«اعتراف» شهاب حسینی پرمخاطبترین نمایش سال/ تاثیر مثبت افتتاح سالنهای خصوصی در افزایش مخاطبان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، براساس اعلام اداره کل هنرهای نمایشی سالنهای نمایشی پایتخت از بهار تا پایان شهریور میزبان ۲۸ اجرای صحنهای و نمایشنامهخوانی بودند که در این بازه زمانی بیش از ۱۴۵ هزار و ۲۹۲ نفر تماشاگر به سالنها آمدهاند.
در میان نمایشهایی که به اجرا درآمدهاند، نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی در سالن اصلی تئاترشهر با ۷۳ نوبت اجرا، ۴۰۵۷۱ تماشاگر را جذب کرده و مبلغ ۲۰ میلیارد و ۲۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از درآمد گیشه به دست آورده است که این میزان «اعتراف» را نسبت به اجراهای سال 1396 به پرمخاطبترین نمایش سال تبدیل کرد.
این اثر که با نقشآفرینی علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزاآقایی، نیما رییسی، پرویز بزرگی، مهدی بجستانی، میثاق زارع، غزاله نظر، شهرام ابراهیمی، ایلیا نصرالهی، پرند عینبیگی، تنی آواکیان، فاطمه عربکرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقتجو. به اجرا درآمد، به دلیل حضور علی نصیریان و شهاب حسینی به سرعت توانست در میان مخاطبان تئاتر از فروش حداکثری برخوردار شود. چند روز پیش از اجرا، سایت فروش اینترنتی بلیتهای نمایش باز شد و در طول یک ساعت حجم قابلتوجهی از بلیت نمایش به اتمام رسید.
حواشی این اجرا به بلیتهای پرفروشش محدود نشد چرا که با گذشت چند اجرا خبرهایی مبنی از بازار سیاه بلیت این اثر نمایشی به گوش رسید که با قیمت یکمیلیون تومان در دسترس قرار گرفته بود. این امر با مدیریت مجموعه تئاترشهر و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی متوقف شد و مدت زمان چندماهه این اجرا (از 31 خردادماه تا 19 شهریورماه) امکان تماشای بازی علی نصیریان را برای همگان فراهم کرد.
بعد از اجرای «اعتراف» نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر با ۳۱ نوبت اجرا میزبان ۱۲ هزار و ۶۲۸ تماشاگر بوده و مبلغ گیشه آن ۲ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال عواید داشته است. این اثر نمایشی هم جزو پرمخاطبترین و ماندگارترین نمایشهای به اجرا درآمده در سال 1396 شد.
کمی آنطرفتر در تالار وحدت که مدتی است به سالنی برای اجراهای پرطمطراق با دکورهای عظیم و نمایشهای پرمخاطب تبدیل شده تئاتر موزیکال «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی از اول آذرماه روی صحنه رفت.
با توجه به اینکه نوید محمدزاده به واسطه بازیهای درخشانش در چند فیلم سینمایی داشته، در این دوره به عنوان سوپراستار محبوب اکثریت مردم است، استفاده از این بازیگر در نمایش «الیورتوئیست» به شاخصه روشنی بر خوب بودن نمایش و ترغیب مخاطبان برای آمدن به تالار وحدت تبدیل شد. به طوریکه اکثریت تماشاگران این اثر تمایل داشتند در شبهای نوید محمدزاده روی صحنه است به تماشای آن بنشینند و این در حالی بود که بازی سعید چنگیزیان و پیشینه تئاتری وی بسیار قویتر و پرتوانتر از نوید محمدزاده بود.
در این میان انتقادهای بسزایی از سوی رسانه درخصوص عملکرد حسین پارسایی و استفاده از هنرمندان چهرهای چون مهناز افشار، آتیلا پسیانی، هوتن شکیبا و امیرکاوه آهنینجان و فروش هرچه بیشتر بلیت در سایت ایران کنسرت مطرح شد. این موضوعات نه تنها نمایش «الیورتوئیست» را به عنوان جدیدترین اثر حسین پارسایی زیرسوال میبرد، بلکه نشانههایی برای انتقاد به مدیریت هنری وی در تماشاخانه ایرانشهر و تایید و اجراهایی که فاقد بار هنری بودند نیز به شمار میرفت. نمایش موزیکال «الیور توئیست» طی ۴ ماه اجرای عمومی و بعضا ۲ سانس در یک روز تاکنون با بیش از ۷۵ هزار تماشاگر، صد اجرای عمومی داشته است.
از نمایشهای پرمخاطب و تاثیرگذاری که در سال 1396 به اجرا درآمد میتوان به نمایش «قندخون» کاری از لیلی عاج اشاره کرد که با اجرا در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر توانست از کارگردان بیکار کارخانه قند ورامین حمایت کند. تاثیرات این اثر نمایشی تا جایی بود که فرماندار ورامین همزمان با اجرای این اثر گفت: طبق وعده مالک کارخانه قند ورامین، این واحد صنعتی از نیمه آبانماه فعالیت خود را آغاز میکند.
در تماشاخانه ایرانشهر نمایش «صدر در صد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی با 8400 تماشاگر پرمخاطبترین نمایش این مجموعه نمایشی بوده و در ادامه نمایش «نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم» به کارگردانی جابر رمضانی با 7800 مخاطب و نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» کاری از شهرام گیلآبادی طی 30 شب اجرا با 7700 تماشاگر از پربازدیدترین آثار نمایشی بودهاند. البته نمایش «گم و گور» نیز با کارگردانی امیر مهندسیان بیش از 30 شب در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود، توانست 6700 تماشاگر را به خود جلب کند و از آنجا که بلیتهای این اثر نمایشی بالاتر از دیگر آثار به اجرا در آمده در تماشاخانه ایرانشهر بود، این میزان از مخاطب 252 میلیون تومان آورده مالی برای گروه نمایشی به دنبال داشت. این اثر نمایشی با بازی هنرمندان نام آشنا و شناختهشدهای چون امیرجعفری و الناز شاکردوست به اجرا درآمد.
در تماشاخانه سنگلج که به مکانی برای اجرای نمایشهایی به سبک ایرانی اختصاص دارد، نمایش «بنگاه تئاترال» بیشترین فروش و مخاطب را جذب کرد.
این اثر نمایشی که 13هزار و 534 تماشاگر، فروشی معادل 290میلیون و 260 هزار و 500 تومان، رکورد فروش اجرای تماشاخانه سنگلج را که به نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» تعلق داشت (نمایش «اکبرآقا آکتور تئاتر» به نویسندگی و کارگردانی اکبر عبدی در سال 1385 در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و فروش حدود 120 میلیون تومان دست یافت) شکست.
حضور ایرج راد، امین زندگانی، داود فتحعلیبیگی و محمود بصیری پس از سالها دوری از صحنه هنر، یکی از نقاط قوت و امتیازهای نمایش «بنگاه تئاترال» بود که متن قدیمی از علی نصیریان را با ایجاد تغییراتی در راستای بهروز کردن را به مخاطب ارائه میکرد.
در تماشاخانه باران نمایش «مافیا» کاری از افروز فروزند با حدود 8هزار تماشاگر و نمایش «سماعیزاده» به کارگردانی رضا بهاروند با حدود 7 هزار، نمایش «روز عقیم» به کارگردانی حسین کیانی با فروش 1500 بلیت از طریق تیوال و هزار بلیت حضوری چیزی معادل 2500 تماشاگر داشته است. پس از اجرای نمایش «روز عقیم» نمایش «هایلایت» به کارگردانی سوسن پرور پرمخاطبترین نمایش تماشاخانه باران بوده است. این اثر نمایشی چیزی حدود 5 هزار تماشاگر داشته است.
در مرکز تئاتر مولوی بیشترین استقبال از یک اجرا در سالن اصلی این مجموعه مربوط به نمایش «مفیستو» با 5940 تماشاگر در طول 48 شب اجرا و همچنین بیشترین استقبال از یک اجرا در سالن کوچک مربوط به نمایش «ما سه نفر بودیم» با 1118 نفر تماشاگر در طول 24 شب اجرا اختصاص داشته است.
در تماشاخانه شهرزاد، به ترتیب نمایشهای «پچ پچه هاى پشت خط نبرد» کاری از اشکان خیلنژاد، «شیرهاى خان باباسلطنه» کاری از افشین هاشمی، «شرقی غمگین» به کارگردانی سعید زارعی و نمایش «بهمن کوچیک» کاری از مهران نائل پرمخاطبترین آثار بودهاند.
در تماشاخانه ارغنون، نمایش «یرما» به کارگردانی مشترک اشکان صادقی و الهام شکیب و بازی شیوا ابراهیمی، سام کبودوند، آتیه جاوید، اشکان صادقی، پرنده علائی و الهام شکیب توانست بیشترین مخاطب را به خود اختصاص دهد.
انتهای پیام/