دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1397 - 12:42
آنا گزارش می‌دهد؛

عملکرد دولت باز هم صدای بزرگان اصلاحات را در آورد/ کرباسچی: وزرا خسته‌اند

جریان اصلاحات یا باید وارد میدان شده و تمام خسارات اقتصادی و اجتماعی دولتی که از آن حمایت کرده را برعهده بگیرد و یا اینکه بار دیگر فرو رفتن در کمای کامل سیاسی را پذیرا باشد.
کد خبر : 271221

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، چند وقتی است مهمترین حامی حسن روحانی در انتخابات یعنی اصلاح طلبان انتقادات زیادی به عملکرد رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارند. باور بزرگان اصلاحات بر این بود که با روی کار آمدن دولت روحانی دست آنها در قدرت و حاکمیت باز خواهد شد، اما از همان ابتدا آنچه در چینش کابینه اتفاق افتاد خلاف انتظارشان بود و همین آغازی برای انتقادها از دولت بود.


انتقاد به دولت روحانی اما انتقاد به گزینه اصلاح طلبان بود و این فضای منفی پیرامون عملکرد دولت که از طرف آنان مطرح می‌شد، بدون شک اتاق فکر اصلاح طللبی را در انظار مردم خدشه دار می‌کرد و لذا جریان سیاسی خاص سعی کرد آنچه با نام طرح عبور از روحانی کلید زده بود، را کتمان کرده و همه را به اتاق‌های فکر اصولگرایان نسبت دهد و در یک تغییر استراتژیک صحنه را برگردان کند و داد دفاع از دولت و حمایت‌های هر چند ظاهری سر دهند و این تذکر بارها از سوی کهنه کاران طیف اصلاحات به فعالان آن داده شد که از تخریب دولت خودداری کنند. چرا که این تخریب، گرایی به مردم برای ناکارآمدی اصلاح‌طلبان است و ادامه آن امید به آینده سیاسی اصلاحات در انتخابات 1400 را به یأس تبدیل می‌کند. بنابراین انتقاد به دولت به جلسات خصوصی اصلاح طلبان رفت. اما بازتاب این مخالفت‌ها گاهی در کلام لیدرهای این جریان دیده می‌شود.


غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با یک سایت اصلاح طلب ضمن تصریح اینکه مخالفت با روحانی ضربه به جریان اصلاحات است، می‌گوید: حتما عملکرد آقای روحانی، شهرداری و مجلس متوجه جریان اصلاحات است و نیاز است که اصلاح‌طلبان حتما در صحنه حضور داشته باشند و انتقاداتشان را به صورت منصفانه مطرح کنند و نگذارند که همه نقدها را طرف مقابل بگوید! وی اما ساختار کابینه را به باد انتقاد گرفته و اضافه می‌کند که بخشی از این ناتوانی‌های دولت به وزرا برمی‌گردد. اگر بخواهم تعبیر محترمانه‌ای را در خصوص وزرا به کار ببرم این است که وزرای ما یک مقدار خسته‌اند و حوصله تمام عیار برای پیش بردن کارها ندارند. بالاخره یک وزیر باید یک بخشی از بار مسئولیت را به دوش بکشد و بخشی از این بار، ایجاد هماهنگی میان دولت و نهادهای دیگر است.


ناگفته نماند عملکرد ضعیف فراکسیون امید در مجلس و لیست امید در شواری شهر با انتخاب نجفی که حالا 6 ماه نشده استعفا داده است، مزید بر علت شده است که اصلاح طلبان فشار را بر دولت روحانی بیشتر کنند.


اعضای ارشد اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 برنامه ریزی دارند و از هم اکنون برای به دست آوردن ریاست جمهوری خیز برداشته اند. آنها ضعف خود و دولتی که از آن حمایت می کنند، به گردن دیگران می‌اندازند تا شاید بتوانند از زیر بار انتقاداتی که در میان بدنه اصلاح طلب و افکار عمومی جامعه شکل گرفته، خود را رها کنند.


علی مطهری نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس هم در مطلبی که در روزنامه شرق منتشر شد یکی از دلایل انتقاد اصلاح طلبان به روحانی را عقب نشینی روشن وی از شعارهای انتخاباتی عنوان می‌کند و می‌گوید: رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه چرخش مشهودی داشت و این امر باعث ناامیدی حامیانش شد. وی البته اوضاع نابسامان اقتصادی در دولت دوازدهم را ناشی از ناکارآمدی برجام عنوان و می‌کند و آن را عاملی برای عقبگرد اقتصادی می‌داند و معتقد است هرچند اینها در پیداشدن شرایط اعتراض جدید مؤثر بود ولی رفتار خود آقای روحانی هم بی‌تأثیر نبوده است. این نماینده اصلاح‌طلب در نقد دیگری به دولت اضافه می‌کند ‌بعضی مجامع استانی نمایندگان از اینکه رئیس‌جمهور و برخی وزرای دولت به آنها وقت ملاقات نمی‌دهد، گله‌مند هستند که این باعث می‌شود کم‌کم حمایت‌هایشان را از دست بدهد.


عبدالله ناصری از فعالان اصلاح طلب نیز پیش از این تاکید کرده بود که به عنوان یک کنشگر خیلی تصویر روشنی از برنامه‌های دولت در حوزه های اجتماعی و سیاسی به ویژه اقتصادی نمی‌بینم و از آنجا که بهبود معشیت مردم و رفع مشکلات اقتصادی کشور موضوعی است که همه جناح‌های سیاسی به دنبال آن هستند، از دولت می‌خواهد که برنامه مدونی در این زمینه داشته باشد.


اصلاح طلبان که در شرایط دشوار سیاسی میان ماندن یا حذف کامل، ماندن را برگزیده و پشت سر روحانی ایستادند. امروز تلاش می‌کنند به هر نحو آن روی سکه نقدشان به دولت، در فضای اجتماعی و رسانه‌‌ای نمایان نشود؛ تا بتوانند در انتخابات‌های آینده بار دیگر با بهره‌گیری از آرای شناور وضعیت موجود خود را تثبیت کنند. اما آنچه مسلم است فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای است که جناح اصلاحات یا باید وارد میدان شده و تمام خسارات اقتصادی و اجتماعی دولتی که از آن حمایت کرده را برعهده بگیرد و یا اینکه بار دیگر فرو رفتن در کمای کامل سیاسی را پذیرا باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته