دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 14:38

رایزنی اوباما و مرکل درباره برنامه هسته‌ای ایران و بحران اوکراین

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) در دیدار با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد مذاکرات بر سر فعالیت‌های صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و بحران اوکراین رایزنی خواهد کرد.
کد خبر : 2681

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مرکل که شامگاه یکشنبه وارد آمریکا شد، امروز در کاخ سفید با «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور دیدار و در خصوص محورهایی همچون مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، بحران اوکراین و روابط متشنج آمریکا و آلمان بعد از رسوایی جاسوسی برلین -واشنگتن گفت‌و‌گو خواهد کرد.


«پی‌تر ویتیگ» سفیر آلمان در آمریکا در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: تصور می‌کنیم باید از فرصت به دست آمده برای رسیدن به توافق استفاده کنیم.


سفر یک روزه مرکل به آمریکا در حالی انجام می‌شود که یک سال از تنش در روابط دو کشور بر اثر رسوایی جاسوسی سازمان مرکزی جاسوسی و آژانس امنیت ملی آمریکا از شنود مکالمات تلفنی مرکل و دیگر سران اروپایی می‌گذرد.


افزون بر این، انتظار می‌رود صدراعظم آلمان بعد از چند دور گفت‌و‌گوهای فشرده با مقام‌های اوکراین و روسیه روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته (۱۶ و ۱۷ بهمن) پیرامون وضعیت اوکراین، امروز با اوباما در این زمینه رایزنی کند.


گفته می‌شود مرکل در واشنگتن همچنین درباره جنگ داعش در عراق، تلاش‌های ضدتروریسم، اقتصاد جهانی و تنش در روابط آمریکا و آلمان نیز گفت‌و‌گو خواهد کرد.


«جولیان اسمیت» معاون مشاور پیشین امنیت ملی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و یکی از کار‌شناسان ارشد اندیشکده امنیت آمریکا نو می‌گوید: اوباما و مرکل زمان زیادی برای پرداختن به روابط متشنج آمریکا و آلمان ندارند. مرکل آخرین بار ماه مه (اردیبهشت ۹۳) در آمریکا بود و بر اساس گزارش‌ها رسوایی امنیتی شنود گفت‌و‌گوهای وی مهم‌ترین محور مذاکرات را تشکیل داد.


نظرسنجی‌ها از کاهش حمایت آلمان از اوباما و تصمیماتش در عرصه سیاست خارجی خبر می‌دهد. تنش‌ها در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) زمانی تشدید شد که مرکل دستور داد مامور اصلی سازمان سیا در برلین آلمان را ترک کند.


این در حالی است که اکنون آلمان و آمریکا بر سر موضوع مهم فروش تسلیحات بیشتر به اوکراین اختلاف نظر دارند. «اشتون کار‌تر» که از سوی اوباما به عنوان جانشین «چاک هیگل» وزیر دفاع پیشین این کشور انتخاب و معرفی شده است هفته گذشته در جلسه توجیهی در مجلس سنا گفت که ارسال سلاح به اوکراین می‌تواند به ارتش این کشور در مبارزه با جدایی طلبان کمک کند.


در همین حال مرکل روز شنبه (۱۸ بهمن/۷ فوریه) در سخنرانی در نشست امنیتی مونیخ، این اقدام را نادرست خواند و گفت: معتقدم بهبود وضعیت امنیتی در اوکراین با تسلیحات بیشتر محقق نخواهد شد، حتی همین حالا هم تسلیحات زیادی در منطقه وجود دارد. یکی از طرفداران این عقیده هستم که راهکار نظامی برای بحران اوکراین وجود ندارد. بنابراین باید تلاش‌هایمان را بر یافتن راهکارهای دیگر متمرکز کنیم.


آلمان بین تمام کشورهای اروپایی، بیشترین جمعیت مسلمان را دارد و بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ مسلمانان چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کل جمعیت هشتاد میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.


موضوع توافق نامه تجارت و سرمایه گذاری «فرا- آتلانتیک» که باید بین اتحادیه اروپا و امریکا برقرار شود، از دیگر موضوعات این دیدار خواهد بود.


«پی‌تر آلتمایر» رییس دفتر مرکل گفت که حملات تروریستی ماه گذشته در پاریس درک دقیق تری از تهدید تروریسم به دست داده است.


مرکل شامگاه دوشنبه برای دیدار و رایزنی با «استفان هارپر» نخست وزیر کانادا، واشنگتن را به مقصد اوتاوا ترک می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته