دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1394 - 20:02

اطمینان اوباما نسبت به توافق هسته‌ای

یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی مدعی شد که رئیس‌جمهور آمریکا درباره دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در هفته جاری اطمینان دارد.
کد خبر : 26971

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری آی‌بی‌تایمز در گزارش خود در این زمینه آورده است: باراک اوباما درباره تضمین توافق هسته‌ای تاریخی و تحقق آن خوش‌بین است و این در حالی است که هنوز نگرانی‌ها درباره اینکه لغو تحریم‌های ایران به افزایش کمک این کشور به گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله در خاورمیانه منجر شود، وجود دارد.


بر اساس این گزارش، ایران و شش قدرت جهانی به چارچوب اصلی توافق برای ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های این کشور دست یافته‌اند و اکنون گام بزرگی برای یک توافق جامع به منظور پایان دادن به بن‌بست 12 ساله برداشته شده است.


در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در عین حال چارچوب تعیین‌شده باید از سوی وزرای خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات مورد تایید قرار گیرد. وزرای خارجه‌ای که اکنون برای دستیابی به توافق در وین به سر می‌برند و مذاکرات میان آنان ادامه دارد.


این مسئله مطرح شده است که توافق راهی برای اوباما است تا نام خود را در تاریخ ثبت کند، زیرا در صورت دستیابی به توافق یک تغییر چشمگیر در سیاست خارجی آمریکا فراهم خواهد کرد.


رئیس‌جمهور آمریکا بر این باور است که این مسئله به یک سنگر علیه داعش در خاورمیانه تبدیل خواهد شد و راهی کلیدی برای ایجاد صلح در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر ظریف نیز در یک پیام ویدئویی تاکید کرده است که توافق هسته‌ای راه‌های جدیدی را برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه ایجاد خواهد کرد.


در بخش پایانی این گزارش اشاره شده است: باراک اوباما تا روز نهم جولای فرصت دارد متن توافق هسته‌ای را در اختیار کنگره قرار دهد تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تحقق این امر در تاریخ مقرر، کنگره باید طی 30 روز نتایج بررسی خود را اعلام کند. اما در صورت به تعویق افتادن این امر فرصت کنگره برای بررسی توافق به 60 روز افزایش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته