دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1397 - 11:33
گزارش آنا از موافقان و مخالفان استعفای نجفی؛

لزوم تعیین تکلیف مدیریت شهری در جلسه امروز شورای شهر/ پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد

اعضای شورای شهر تهران به عنوان مخالف و موافق در مورد استعفای شهردار پایتخت در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورا به اظهار نظر پرداختند.
کد خبر : 271287

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از اعلام دلایل نجفی برای استعفایش از سمت شهرداری تهران ناهید خداکرمی اظهار کرد: بنده به عنوان مخالف استعفا می‌گویم اینکه شما دلیل استعفا را بیماری مطرح کردید توجیح‌پذیر نیست.


وی اضافه کرد: بسیاری از افراد این بیماری را دارند و آن را درمان می‌کنند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با توجه به بیماری که شما دارید می‌توان آن را درمان کرد.


خداکرمی با بیان اینکه معاونان شما در مسیر مشخصی وجود دارند و فعالیت خود را دامه می‌دهند، گفت:‌ این در حالی است که ما شاهد بودیم برخی در سال‌های گذشته نیز به قهر کردن اقدام کردند و حتی لطمه‌ای به کشور نخورد.


وی تاکید کرد: بعد از درمان و در صورتی که شما توانایی اداره شهر را نداشتید می‌توان موضوع استعفا را بررسی کرد و در حال حاضر این موضوع توضیحی ندارند.


حق‌شناس: تکلیف شهر را باید همین امروز مشخص کنیم


در ادامه محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه سخت است که تنها موافق استعفا باشم، گفت: نام نجفی در تاریخ کشور به عنوان یک مدیر موفق نقش خواهد بست و مردم تهران نجفی را به عنوان مدیری هوشمند و مجرب در 40 سال گذشته می‌شناسند.


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم با رای قاطع به شورای شهر رای دادند و خواستار تغییر شدند، گفت: ‌نجفی هم با رای همه اعضا به عنوان شهردار انتخاب شد و در این هفت ماه و نیم نیز عملکرد مناسبی داشت.


رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ نجفی شهری را تحویل گرفت که با انبوه بدهی‌ها مواجه بود و با شرایطی مواجه بودیم که باید هر ماه حدود 500 میلیارد تومان حقوق داده می‌شد اما در روزی که ما خزانه را تحویل گرفتیم تنها 13 میلیارد تومان پول در آن بود و در این شرایط 6 هزار میلیارد بدهی نیز پرداخت شد.


وی با شاره به اینکه نجفی بهترین تیم را برای مدیریت شهر انتخاب کرد، افزود: از عملکرد نجفی دفاع می‌کنم اما از استعفایش گلایه‌مند و دلخورم البته دقت داشته باشید که نجفی در این استعفا خدا، شرایط و مردم را در نظر گرفته و نهایتا این تصمیم سخت را اتخاذ کرده است اما ما در جایگاهی نیستیم که تعهدمان را به مردم فراموش کنیم چرا که 30 میلیون رای پشت سر ما است و نباید حتی برای یک ساعت شهر را بدون مدیر رها کنیم.


وی با بیان اینکه خیلی از مردم علت استعفا را قبول و باور ندارند، تصریح کرد: ‌اگر نجفی به این جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند بماند باید تکلیف شهر را همین امروز مشخص کنیم.


الویری: با مردم شفاف باشیم


در ادامه مرتضی الویری به عنوان مخالف استعفا گفت: بنده تجربه تلخ شورای اول را در نظر دارم و آن زمان بنده از شهرداری استعفا دارم که دلایل آن با دلایل امروز متفاوت بوده است.


وی با بیان اینکه این استعفا با تزلزل مدیریت و رکود در شهر مواجه شد، اضافه کرد: بر همین مبنا باید دقت کنیم و زود تصمیم نگیریم تغییرات در حوزه‌های مدیریتی و در بخش کلان بسیار مشکل و دشوار است. وقتی یک مدیر عوض می‌شود قطعا معاونان، مدیران کل و زیر مجموعه تغییر می‌کند که این می‌تواند در بازه زمانی کوتاه مدت صدماتی را به شهر وارد کند.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه پاکدستی و مبارزه با فسادی یکی از اقدامات شهرداری تهران بوده است و در این جهت درست پیش رفتیم و جلوی هرز رفت منابع گرفته شده است، افزود: وقتی که میزان تحقق منابع در آخر سال 96 به 95 درصد رسیده این نشان می‌دهد که مسیر را درست حرکت کرده‌ایم.


الویری ادامه داد: نجفی برنامه‌ریزی خوبی داشته است و در حال حاضر با تدوین برنامه سوم پنج ساله مواجه هستیم بنابراین اقدامات مهمی روی داده که باید در این مسیر پیش برویم.


وی با بیان اینکه رابطه‌ای که نجفی با دولت دارد خیلی از مسائل ما را در حوزه مترو و دیگر موارد حل کرده است، گفت: برای بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران محرز است که علت استعفای نجفی فقط مساله بیماری است ما باید با مردم دقیق و شفاف صحبت کنیم بنده به طور قاطع مخالف استعفای نجفی هستم و رای مخالف می‌دهم و امیدوارم نجفی به سلامتی خود بازگردد.


آروین: قبول استعفای نجفی گرد ناامیدی بر شهر می‌پاشد


بهاره آروین در جریان بررسی استعفای شهردار تهران اظهار کرد: بنده 4 دلیل دارم که نمی‌توانم با استعفا موافقت کنم. عملکرد قوی شما در شهرداری در 7 ماه گذشته یکی از دلایلی است که نمی‌توان با استعفای شما موافقت کرد و نمی‌توان این استعفا را توجیه کرد.


وی بیان کرد: کارهای بسیاری در این 7 ماه انجام شده که بسیاری از آنها را مردم نمی‌دانند و شما به عنوان نیروی متعهد و بی‌ادعا اقدامات بسیاری را در شهرداری انجام داده‌اید.


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران بیان کرد: ما شاهد بودیم که شما در چه شرایطی شهرداری را تحویل گرفتید و برای ما این عملکرد قابل تقدیر است و پذیرش استعفا دشوار است و در واقع شما شهر را اداره نکردید بلکه ریل‌گذاری درستی داشتید.


وی افزود: قطعا این تغییرات را مردم در 2 سال آینده خواهند دید و شما یک مدیر موفق بوده‌اید و نمی‌توان به این استعفا رای مثبت داد.


آروین تصریح کرد: دومین دلیلی که نمی‌توانیم استعفا را قبول کرد این است که یک تغییر مجدد قطعا شیرازه سازمان شهرداری را سست خواهد کرد و ما اگر امروز استعفای شما را بپذیریم حداقل 2 ماه زمان می‌گذرد تا شهردار جدید انتخاب شود.


وی گفت: این 2 ماه همان 2 ماهی است که شما می‌توانید مراحل درمانی خود را طی کنید. بزرگترین آفتی که می‌تواند پیش بیاید، ناامیدی است و استعفای شما به هر نحوی که محقق شود این گرد ناامیدی را بر شهر می‌پاشد.


وی گفت: بیماری چیزی نیست که دست خود انسان باشد و بنده می‌فهمم که بیماری خارج از اراده انسان است و بگذارید شورا در مراحل درمان با شما همراه باشد و فرایند تدوین برنامه 5 ساله سوم با شما گره خورده است و این برنامه به سرانجام برسد و دیر نمی‌شود که به هر دلیلی جسم شما همراهی نمی‌کند برای آن تصمیم سخت.


فخاری: تلاش نجفی در 7.5 ماه گذشته قابل دفاع است


الهام فخاری در جریان بررسی استعفای شهردار تهران اظهار کرد: باعث تاسف است که در نخستین جلسه شورای شهر تهران به موضوع استعفای نجفی می‌پردازد.


وی تصریح کرد: ما شهری از زیاده‌خواهی و در دسترس گروه‌های ویژه و محدود تحویل گرفتیم و مردم بیش از همه می‌دانند که کیفیت زندگی آنها از زمین و هوا پیش‌فروش شده بود.


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شرایطی در بستر پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی این مدیریت تحویل گرفته شد و برای بهبود با اعتقاد و مسئولیت‌پذیری و اعتماد به مردم آن را تحویل گرفتند، گفت: بنده فکر می‌کنم موضوع را به سمتی نبریم که گویا آقای نجفی از این موضوع مطلع نبودند و تلاش وی در 7.5 ماه گذشته قابل دفاع است و این تبریک را به مجموعه مدیریت شهری لازم می‌دانم که مردم در رویداد نوروزی قدرشناس بودند.


وی افزود: علی‌رغم اینکه در یک برهه‌ای از جمله بارش برف می‌خواستند چهره مدیریت شهری را مخدوش کنند اما مردم از این تغییرات صورت گرفته در مدیریت شهری رضایت دارند. بنده فکر می‌کنم با توجه به شناخت مردم و جمع حاضر از آقای نجفی و 40 سال خدمات صادقانه، اصل بر صداقت وی است و باید به آن احترام بگذاریم.


وی گفت: ما می‌توانیم استعفای وی را به معنای کناره‌گیری از مدیریت شهری ندانیم و به نظر آقای نجفی احترام بگذاریم و استعفای وی شانه خالی کردن از مسئولیت نیست. امیدوارم در این شرایط دشوار برای شهرداری است ما بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم.


صدراعظم نوری: بسیاری از رجال سیاسی بیماری نجفی را دارند


زهرا صدراعظم نوری در جریان بررسی استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران در پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: برای من خوشایند نیست که در نخستین جلسه رسمی شورا در سال 97 به موضوع استعفا بپردازم. بنده مخالف استعفای شهردار تهران هستم و اعتقاد دارم که وی می‌تواند در شهرداری به فعالیت خود ادامه دهد.


نوری با اشاره به دلیل استعفای شهرداری تهران با موضوع بیماری بیان کرد: بنده درک می‌کنم با توجه به شرایطی که با موضوع بیماری فراهم می‌شود سخت بوده و باید تصمیم دقیق‌تری گرفته شود. بنده بیماری را دلیل کافی برای استعفا نمی‌دانم و ایشان در جلسه امروز نیز اعلام کردند که به من وقت بدهید که چند وقتی را به آن بپردازم.


وی با اشاره به بیماری شهردار تهران گفت: بیماری شهردار تهران بیماری رجال سیاسی کشور است.


نوری افزود: قطعا رجال سیاسی بهتر با این بیماری کنار می‌آیند و کارهای خود را ادامه می‌دهند و به نظر این بیماری نمی‌تواند دلیل کافی برای کناره‌گیری شهردار تهران باشد، بلکه شاید شهردار تهران شرایطی فراهم کرده که برخی این شرایط را نمی‌پسندند.


وی ادامه داد: بنده 4 الی 5 دلیل دارم که با استعفای شهردار تهران مخالفم و این در حالی است که تیم مدیریت شهری در 7.5 ماه گذشته با رویکرد جدید فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و امیدواریم وی در مدت‌زمان چند ماهه درمان خود را انجام و دوباره به شهرداری برگردد.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شهر تهران گفت: وقتی شهردار تهران قبول کرد که در شهرداری حضور پیدا کند شعار امید و شکوفایی را مطرح کرد و از همان ابتدا نیز شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری شهردار تهران مطرح شد اما عملکرد قاطع شهرداری تهران دست رد بر تمامی شایعات زد.


نوری گفت: در این پروسه اتفاقاتی که افتاد که بنده را مجاب می‌کند رأی منفی بدهم عملکرد 7.5 ماه گذشته با هدف اجرای قانون بوده است و مدیریت سیستمی استقرار و تاکید بر شایسته‌سالاری شده است. در این پروسه طبیعتا می‌تواند جلوگیری از رانت‌خواری و فساد اداری کند.


وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در مدیریت شهری انجام شد بحث شفاف سازی و دسترسی آسان بوده است و در این مدت شهرداری تهران وضعیت دخل و خرج را در این مدت شفاف کند و فضا را به گونه‌ای مدیریت کند که بهترین مدیران در این فضا ایفای نقش کنند.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شهر تهران بیان کرد: بحث مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت شهری در این دوره بوده است و همین که شهردار تهران احساس می‌کند بیماری‌اش به خدمات در شهر لطمه می‌زند یک نوع مسئولیت‌پذیری است.


نوری گفت: بحث عدالت در اقدامات خوب شهرداری تهران محرز بوده و پایه مبارزه با رانت‌خواری ایجاد شده است ضمن اینکه مدیریت شهری با حضور شهردار تهران اقدامات خوبی را در خصوص جلوگیری از تخریب محیط زیست، جلوگیری از تراکم‌فروشی و... انجام داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته