دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1397 - 14:46
گزارش آنا از چالش بی زباله؛

چالش بی زباله را در روز طبیعت جدی بگیریم

چالش بی زباله طرحی بود که از سوی معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در فضای مجازی به راه افتاد و بسیاری از چهره‌های مطرح سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را با خود همراه کرد و می‌تواند در راستای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و پسماند موثر واقع شود.
کد خبر : 270167

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اواخر سال گذشته بود که معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در سفر استانی به استان گیلان در جلسه‌ای با موضوع اجرای طرح پاکسازی منطقه حفاظت‌شده لیسار برای جلب توجه بیشتر مسئولان محلی و مردم چالش بی زباله را با شعار از خودمان شروع کنیم مطرح کرد، همچنین پس از جلسه در یک پیام ویدیویی از برخی مسئولان و هنرمندان دعوت کرد که با پیوستن به این چالش هواداران خود و مردم را نسبت به این موضوع حساس کنند.


هدف اصلی چالش بی زباله توجه به تفکیک زباله خشک و تر و کاهش پسماند بود که خوشبختانه در اندک زمانی پس از طرح موضوع در شبکه مجازی به صورت فراگیر و گسترده منتشر شد و بسیاری از مسئولان، فعالان محیط زیست، هنرمندان و مردم به آن پیوستند، با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی میزان سفرهای برون شهری مردم افزایش می‌یابد طرح این چالش می‌تواند تا حدودی از آلودگی محیط زیست و طبیعت جلوگیری کند.


برای پیوستن به چالش #بی_زباله باید نسبت به برخی نکات آگاه و آنها را رعایت کرد به طوری که کاوه مدنی در این چالش می‌گوید: این چالش مردمی است و نه دولتی برهمین اساس از پیوستن مسئولان ارشد کشور به این چالش استقبال می‌کنیم و . خوب است که یاد بگیریم می‌توانیم در کنار هم، فارغ از اختلافات فکری، سیاسی، حزبی و ... کارهای خوبی برای کشورمان انجام دهیم. در این چالش طبق قاعده باید شرکت کنندگان یک ویدیوی یک دقیقه‌ای ضبط کنند و در آن درباره به کاری که در مورد زباله کرده اند به دیگران بگویند و چهار نفر دیگر را به چالش دعوت کنند. پس طبق قاعده بازی، توییت و عکس گرفتن و نوشتن با وجود ارزشمند بودن، جنسی متفاوت از این چالش دارند و همچنین باید از هشتگ های #بی_زباله و #از_خودمان_شروع_کنیم استفاده کنیم تا سایر حساسیت و توجه سایر شهروندان را نسبت به این موضوع افزایش دهیم.


براساس این چالش بی_زباله شدن به معنی مصرف نکردن نیست. بلکه کاهش مصرف، تفکیک، بازیافت، جمع آوری و همه کارهایی که این چند وقت از هم یادگرفتیم می‌تواند به بی زباله و کم زباله شدن محیط زندگی‌مان کمک کند، اینکه چالش بی زباله به مردم و قدرت و هوششان تکیه کرده به این معنی نیست که دولت مسئولیت ندارد. وظایف دولت در موضوع زباله و سایر مسائل، جای خودش و مسئولیت شهروندی جای خودش. می خواهیم یاد بگیریم که قبل اینکه به همدیگر انتقاد کنیم، #از_خودمان_شروع_کنیم. حتی اگه دولت بد عمل کرده، شهروندان خوب می تونند ورق را برگردانند و کمک کنند اوضاع و احوال محیط زیست بهتر شود. مطالبه گری سر جای خود، کارهای خوب شهروندان و مسئولیت اجتماعی هم سر جای خود.


تاکنون برخی از مسئولان کشور از جمله شهیندخت ملاوردی، ستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه، بطحایی، وزیر اموزش و پرورش، طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، بهاره افشار، بازیگر، محمد فاضلی، استاد دانشگاه، پژمان جمشیدی،‌فوتبالیست و رضا یزدانی،‌خواننده راک نیز به چالش بی‌زباله پیوستند.


در این زمینه ژیلا آقایی، مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در ایام نوروز اشاره و بیان می کند: هر یک از ما باید حفظ و حراست از محیط زیست را از خود آغاز کنیم به طوری که در هنگام سفر حتما زباله‌های خود را در یک کیسه زباله جمع آوری کرده و از پراکندن مانده غذای خود در طبیعت خودداری کنند.


بسیاری از مسافران نوروزی اگر تمایل دارند که در طبیعت اتراق کنند تا حد امکان روی سکوها و آلاچیق‌های تعبیه شده در پارک و جنگل چادر نصب کنند تا به سبزه‌ها و رستنی‌ها آسیب نرسد، این ها را آقایی می‌گوید و معتقد است: به تصور ما برخی از رستنی‌های طبیعی علف هرز تلقی می‌شود در حالی که بسیاری از آنها از گیاهان بومی و محلی هستند که ما از آن بی اطلاعیم بنابراین تا حدامکان سعی کنیم از کندن، له کردن و گذاشتن اجسام داغ روی آنها بپرهیزیم.


مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست همواره به مسافران نوروزی توصیه می‌کند که زباله‌ها و پسماندهای خود را در طبیعت رهاسازی نکنند و نسبت به پاکسازی و حفظ محیط زیست کوشا باشند، همچنین از مردم خواست سعی کنند از ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های زباله‌کمتری استفاده کنند و از ریختن زباله در جاده‌ها خودداری بپرهیزند.


آقایی همچنین با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های کشور از مردم درخواست کرد: حتما در هنگام ترک محل نسبت به خاموش کردن آتش روشن شده و همچنین خاکستر و ذغال داغ اقدام کنند زیرا احتمال سرایت آتش به درختان و سایر پوشش گیاهی منطقه وجود دارد و احتمال حرکت خاکستر نیمه روشن با وزش باد به سایر مناطق و وقوع آتش سوزی گسترده در جنگل‌ها وجود دارد.


براساس این گزارش، باید روز طبیعت را نوع پیوند و آشتی با محیط زیست و منابع طبیعی در نظر گرفته و نسبت به حفظ و نگهداری آن بکوشیم و با ایجاد زباله کمتر از پرداخت هزینه‌‌های سرسام آور زیست محیطی برای پاکسازی و تفکیک زباله گرفته تا خاموش کردن آتش جنگل‌ها و از بین رفتن جنگل‌ها جلوگیری کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته