دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم:

درباره کارکرد و ساختار آموزش عالی باید چاره‌اندیشی کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور با معضلاتی مهمی درگیر است و وظیفه دانشگاه است که برای رفع آنها راه حلی ارائه کند.
کد خبر : 270974

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منصور‌ غلامی در نشست با استادان، صاحب‌نظران و روسای دانشگاه‌های برجسته کشور با اشاره به مشکلات آموزش عالی کشور اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستیم، مراکز آموزشی است که در سطح کشور به طور پراکنده در سال‌های گذشته ایجاده شده است و رشد این مراکز باعث افزایش کمیت‌گرایی شده است.
به گفته وزیر علوم تحقیقات و فناوری؛ متاسفانه این مراکز آموزشی فاقد برنامه راهبردی هستند و حتی از بدو تاسیس و شکل‌گیری آنها برنامه‌ای وجود نداشته است.
غلامی شکل‌گیری این مراکز آموزشی در کشور را تعداد بالای داوطلبان ورود به آموزش عالی و تحصیل در دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی کشور که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها مواجه هستیم شاهد تخلیه این مراکز پراکنده در سطح کشور به ویژه در شهرستان‌های کوچک هستیم.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در بخش نشریات و تالیف کتب، آمار خوبی داشته‌ایم و با رشد علمی امیدوارکننده روبرو بوده‌ایم.
وزیر علوم گفت: رشد علمی آموزش عالی کشور باعث امیدواری بوده است اما نقدی که به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور وارد است و باید درباره آن هم‌اندیشی انجام شود حضور دانشگاه‌ها در حل مشکلات مبتلا به جامعه است.
وی ادامه داد: مقولاتی که نتایج پژوهش‌های کاربردی می‌تواند برای رفع آنها تاثیرگذار باشد.
غلامی با بیان اینکه چالش‌های بزرگی در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: گاهی سوال می‌شود چرا دانشگاه‌ها به مسائل و معضلات ورود نکرده یا نقش کم رنگی دارد؟
به گفته غلامی مشکلات مهمی مانند چالش محیط زیست، مشکلات اجتماعی که در ایران سابقه طولانی دارد و امکان پیش‌بینی آن وجود داشته است، اشتغال، صنعت، کسب و کار و... در کشور وجود دارد که دانشگاه برای رفع آنها باید تلاش کند.
وزیر علوم گفت: در شرایط فعلی علاوه‌بر اینکه در ساختار آموزش عالی با مشکل مواجه هستیم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد، درباره کارکرد و ماموریت اصلی آموزش عالی نیز، در برابر جامعه مورد سوال قرار گرفته‌ایم.
وی در پایان گفت: آموزش‌عالی کشور در سال‌های اخیر برنامه‌هایی داشته است که این ‌برنامه‌ها برای آینده باید تقویت و تسریع شود. موضوعاتی مانند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ساماندهی کنکور سراسری و... باید مورد اهتمام وزارت علوم قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته