دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قربان نجفی عنوان کرد:

برگزاری هدفمند جشنواره سیمرغ تاثیر مثبتی بر فرهنگ سلامت جامعه می‌گذارد

عضو پیشین هیئت انتخاب بخش تئاترصحنه‌ای و خیابانی جشنواره سیمرغ، گفت: مجموعا هر اتفاق هنری  که در حوزه فرهنگ سلامت جامعه رخ دهد، تاثیرات خوبی بر جای خواهد گذاشت و برگزاری هدفمند جشنواره بین‌المللی سیمرغ هم می‌تواند نقش موثری در ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه ایفا کند.
کد خبر : 270993

قربان نجفی؛ عضو پیشین هیات انتخاب بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی سلامت جشنواره بین المللی سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا با بیان اینکه نباید انتخاب موضوع خاصی در جشنواره سیمرغ الزامی باشد، خاطرنشان کرد: کیفیت، معیار انتخاب بخش صحنه‌ای و خیابانی سلامت جشنواره بین‌المللی سیمرغ بود و من اعتقاد دارم با پرداخت غیر مستقیم به موضوعاتی از قبیل سلامت و آگاهی‌های پزشکی می‌توان تاثیر به مراتب بیشتری بر جامعه مخاطبین گذاشت.


نجفی افزود: البته داوری‌ها و انتخاب آثار در همه جشنواره‌ها به دلیل تعدد داوران و اعمال سلیقه‌های مختلف مورد رضایت همه شرکت کننده‌ها قرار نمی‌گیرد و رای‌ها، نتیجه تفکر جمعی گروهی از داوران خواهد بود که باید به آن احترام گذاشت.


این عضو هیات انتخاب بخش صحنه‌ای و خیابانی سلامت در دوره قبل جشنواره سیمرغ تاکید کرد: نمی‌توان توقع تخصصی‌بودن از جامعه پزشکی در حوزه تئاتر داشت، اما کیفیت آثار این بخش خوب و قابل قبول بود و من در مجموع به آثاری که انتخاب شدند، نمره قبولی می‌دهم.


قربان نجفی بیان کرد: باید به این نکته اشاره کنم که ضمن آثار مثبت جشنواره‌هایی مثل جشنواره بین‌المللی سیمرغ، نقاط ضعفی را هم می‌توان برای آن برشمرد که از آن جمله تمرکز بر یک موضوع خاص در جشنواره است و طی یک فراخوان آثاری ارسال شده و مورد داوری قرار می‌گیرد که برای مخاطبان سمت و سو ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود، این فعالیت فرهنگی_هنری که در زمینه ارتقاء سلامت جامعه انجام شده، ارزش وجودی خود‌ را از دست بدهد.


وی درباره جایگاه تئاتر در جامعه گفت: اگر جامعه پی ببرد که تئاتر یک الزام است که باید از جانب همه حمایت شود، آن گاه این هنر در فضای جشنواره‌ای و عمومی می‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند و به تولید فرهنگ بیانجامد که نهایتا ما را به هدف خود می‌رساند.


این هنرمند تئاتر کشورمان تصریح کرد: به نظر بنده موضوعاتی مانند: اقتصاد، ورزش و مسائل اجتماعی بیش از مباحث پزشکی برای جامعه پزشکی می‌تواند از جذابیت برخوردار باشد، چرا که هر شخصی به موضوعی کشش دارد که اطلاع کمتری از آن دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم، شاید موضوع بهداشت در دانشگاه‌های پزشکی و در بین این افراد کمتر جذابیت داشته باشد لذا پیشنهاد می‌کنم بستری فراهم کنیم تا در جشنواره بین‌المللی سیمرغ هنرمندان جامعه پزشکی بتوانند در موضوعات متنوع آثار هنری تولید کنند و مورد قضاوت قرار بگیرند.


قربان نجفی در پایان اظهار داشت: موضوع بهداشت باید در مدارس و در دوران متوسطه نهادینه شود و برگزاری جشنواره‌های تئاتر با موضوع سلامت می‌تواند برای بچه‌ها جنبه آموزشی نیز داشته باشد و توجه آن ها را به فرهنگ سلامت جلب کند.


گفتنی است؛ جشنواره سیمرغ که نامش برگرفته از سیمرغ افسانه‌ای در ادبیات ایران به عنوان مرغ درمانگر و نماد جدید جامعه پزشکی است در پنج بخش تئاتر، فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، بهار ۱۳۹۷ در شهر تهران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته