دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1394 - 17:04

ادعای نشریه اسرائیلی: ایران تلاش برای قبولاندن توافق هسته‌‌ای به مردمش را آغاز کرده است

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی اعلام کرد که مقامات ایران تلاش‌های خود را برای قبولاندن توافق هسته‌ای با قدرت‌های دنیا به مردم این کشور آغاز کرده‌اند.
کد خبر : 26954

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه هاآرتص در گزارش خود در این زمینه آورده است: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که دو طرف به پیشرفت واقعی در توافق هسته‌ای دست یافته‌اند، اما هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد که باید حل شود. وی همچنین در این کنفرانس خبری گفت که واشنگتن در صورت نیاز آماده ترک مذاکرات است.


با وجود این و در شرایطی که سیزدهمین روز آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در حال برگزاری است، به نظر می‌رسد مقامات ایران تلاش خود برای راضی کردن مردم این کشور درباره این نکته را که توافق احتمالی یک توافق خوب است، آغاز کرده اند.


بر اساس این گزارش، روز گذشته ظریف و کری در حالی دو بار با هم دیدار کردند که مخالفت ایران با نظارت‌های گسترده بر تاسیسات هسته‌ای و درخواست این کشور برای حذف تمامی تحریم‌ها بلافاصله پس از امضای توافق، مهم‌ترین موانع باقی مانده بر سر راه دستیابی به توافق محسوب می‌شود. در عین حال انتظار می‌رود نتیجه نهایی مذاکرات تا فردا که ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق است، اعلام نشود. اگرچه عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که دو طرف به نگارش توافق بسیار نزدیک شده اند.


عراقچی در اظهارات شنبه شب خود از سه مرحله‌ای بودن توافق صحبت کرد و گفت که مرحله اول با تصویب توافقنامه، مرحله دوم با بازبینی متن توافق توسط کنگره آمریکا و مجلس ایران و تصویب آن و در نهایت مرحله سوم با اجازه ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل برای تایید این نکته که تهران همچنان به توافق پایبند است، انجام خواهد شد و در پایان این سه مرحله خواهد بود که توافق به طور رسمی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.


هاآرتص در ادامه می‌نویسد: در واقع به نظر می‌رسد این اعلام جزئیات توافق توسط عراقچی به درخواست حسن روحانی انجام شده تا از این طریق حمایت افکار عمومی ایران برای مقاومت در برابر مخالفان جلب شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود دولت اوباما نیز با مخالفت سنا مواجه شود که در نتیجه اوباما نیز برای ایجاد تعادل در انتظارات سنا از توافق هسته‌ای تلاش خواهد کرد.


در پایان گزارش این روزنامه آمده است: شرط دستیابی به توافق این است که طرفین مذاکره جزئیات لغو تحریم‌ها را مشخص و درباره فرایندهای نظارت و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران توافق کنند. این دو موضوع ممکن است بسیار مشکل ساز باشد، زیرا ایران خواستار توافق درباره جزئیات لغو تحریم‌ها است، در حالی که برای تسهیل در روند بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود تلاش می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته