دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقش و جایگاه دستگاه قضایی در حمایت از کالای ایرانی

به طور قطع همه دستگاه‌ها و نهادها برای تحقق شعار سال نود و هفت که همانا حمایت از کالای ایرانی است وظیفه و مسئولیتی دارند که دستگاه قضایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر : 271448

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، همزمان با تحویل سال 97 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند.


پیامی که به گفته معظم له مخاطب آن همه‌ آحاد ملّت و از جمله مسئولان بودند و محور، تولید ملّی بود تا یکی دیگر از پازل های اقتصاد مقاومتی نمایان شود.


حالا در سال جدید و بر اساس پیام رهبر معظم انقلاب همه مردم باید بسیج شوند و با حمایت از کالای ایرانی، از تولید ملی پشتیبانی کنند و مسئولان هم باید با عزمی راسخ تر از گذشته در راستای مبارزه با قاچاق کالا گام‌های بلندتری را بردارند.


بر همین اساس هم آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در اولین نشست مسئولان عالی قضایی در سال 97 با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، رفع مشکلات اقتصادی، با وجود امکانات فراوان طبیعی، استعدادهای عظیم انسانی، جوان‌های خوش فکر و استادان اهل فکر و عمل، امری شدنی است و اگر مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی وجود داشته باشد، می توانیم از بسیاری از مشکلات با سربلندی عبور کنیم.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از ارکان مهم جریان تولید ملی، استفاده از کالای ایرانی است، خاطرنشان کرد: ما با خرید هر کالای ایرانی، به تولیدکنندگان و اقتصاد کشورمان کمک می کنیم.


وی افزود: بنده هم به عنوان یک مسئول در جمهوری اسلامی از مردم می‌خواهم که با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کمک کنند.


آملی لاریجانی یکی از مهمترین اقدامات در زمینه حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق دانست و تصریح کرد: باید با قاچاق مقابله کنیم، البته این مقابله نباید محدود به برخوردهای قوه قضاییه، نیروی انتظامی و گمرک باشد بلکه دستگاه ‌های مسئول نیز باید برنامه‌های کارشناسی شده و نسخه‌های تجربه شده در زمینه توازن قیمت ارز و عدم استفاده از رانتهای دولتی را در دستور کار قرار دهند.


اما سوال اینجاست که نقش قوه قضاییه و به طور مشخص دستگاه‌هایی همچون دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور در پیشگیری از ورود کالای قاچاق چیست؟ آیا قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روز، کارآمد و مناسب است؟


همچنین باید پرسید قوه قضاییه چه نقشی در حمایت از سرمایه گذاری و امنیت سرمایه گذاران دارد؟ آیا سازمان بازرسی کل کشور برنامه‌ای برای نظارت به حوزه خریدهای خارجی دستگاه‌ه، نهادها و سازمانها دارد؟


برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ مسئولان و کارشناسان قضایی رفتیم و از آنها خواسته‌ایم تا راهکارها و اقدامات خود را در سال 97 و در راستای حمایت از کالای ایرانی تشریح کنند.


طی روزهای آتی گفت‌وگوهای خبرنگاران فارس با مسئولان و کارشناسان قضایی در این زمینه منتشر خواهد شد.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته