دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1394 - 10:07

مهدی مظفری‌ساوجی: جنبه‌های اجتماعی در شعر، مصادیق روشنی ندارند

شاعر مجموعه شعر «بیمارستان» که سروده‌های اجتماعی مظفری را در خود دارد، معتقد است: «معمولا در شعر نمی‌شود مصادیق روشنی از وقایع اجتماعی را جست‌وجو کرد.»
کد خبر : 26774

مهدی مظفری‌ساوجی، درباره آخرین مجموعه شعر خود «بیمارستان» که توسط نشر چشمه روانه بازار شده است، به خبرنگار آنا توضیح داد: «این مجموعه شعر من نیز مانند مجموعه‌های قبلی‌ام که عبارتند از «آینه‌های رنگ‌پریده»، «رنگ‌ها و سایه‌ها»، «سایه‌ام را بر دیوار جا گذاشته‌ام» و «شب به شیشه می‌زند»، حاوی سروده‌های سپید من با زمینه‌های اجتماعی است. البته در برخی از آثارم به سمت عاشقانه نیز نزدیک شده‌ام اما در مجموع فضاهای اجتماعی بر فضاهای عاشقانه برتری دارند.»


وی با اشاره به سویه‌های اجتماعی در شعر گفت: «معمولا در شعر نمی‌شود مصادیق روشنی از وقایع اجتماعی را جست‌وجو کرد، مگر در سروده‌هایی که شاعر در پیشانی‌نوشت یا پانوشت آن توضیحاتی را منظور کرده باشد. مثل شعر هوشنگ ابتهاج با مطلع «بلندا سر ما که گر غرق خونش/ ببینی، نبینی تو هرگز زبونش» که مستقیما به شهید بهشتی تقدیم شده و یا شعری که سیمین بهبهانی برای رزمندگان جنگ تحمیلی سروده است.»


این شاعر خاطر نشان کرد: «البته شعر برخی از شاعران مانند احمد شاملو که زیر سروده‌های خود تاریخ سرایش را قید می‌کرد نیز قابلیت تطبیق مستقیم با وقایع تاریخی را دارند. اما به جز این موارد، عموما مصادیق در تاویل‌ها پدیدار می‌شوند و به دلیل تعدد تاویل‌پذیر بودن شعر، ممکن است شعری اجتماعی هم‌زمان به چند مصداق اشاره داشته باشد.»


وی که چندی قبل مجموعه سه‌جلدی «گزیده غزل اجتماعی معاصر» را توسط نشر نگاه روانه بازار کرده است، در پاسخ به این سوال که شعر سپید اجتماعی در دهه‌های اخیر چه فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده، گفت: «تجلی مسائل اجتماعی در شعر، طی دهه 80 و چند سالی که از ابتدای دهه 90 می‌گذرد، همچنان چون دهه‌های قبل‌تر ادامه داشته است و چهره‌های تازه‌ای در حوزه شعر اجتماعی طی این سال‌ها ظهور کرده‌اند.»


مظفری ادامه داد: «حتی نسبت شعرهای اجتماعی بسیاری از شاعران به سروده‌های پیشین‌شان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.»


وی ضمن اظهار نظر درباره شعر شاعران موسوم به دهه 70 خاطر نشان کرد: «البته من معتقدم شاعرانی که در دهه هفتاد بیشتر به رویه زبان توجه داشتند، در دهه 70 هم موفق نبودند. در دهه هشتاد نیز این شاعران عمدتا شعری چاپ نکرده‌اند و حالا که با یک دهه فاصله،‌ دوباره فعال شده‌اند‌، فکر نمی‌کنم همچنان موفقیتی برایشان متصور باشد.»


شاعر مجموعه «بیمارستان» همچنین درباره رویکرد اجتماعی شعر این شاعران گفت: «اما از این‌ها گذشته، اتفاقا شاعران دهه هفتادی تمرکز زیادی روی موضوعات و مضامین اجتماعی داشته و دارند. این را هم بگویم که در میان مجموعه‌هایی که اخیرا منتشر شده، مجموعه برخی از این شاعران، آثار جدی‌تری بوده‌اند. همچنین رویکرد این شاعران به زبان، رویکرد پخته‌تری نسبت به دهه 70 است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته