دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1397 - 12:36
معاون سازمان امور دانشجویان خبر داد؛

ایجاد ظرفیت پذیرش ۷۵هزار دانشجوی خارجی طبق برنامه ششم توسعه

معاون سازمان امور دانشجویان گفت: وزارت امورخارجه شرایط اعطای ویزای تحصیلی به دانشجویان خارجی برای حضور در دانشگاه‌ها را تسهیل کرده است و دانشگاه‌ها نیز ملزم به تقویت زیرساخت‌های خوابگاهی برای دانشجویان غیرایرانی هستند.
کد خبر : 268162

دکتر ابوالحسن ریاضی، معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره جذب و پذیرش دانشجویان خارجی در ایران اظهار کرد: دانشجویان خارجی از 80 کشور مانند ویتنام، سنگاپور، فرانسه و... در دانشگاه‌های ایران حضور دارند و مشغول به تحصیل نیز هستند.


وی ادامه داد: ممکن است برخی بگویند مگر می‌شود فرانسوی‌ها ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند؟ پاسخ به این سوال مثبت است، بسیاری از آنان به رشته‌هایی همچون ایرانشناسی و مطالعات اسلامی و... علاقه دارند و دانشگاه‌های ایران هم را انتخاب می‌کنند، زیرا دانشگاه‌های ایران در رشته‌های علوم پایه در منطقه از وضعیت خوبی برخوردار هستند.


ریاضی با بیان اینکه برخی کشورها دارای مزیت‌هایی هستند که دیگر کشورها از آن برخوردار نیستند، افزود: مزیت‌های ایرانشناسی، مذهبی- دینی و... در دانشگاه‌های ایران و رشته‌های تحصیلی وجود دارد که مردم دیگر کشورها به آن علاقه‌مند هستند.


معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم درباره سهم 16 هزار نفری دانشجویان افغانستانی در بین 20 هزار دانشجوی خارجی دانشگاه‌های کشور، گفت: مهاجران افغانی در کشورمان بنابر قوانین ایران قادر به دریافت تابعیت نیستند؛ یعنی این افراد با شرایط خاصی می‌توانند از جمهوری اسلامی تابعیت بگیرند.


وی تصریح کرد: تعداد زیادی از افغانستانی‌هایی در کشور وجود دارند که در مدارس ایران تحصیل کردند، مدرک هم گرفتند و در یک رقابت کاملا آزاد علمی در کنکور شرکت‌ و بعد از قبولی هزینه‌های تحصیلشان را نیز پرداخت می‌کنند. بنابراین این افراد در فهرست ثبت‌نامی با عنوان دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل می‌شوند.


ریاضی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ششم اشاره کرد و افزود: طبق سیاست‌های این برنامه باید به عدد 75 هزار دانشجوی ملل برسیم. ما در این چارچوب سیاست‌های تقویت زیرساخت‌ها را مدنظر داریم؛ تعداد مراکز کنسولی نیز از سه مرکز به 10 مرکز رسیده و مراکز آموزش زبان فارسی به 14 مرکز نیز افزایش یافته است. همچنین دانشگاه‌هایی که می‌توانند جذب دانشجوی خارجی داشته باشند به 55 دانشگاه رسیده است.


معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم تاکید کرد: وزارت امورخارجه شرایط اعطای ویزای تحصیلی به دانشجویان خارجی برای حضور در دانشگاه‌ها را تسهیل کرده است و دانشگاه‌ها نیز ملزم به تقویت زیرساخت‌های خوابگاهی برای دانشجویان غیرایرانی هستند؛ البته باید برخی سیاست‌ها و آئین‌نامه‌ها هم در پذیرش جذب دانشجوی خارجی بازنگری یا اصلاح شوند تا بتوانیم طبق برنامه ششم تعداد دانشجویان غیرایرانی را افزایش دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب