد که انتخابات بسیار بزرگی بود و به دلیل شرایط خاصی که در منطقه داشتیم و تحرکاتی که از سوی گروهک‌های تروریستی به وجود آمده بود، باید مراقبت‌های بسیاری صورت می‌گرفت و ناجا توانست در انتخابات به وظیفه خود عمل کند.


اشتری با بیان اینکه ناجا بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری، امنیت انتخابات را با همکاری سپاه، ارتش و بسیج تامین کرد و بدون حادثه خاصی این ایام را سپری کردیم، گفت: قبل از انتخابات کاندیداها برنامه‌های خاصی داشتند که ناجا در برقراری نظم و امنیت این برنامه‌ها نقش داشت، بعد از انتخابات نیز تا زمان شمارش آرا همکاران بنده در صحنه حضور داشتند و آن انتخابات نمایش دهنده شکوه همدلی مردم بود.


این مقام عالی انتظامی کشور با اشاره به حادثه تروریستی حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی، گفت: در حادثه حرم، توطئه تروریست‌ها خنثی شد و آن دو نفری که قصد تعرض داشتند، به هلاکت رسیدند.


وی به اقدامات ناجا در کنگره عظیم اربعین حسینی(ع) اشاره و تصریح کرد: هر ساله در این ایام، زائران عتبات افزایش می‌یابد به گونه‌ای که حدود 2.5 میلیون نفر از مرزهای کشور به سمت عتبات سفر کردند؛ پلیس از مبدا تا مقصد زائران را همراهی کرد و حدود 30 هزار نفر از کارکنان ناجا در منطقه حضور داشتند و به صورت میانگین به مدت یک ماه به مردم خدمت‌رسانی کردند و با عنایت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سلامت مسافران تردد کردند و مردم نیز رضایت داشتند.


وی ادامه داد: حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه موجب شد تا نیروهای ما بلافاصله به این استان اعزام شدند و به انجام اقدامات انتظامی و امنیتی پرداختند؛ البته مشکل ناامنی نداشتیم اما برای اطمینان خاطر مردم، پلیس در صحنه حاضر شد.


اشتری گفت: در بحث اغتشاشات دی ماه، چند روزی درگیر این حادثه بودیم و ناجا با تمام توان و با اقتدار و هوشمندی حضور داشت و با همراهی و هوشیاری مردم، این توطئه خنثی شد و در آن حادثه که کار بسیار سختی بود، ماموریت را به خوبی و با برنامه و هوشمندی انجام دادیم و فضا مدیریت شد.


وی از همکاری همه دستگاه‌ها در حادثه خیابان پاسداران تقدیر و بیان کرد: انجام آن اقدامات هوشمندانه و مقتدرانه با همکاری دستگاه قضایی بود؛ غائله خیابان پاسداران ممکن بود به فتنه‌ای در کشور تبدیل شود که مدیریت شد.


این مقام عالی انتظامی کشور به اقدامات ناجا در بحث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: در چهارشنبه آخر سال شاهد برخی بی‌نظمی‌ها بودیم که آسایش برخی از مردم را مختل کرده بود که نیروی انتظامی به برقراری امنیت و آسایش مردم پرداخت اما امسال خوشبختانه 30 درصد تعداد مجروحان و حوادث کاهش یافت.


کاهش تصادفات در جاده‌های اصلی و افزایش در جاده‌های فرعی


اشتری در ادامه به طرح نوروزی 97 اشاره و خاطرنشان کرد: از ۲۴ اسفند 96 قرارگاه نوروزی کارش را شروع کرد و قرار بود تا ۱۵ فروردین 97 کارش را ادامه دهد. ما در این طرح با تمام قوا حضور پیدا کردیم.


وی به افزایش 15 درصدی سفرهای نوروزی امسال اشاره و بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تصادفات در این ایام کمتر بود اما نسبت به سال گذشته در جاده‌های اصلی تصادفات کاهش و در جاده‌های فرعی افزایش یافته است؛ جاده‌های فرعی استاندارد نیست و پلیس کمتر حضور دارد البته خوبی هوا هم مردم را به سمت جاده‌های فرعی کشاند.


این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه براساس نرخ جهانی، خوشبختانه هر سال کشته‌ها کاهش می‌یابد اما عوامل متعددی موثر است، گفت: سه عامل در تصادفات و جان باختن در جاده‌ها موثر است؛ اول، عامل انسانی (رعایت مقررات رانندگی و آمادگی‌های رانندگان)، دوم، زیرساخت و جاده که حدود 5400 نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که به مسئولان مربوطه اعلام کردیم و قبول کردند البته طی 8 سال گذشته، بیش از 3 هزار نقطه کاهش یافته است و حدود 3 هزار نقطه در جاده‌‌های اصلی و بیش از 2 هزار نقطه در جاده‌های فرعی است؛ سومین عامل، ایمنی خودرو است و البته فرهنگ‌سازی در کاهش حوادث نقش تاثیرگذاری دارد.


پلیس، مانع تولید خودروهای فاقد ایمنی می‌شود


اشتری به ایمنی خودروها اشاره و بیان کرد: سال‌های گذشته بر ایمنی خودروها تاکید کردیم و امسال نیز در این خصوص، شدت عمل خواهیم داشت؛ رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات اشاره فرمودند که کشته شدن یک نفر در جاده‌ها هم زیاد است، همچنین معظم له سال گذشته نیز در دانشگاه‌ امین به این موضوع اشاره داشتند و فرمودند که همه باید مسئولیت بپذیرند.


این مقام عالی انتظامی کشور با تاکید بر اینکه در بحث خودروها اگر ثابت شد که ایمنی حداقلی ندارد ما مانع خواهیم شد، تصریح کرد: خودروسازان حداقل‌های ایمنی همچون کیسه هوا و ترمزها را باید رعایت کنند و ما پیگیر هستیم؛ البته مجموعه‌های دیگر و کارشناسان استاندارد باید همکاری داشته باشند، البته در سوانح گزارش‌هایی که به ما می‌رسد را به شرکت‌ها خواهیم فرستاد و ممکن است مردم شکایت نکنند اما ما به دستگاه قضائی شکایت می‌کنیم.


اشتری با بیان اینکه از مردم عزیز نیز تقاضا داریم که در هنگام خرید توجه به این موضوعات داشته باشند و مشکلات را اطلاع بدهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از خودروسازها لابی و خودروها را شماره‌گذاری می‌کنند اما ما بر ایمن سازی خودروها پافشاری و از جان مردم دفاع خواهیم کرد؛ با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط نیز بر نظارت ها شدت خواهیم داد.


حمایت ناجا از سرمایه‌گذاران


اشتری همچنین بیان کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال به دنبال خرید کالای ایرانی با کیفیت بالا هستیم و تقاضای ما از تولیدکنندگان این است که کیفیت کالاها و محصولات خود را ارتقا دهند.


این مقام عالی انتظامی کشور ادامه داد: سال‌های گذشته در ناجا ابلاغ شده بود که کالاهای ایرانی خریداری شود مگر در مواردی که مشابه داخلی نداریم که این موضوع بیشتر در بحث فنی است و خرید برخی از خودروها و تجهیزات از طریق وزارت دفاع انجام می شود.


وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد خودروهای مورد استفاده در ناجا داخلی است، گفت: ما نیز به دنبال استفاده از خودروهای داخلی هستیم اما خودروهای خارجی خریداری شده در ماموریت‌ها به دلیل سرعت عمل و قدرت بالا استفاده می‌شود که عمده آن در جاده‌ها، مرزها و مناطق کوهستانی است.


اشتری عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن تدابیر رهبری سه گام را در ناجا مطرح کرده ایم؛ ابتدا خود، مصرف کننده کالای ایرانی باشیم. دوم در این عرصه به سرمایه‌گذاران عرصه تولید کمک می کنیم و در خدمت آنان هستیم؛ سرمایه گذاری در هر نقطه از کشور باید بر اساس ضوابط باشد و ناجا حمایت و امنیت‌شان را تامین خواهد کرد، همچنین سرمایه گذاران، نگران موضوعات انتظامی و امنیتی نباشند؛ سوم تلاش برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به کشور است که دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت دارند.


ناامن کردن مسیرهای انتقال کالای قاچاق


فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا اشاره و عنوان کرد: در مبادی رسمی و غیررسمی باید کنترل کافی داشته باشیم و هرکجا کالای قاچاق مشاهده کنیم، مقابله خواهیم کرد؛ برخی از کالاهای قاچاق که از مبادی رسمی وارد می‌شود، آمار آن را به مسئولان اعلام کرده‌ایم.


اشتری با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با ورود کالای قاچاق بر تقویت آن تاکید و تصریح کرد: برای کنترل‌های بیشتر نیازمند تجهیزاتی مانند ایکس‌ری و تامین اعتبار هستیم تا پروسه کنترل با سرعت بیشتری انجام شود؛ از دو سال پیش در خصوص تامین اعتبار درخواست شده و بر این موضوع تاکید کردیم؛ اما با ناجا با توجه به امکانات و اشراف اطلاعاتی، مسیرهای انتقال کالای قاچاق را ناامن خواهد کرد و قاچاقچیان بدانند که گرفتار قانون خواهند شد.


وی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری و گمرک‌ها در کنترل کالای قاچاق نقش و سهم بیشتری دارند، گفت: در این مناطق کالای قاچاق وارد می‌شود و درخواست ما این بوده که پلیس در این مناطق حضور داشته باشد؛ مصوبه‌ای از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و امیدواریم پلیس در مبادی ورودی کالا مستقر شود اما اگر این کار به طور کامل هم صورت نگرفت بعد از گمرک و گلوگاه‌ها کنترل‌ها را انجام خواهیم داد.


اشتری عنوان کرد: سال گذشته مردم در تهران اطلاعات بسیاری در خصوص انبارهای کالای قاچاق و لوکس به ما دادند که بخش اعظمی از آنها لوازم آرایشی غیربهداشتی و خطرناک بود.


شناسایی قاچاقچیان شاخص کالا توسط پلیس


فرمانده ناجا ادامه داد: اطلاعات اولیه‌ای از قاچاقچیان شاخص به دست آورده‌ایم که پس از تکمیل اطلاعات به مراجع قضائی تحویل و سپس اقدامات لازم انجام خواهد شد. آنجایی که اشراف پیدا می‌کنیم، بیش از 80 درصد به نتیجه می‌رسد؛ در سال گذشته دو برابر نسبت به سال 95 رشد کشف کالای قاچاق داشتیم که اقدامات نیروی انتظامی مشخص و اسناد آن موجود است.


وی به موضوع دانه درشت‌ها اشاره و بیان کرد: متاسفانه هر موقع که باند و شبکه‌ای را شناسایی کردیم، توصیه‌ها به ما زیاد می شود و برای ما مشکل ایجاد می کنند و گاهی پرونده ای را که در یک ماه می توانیم به نتیجه برسانیم، یک سال طول می کشد؛ ما پرونده ای داریم که مربوط به سه سال گذشته است اما متاسفانه هرازچندگاهی نامه ای می آید که این کالا قاچاق نبوده و باید مجدداً آن را اثبات کنیم.


اشتری ادامه داد: وقتی سراغ قاچاقچیان خرد می رویم دیگر چنین توصیه‌هایی به ما نمی‌شود؛ در هرصورت ما از مبارزه با قاچاق کالا خسته نخواهیم شد.


تقویت مرزها، اولویت ناجا در سال 97


فرمانده ناجا در ادامه به موضوع مرز اشاره و بیان کرد: در بحث مرز، علاوه بر افزایش نیروی انسانی، تجهیزات را نیز ارتقاء داده‌ایم و بحث تقویت مرز را با اهتمام بیشتری دنبال می‌کنیم؛ اعتبارات مرزبانی افزایش یافته اما همچنان کسری و کمبود داریم بایستی در بحث انسداد مرزها کار جهادی بکنیم.


این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه کارکنان مرزبانی انگیزه بسیار خوبی دارند، گفت: مردم شهرهای مرزی که مرزبانان اصلی هستند، همکاری بسیار خوبی دارند و جا دارد از مرزنشینان تشکر کنیم.


کشف 700 تن موادمخدر در سال گذشته


اشتری با اشاره به کشف 700 تن مواد مخدر در سال گذشته، گفت: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است البته 77 درصد کشفیات در مرزهای شرقی بوده و مرزبانان بیشترین سهم را در کشف و شناسایی و برخورد با قاچاقچیان موادمخدر داشته‌اند؛ این آمار، خوب است و هر چه بیشتر مانع بشویم تا کمتر وارد عمق کشور بشوند، بهتر است.


وی ادامه داد: ما معتقدیم که موادمخدر چند برابر وارد شده است؛ چرا که افغانستان محل تولید موادمخدر است و از زمانی که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند به افزایش تولید تریاک در این کشور کمک کردند.


فرمانده ناجا از آمریکا به عنوان بالاترین تروریست که جوان‌ها را معتاد و بی‌خاصیت می‌کند، یاد کرد و گفت: ما مذاکراتی را با مسئولان مربوطه انجام داده‌ایم که قول‌هایی برای مساعدت و همکاری داده‌اند.


این مقام عالی انتظامی کشور تصریح کرد: افزایش کشفیات موادمخدر، خوب اما نگران کننده است؛ یعنی میزان موادمخدر افزایش یافته است. باید فکر اساسی بکنیم و اجازه ندهیم موادافیونی حتی از طریق ترانزیت وارد کشور بشود.


برخورد بدون اغماض ناجا با باندها و خرده‌فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر


اشتری ادامه داد: سازمانی که می‌تواند ادعا کند بیشترین مبارزه با قاچاق موادمخدر را انجام داده، نیروی انتظامی است که در این راه چندین هزار شهید تقدیم کرده است؛ امروز همکاران ما با جدیت با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر مقابله می‌کنند چرا که می‌دانند موادمخدر بلای خانمان سوز است البته سهم دستگاه‌ها باید در این مسئله مشخص شود و خواسته شده که اقدامات خوبی داشته باشند.


وی به برخورد پلیس با فروشندگان و خرده‌فروشان مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: مردم با مشاهده این افراد در سطح شهر نگران می‌شوند؛ در بحث برخورد با باندها و خرده‌فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر، ناجا بدون اغماض عمل خواهد کرد. ناجا درخدمت مردم است.


ضرورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و اینترنت ملی


اشتری درباره اقدامات پلیس فتا و امنیت فضای مجازی در سال ۹۶، گفت: طبق آمار پلیس فتا، آمار جرایم فضای مجازی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ ، ۴۸ درصد رشد داشته و بیش از ۸۰ درصد جرائم هم کشف شده که این نشان می دهد قدرت کشف ما بالا است؛ بستری در فضای مجازی داریم که مجرمان در آن فضا به دنبال اهداف خود هستند باید صریح بگویم ما هر ظرفیتی که در کشور ایجاد می کنیم باید یک پیوست انتظامی نیز داشته باشیم و اگر زمینه را ایجاد کنیم و هیچ کنترلی نداشته باشیم به ضرر جامعه است.


وی ادامه داد: تا زمانی که زیرساخت‌هایمان بومی و متعلق به خودمان نباشد، ضرر خواهیم کرد؛ باید به سمت اینترنت ملی و پیام‌رسان‌های داخلی برویم؛ امروز جرایم مالی در فضای مجازی بسیار زیاد است و به پلیس فتا گزارش داده می‌شود. باید ظرفیت بومی در کشور ایجاد شود و از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم.


این مقام عالی انتظامی کشور با تاکید بر اینکه پلیس حافظ جان و مال و ناموس مردم است، گفت: ما در خدمت مردم هستیم و اقتدار پلیس برای مجرمان و قانون شکنان است و امیدواریم که در سال ۹۷ در خدمت مردم عزیزمان باشیم؛ از مردم تشکر می‌کنم که بهترین همکاری با فرزندان خود در نیروی انتظامی دارند.


وی ادامه داد: البته انتقادات سازنده‌ای هم از سوی مردم مطرح می شود که سعی می‌کنیم ماموریت‌ها را بهتر انجام بدهیم. از همکاران عزیزم نیز تشکر می‌کنم که شجاعانه در صحنه بودند و تلاش مضاعفی داشتند. تعدادی از همکاران در حوادث به شهادت رسیدند و مجروح شدند. از خانواده‌های کارکنان ناجا نیز تشکر می‌کنم و اگر همکاری آنان نبود، به این موفقیت‌ها دست پیدا نمی‌کردیم.


فرمانده ناجا در پایان با اشاره به وضعیت معیشتی کارکنان ناجا، گفت: تمام کارهایی که ما کردیم در برابر زحمات همکاران ما ناچیز است اما ما در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ اقداماتی برای وضعیت همکارانمان انجام دادیم؛ ان‌شاالله در سال 97 گام مهمی برمی‌داریم و تمام این کارها در پاسخ به زحمات همکاران‌مان ناچیز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته