دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1397 - 16:59
در گفت و گو با آنا مطرح شد:

سوءاستفاده دوست کی‌رو‌ش از ضعف بخش بین‌الملل فدراسیون

مدیرعامل سابق استقلال گفت: کی‌روش وقتی دید بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال عرضه هماهنگ کردن یک مسابقه را ندارد از طریق دوستش دیدار با سیرالئون را تدارک دید.
کد خبر : 270523

امیر واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، درباره چالش جدید کی‌روش با مربیان داخلی و اینکه اعلام کرده بازیکنان داخلی در سطح بازیکنان لژیونر نیستند، گفت: «واقعیتی که باید پذیرفت این است که فوتبال ما از لحاظ دانش فنی از دنیا عقب است و متعاقبا مربیان‌مان هم نسبت به مربیان خارجی در لیگ‌های اروپایی دارای تجربیات کمتری در سطح عالی مربیگری هستند. امروزه هر رشته ورزشی تبدیل به یک علم شده و فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست.»


وی ادامه داد: «به غیر از چند فوتبالیستی که در دو سه سال گذشته فوتبال‌شان به پایان رسیده و کلاس‌های مربیگری را در اروپا پشت‌سر گذاشته‌اند، کدامیک از مربیان ایرانی حاضر در لیگ برتر که بالاترین سطح فوتبال ایران در آن برگزار می‌شود، برای تکمیل دوره‌های مربیگری‌شان در کلاس‌های این حرفه شرکت کرده‌اند. جالب اینکه هیچ‌کدام از افرادی که کلاس‌های مربیگری در اروپا را گذرانده‌اند، در ایران مربیگری نمی‌کنند.»


واعظ آشتیانی افزود: «مربیان شاغل در لیگ ما با اتکا به دانشی مربیگری می‌کنند که متعلق به سالیان گذشته است و به روز نیست. آنها باور ندارند که برای بالا بردن دانش مربیگری‌شان نیازمند آن هستند که در خارج از کشور در کلاس‌ها شرکت کنند و تنها در حرف‌های‌شان به این نکته اشاره می‌کنند که فوتبال تبدیل به یک علم و صنعت شده است ولی در عمل گامی برای دستیابی به دانش روز این ورزش برنمی‌دارند. فوتبال هر روز در حال پیشرفت است و نمی‌توان با اتکا به نکاتی که از گذشته یاد گرفته‌ایم، به مربیگری بپردازیم.»


وی تاکید کرد: «به نظرم فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها باید برای استخدام مربیان این مسئله را تکلیف کنند که مربیگری در تیم لیگ برتری نیازمند مدرک مربیگری اروپایی است تا کلاس فوتبال کشورمان ارتقا یابد. به نظرم عقب ماندن مربیان ما از دانش روز دنیا این حق را به کی‌روش داده تا صراحتا به این مسئله اشاره کند که بازیکنان داخلی آمادگی کمتری نسبت به لژیونرها دارند. البته در این میان ما نفرات شاخصی را داریم که خود را به استانداردهای مدنظر کی‌روش نزدیک کرده‌اند و الان هم در تیم ملی هستند ولی برای کم کردن فاصله بازیکنان داخلی با لژیونرها و بازیکنانی که در اروپا بازی می‌کنند، مربیان باید مکلف شوند تا چند سال یک بار در کلاس‌های پیشرفته مربیگری فوتبال شرکت کنند.»


مدیرعامل سابق استقلال درباره اتفاقاتی که در دیدار ایران با سیرالئون رخ داد و فردی که از طریق کی روش رابط برگزاری این مسابقه شد و در کنفرانس خبری دیدار با تونس در کنار کی‌روش حاضر بود، تصریح کرد: «متاسفانه فدراسیون فوتبال نظام‌مند و با مدیریت مناسب اداره نمی‌شود و در بخش‌هایی دارای ضعف است که یکی از این بخش‌ها، قسمت بین‌الملل فدراسیون است. وقتی قرار بود با لیبی بازی دوستانه‌ای داشته باشیم، چه دلیلی داشت که این مسابقه لغو شود تا خود کی‌روش وارد عمل شود و از طریق رابط خود بازی با تیم سیرالئون را تدارک ببیند.»


وی اضافه کرد: «کی‌روش وقتی می‌بیند بخش بین الملل فدراسیون عرضه هماهنگ کردن یک دیدار تدارکاتی را ندارد، از طریق عوامل خود عمل می‌کند و به طور حتم پولی که قرار بوده به رابط برگزاری دیدار با لیبی و فدراسیون این کشور شود، نصیب دوست کی‌روش می‌شود.»


واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: «متاسفانه مدیران فدراسیون فوتبال گوش شنوایی به انتقادات سازنده ندارند و هر از گاهی شاهد اتفاقاتی هستیم که به ضرر فوتبال کشورمان است. وظیفه سرمربی تیم ملی انتخاب رقبای تدارکاتی است و این اعضای بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال هستند که باید دیدارهای دوستانه را هماهنگ کنند. تا جام جهانی بازی‌های دوستانه‌ دیگری تدارک دیده شده و نباید اتفاق نظیر دیدار با لیبی در آن بازی‌ها تکرار شود. چون تیم ملی آسیب می‌بیند.»


وی درباره اینکه کی‌روش خواهان آن است که ملی‌پوشان 40 روز پیش از جام جهانی در اختیار وی باشند و این موضوع برای استقلال و پرسپولیس که به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کرده‌اند، ایجاد مشکل می‌کند، تاکید کرد: «کی‌روش سرمربی تیم ملی است و باید جوابگوی افکار عمومی بابت نتایج تیم ملی در جام جهانی باشد. او مربی حرفه‌ای است و در فوتبال دنیا جایگاه مناسبی دارد. برای همین هم کی‌روش خواسته تا بازیکنان زودتر در اختیارش قرار بگیرند. از اینجا به بعد این مدیریت فدراسیون فوتبال است که باید به گونه‌ای رقم بخورد نا باشگاه‌های ما در آسیا موفق شوند و از طرفی دیگر تیم ملی هم بتواند بدون مشکل مراحل آماده‌سازی‌اش را برای حضور در جام جهانی روسیه بدون مشکلی طی کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته