دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 15:47

بازگشت وزرای امور خارجه به وین برای اجماع 1+5 در قبال توافق هسته‌ای

وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای امروز برای ادامه مذاکرات به پایتخت اتریش بازخواهند گشت.
کد خبر : 26775

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه که به کشورشان عزیمت کرده بودند، امروز بار دیگر برای از سرگیری مرحله نهایی مذاکرات به وین بازخواهند گشت.


بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود وزرای امور خارجه کشورهای غربی در روزهای آینده به یک موفقیت چشمگیر و بزرگ در زمینه توافق هسته‌ای پس از دو سال مذاکرات فشرده دست یابند.


بازگشت آنها برای اجماع در قبال توافق هسته‌ای احتمالی با ایران صورت می‌گیرد.


در آستانه ضرب‌الاجل تعیین‌شده در روز سه‌شنبه نشانه‌هایی از احتمال دستیابی به توافق دیده شده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در این‌باره در شبکه تلویزیونی دولتی ایران گفت که دیگر تمدید مذاکرات در دستور کار نیست و ما برای پایان دادن به این مسئله تلاش می‌کنیم. وی همچنین از وجود جو مثبت در مذاکرات خبر داد.


وی در عین حال اضافه کرد که در صورت دستیابی به توافقی که خطوط قرمز ایران در آن رعایت شود، آنگاه می‌توان به آن یک توافق خوب اطلاق کرد. در غیر این صورت ما ترجیح می‌دهیم دست خالی به ایران بازگردیم.


دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که مسئله لغو تحریم‌ها احتمالا حل شده است. در عین حال یک مقام ایرانی گفته که هنوز اختلافاتی وجود دارد و یک دیپلمات غربی نیز گفته که در این زمینه هنوز توافقی حاصل نشده است.


در عین حال این سوال مطرح می‌شود که آیا سفر آمانو به ایران می‌تواند به نجات مذاکرات از شکست خوردن کمک کند یا نه. این در حالی است که کارشناسان غربی بیانیه آمانو پس از سفر به ایران را مثبت ارزیابی کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته