25 درصد دارایی فکری جهان در اختیار چین است/ لزوم افزایش امید در جوانان
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر نصرتالله ضرغام در آیین اختتامیه اولین جشنواره قدردانی از رسالهها و پایاننامههای برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال که صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: قرن حاضر قرن فکر، تحلیل و اندیشه است ما باید به سوی خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم، باید ببینیم در جهانی که امپراطوری فکری حاکمیت دارد در چه جایگاهی قرارداریم باید برای ایده فکر کنیم، ارزشگذاری و تجاریسازی انجام دهیم و زمینه سرمایهگذاری برای ایدهها را به خوبی فراهم کنیم.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران ادامه داد: ما میخواهیم در جهان کنونی اثرگذار باشیم چون در گذشته یکی از 4 تمدن بزرگ دنیا بودهایم. کشورها پیشتازی در علم را برابر ابرقدرتی میدانند و برای آن سرمایهگذاری میکنند. چین به اندازه کل اروپا سرمایهگذاری کرده و 25 درصد دارایی فکری جهان را داراست.
وی اضافه کرد: ما رسالت داریم که توسعه نوآوری و فناوری را در کشور حمایت کنیم، حمایت از پژوهشگر آینده ما است، ما حمایت و کمک به زیرساختهای علم و فناوری در کشور را از اولویتهای خودمان میدانیم و میخواهیم با جامعه بهترین تعامل را داشته باشیم چون وقتی دانش مردمیسازی شود جامعهای فرهیخته خواهیم داشت که میدرخشند.
ضرغام با بیان اینکه در حمایتهایمان از پژوهشگران آنها را موظف کردهایم که خروجی کار خود را در یک صفحه به زبان مردمی منتشر کنند، گفت: ملتی که افسرده است و امید و اعتماد ندارد آیا میتواند خلاق بوده و بهرهوری بالا داشته باشد؟ خیر؛ جوان ما باید امید داشته باشد تا بتواند خلاق باشد. علوم انسانی هم یکی از مهمترین سرمایههایی است که میتواند این مهم را رقم بزند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با اشاره به ماموریت دانشگاهها در نسلهای مختلف تاکید کرد: باید زمینه را فراهم کنیم تا جوانان ما بتوانند کارآفرینی کنند. زمانی مدیران ما میگفتند که ما کار فرهنگی میکنیم و آموزش میدهیم کاری هم به کارآفرینی نداریم به همین خاطر یک توسعه کور خطی در آموزش به وجود آمد که اکنون هم گرفتار آن شدهایم. مطمئناً باید در کنار کیفیت زندگی معرفت باشد و دانشگاههای ما بر روی رشد درک علمی کار کنند. همچنین باید بر روی مدارس سرمایهگذاری کنیم و کودکانی آرمانگرا تربیت کنیم تا بتوانند قدرت ریسکپذیری داشته باشند.
انتهای پیام/