سیاسیکاری در شان استاد، کارمند و دانشجو نیست / به دولتمردان گفتم از دانشجویان ما دوری نکنید!
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این نشست گفت: سالهای زیادی در دانشگاه خدمت دانشجویان بودم و سابقه ذهنی خوبی از نشست با دانشجویان دارم، چه نشستهایی که تند میشد چه نشستهایی که تند نبود، اما در مجموع خاطره خوبی از این نشستها در خاطرم مانده است.
غلامی گفت: دانشگاهها و مسئولان دانشگاه که موظف به اجرای بخشنامههای ابلاغی وزارت علوم هستند مگر اینکه با آنها ارتباطی نداشته باشد یا موانعی برای اجرای آنها وجود داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است معاونت فرهنگی در جریان قرار نگیرد که از آقای دکتر غفاری خواستم نظارت لازم را در مورد اجرا و بازخورد داشته باشند.
وی با اشاره به تشکلهای دانشجویی گفت: همکاری با تشکلها داستان طولانی دارد. تشکلهای ما، برنامههای نسبت مفصلی برنامهریزی میکنند که علاقهمند اجرای همه آنها هستند و انتظار پشتیبانی را هم از دانشگاه دارند. بعضی اوقات عدم همکاری در مباحث مالی و یا عدم صدور مجوزها باعث برگزار نشدن برنامهها میشود که نباید آن را غرضورزی اطلاق کرد و باید حمل بر صحت داشته باشیم. عدم همکاری دانشگاهها خارج از غرض و طرفداری است.
غلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با تعیین نمایندگان وزیر علوم در تشکلهای دانشجویی گفت: مشکلی برای تعیین نماینده در هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجویی نداریم. آقای دکتر غفاری در این خصوص پیگیری لازم را خواهند داشت.
وزیر علوم با اشاره به دخانیات به عنوان یکی از آسیبهای اجتماعی فضای دانشگاهها گفت: بحث دخانیات در بین جوانان متاسفانه شکل رایجی دارد اما آمار ما حاکی از آن است که استعمال دخانیات بین دانشجویان نسبت پایینی دارند، گرچه یک نفر هم در دانشگاه زیاد هست. این عمل در دانشگاهها ممنوع است و میتوانند به افراد خاطی تذکر داده شود. همچنین حوزه امور دانشجویان برنامه خاصی برای دانشگاه عاری از دخانیات داشته است و حوزههای مشاوره در این موضوع وارد عمل شدهاند.
غلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وزارت علوم از لحاظ ماهیتی متفاوت است، وزارتخانههای دیگر بیشتر بر مبنای خدمات و با سلسله مراتب خاص خودشان هستند و ارائه خدمات ساختار خاص بالا به پایین دارد. حال گاهی این خدمات به ارباب رجوع خوب ارزیابی میشود گاهی با نقص، اما نگاههای سیاسی ورود خاصی به آن ندارد.
وی ادامه داد: در وزارت علوم اساتید و کارمندان و دانشجویان اعضای تشکیل دهنده دانشگاهها، به عنوان قشر فرهیخته جامعه تلقی میشوند و از آنان انتظار حرف داشتن و اظهار نظر در مسائل سیاسی و اجتماعی وجود دارد و نگاه کلی آن است که این مجموعه نیروی انسانی آینده کشور را میسازد.
غلامی افزود: به همین خاطر وجود صحبتهای سیاسی در فضای دانشگاهها خوب است اما سیاسیکاری همانگونه که مورد اشاره رهبری نیز بوده است، در شان استاد کارمند و دانشجو نیست. وظیفه ماست که فضای سیاسی را برای فعالیتهای سازنده سیاسی، رشد سیاسی، تفکر و اندیشه سیاسی باز نگهداریم و از سواستفادهها جلوگیری کنیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: این موضوع با بخشنامه حلشدنی نیست و باید فضا را آماده و کار کرد. ارزیابی من این هست که غیر از یکی دو دوره خاصی در دهه شصت و هفتاد، در مجموع تمرینهای خوبی در فعالیتهای سیاسی در دانشگاهها داشتیم و در حال حاضر به طور کلی فضای منطقی و معقولتری در فضای سیاسی و اجتماعی دانشگاهها وجود دارد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در رابطه با پیگیریهای وزارت علوم در زمینه بودجه دانشگاهها گفت: به آقای رئیس جمهور و در جلسه هیئت دولت، اعتراض نکردم چون حل مسائل را باید در جای دیگری پیگیری میکردیم.
وی تصریح کرد: زمانی که به وزارتخانه آمدم، لایحه بودجه در حال جمع بندی نهایی بود، اما در همان حال کارهای بسیاری کردیم که حاصل آن افزایش سهم دانشگاهها و پژوهشگاهها از بودجه بود. در حال حاضر متوسط رشد بودجه وزارت علوم قریب به 20 درصد است، رشد دانشگاه 21.83 درصد و پارکهای علم و فناوری بیش از 38 درصد؛ علی رغم محدودیتهای مالی و باتوجه به ظرفیتهای تبصرههای بودجهها، افزایش داشت.
وی در خصوص وضعیت بودجه سال جاری نیز گفت: تخصیصهای ستادی وزارت رقم های قابل توجهی از آن باقی مانده است که منتظر پرداخت آن هستیم.
وزیر علوم درخصوص درخواست دانشجویان نسبت به حضور پررنگتر دولتمردان در فضای دانشگاه گفت: به مسئولین چندین بار گفتهام که از دانشجویان ما دوری نکنید، حرفهای تلخ دانشجویان هم شیرین است. البته باز هم این موضوع را توصیه خواهم کرد که در جمعهای دانشجویی حضور بیشتری پیدا کنند.
غلامی با اشاره به حوادث دیماه کشور گفت: باید بدانیم دولتهای متخاصم و دشمنان انقلاب اسلامی ساکت نبوده و بیتفاوت نخواهند بود. کشور ما هم ترسی از این اتفاقات نخواهد داشت. در زمینه اتفاقات دی ماه مکرر با مسئولین دانشگاه جلسه داشتیم برای مدیریت بهتر فضا و از آنها خواستیم با دانشجویان صحبت کنند.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص آییننامه ارتقای اساتید گفت: برای نشان دادن توان علمی کشورمان در عرصه بینالملل باید با شاخصهای جهانی خودمان را ارزیابی کنیم، که در حال حاضر رتبه 16 جهان و اول منطقه را داریم. بخش مهمی از این ارزیابی به وسیله مقالات ISI و پتنتها و ... صورت میگیرد که نمیتوان نسبت به آن بیتفاوت بود.
غلامی افزود: اما ضعف ما در داخل کشور بخش دیگری از کار است. باید به جایگاه پژوهشهای کاربردی و اثر آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی توجه کنیم که در این بحث از دانشگاه خواستیم روی این موضوع کار کنند تا پس از انجام بررسیها، امتیاز این مسائل را افزایش دهیم و اگر کسی مشکلی از صنعت کشور را حل کرد به اندازه لازم امتیاز تعلق بگیرد. امیدواریم بتوانیم جریان جدیدی با از توجه اساتید با مرتبه استاد تمامی ایجاد کنیم.
ساماندهی مراکز آموزش عالی باید در قالب ادغام، انحلال و تجمیع صورت گیرد
وزیر علوم به ارتباط دانشگاهها با صنعت هم اشاره کرد و ادامه داد: صنعت ما به هر دلیلی رویکردی به دانشگاهها ندارد. نداشتن رقابت و عدم نیاز به تحقیقات و توسعه فعالیتها، از عواملی است که صنعت ما را از نگاه و رویکرد به تحقیق و نوآوری و استفاده از فناوری جدید دور کرده است. از دانشگاهها خواستیم مرکز تحقیق و توسعه مراکز صنعتی باشند و البته آمار خوبی در زمینه فناوری و کسب و کارهای جدید داریم که نشاندهنده دریچه امیدوار کنندهای در این خصوص است.
غلامی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی اشاره کرد و اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی مراکز آموزش عالی مصوبهای در سال 94 تصویب کرده است و با توجه به خروج برخی از دانشگاهها از ماموریت اصلی خود و تعداد زیاد مراکز، نیاز به این موضوع وجود دارد. این طرح در قالب ادغام، انحلال و تجمیع مراکز دانشگاهی باید صورت پذیرد. همچنین ادغام رشتهها، ماموریتگرایی، تغییر عناوین و محتوا بخشهای دیگر این کار است که نیازمند همدلی و همراهی مراکز و نمایندگان مجلس است.
دانشگاه فنی و حرفهای نیازمند اصلاح و تغییرات است
وزیر علوم تصریح کرد: برای دانشجویان مشغول کار تحصیل طرح آشنایی با مشاغل و افزایش مهارتهای شغلی در دانشگاهها شروع شده است. با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه بخش هماهنگی کردیم. یکی در موضع کار آموزی، یکی در بحث امریه فارغالتحصیلان ارشد و دکتری که در صنعت مشغول به کار شوند و دیگری مهارت افزایی سربازان است که فارغ از اینکه تحصیل کرده باشند یا نباشد میتواند اتفاق بیفتد. هفته گذشته نیز با سردار باقری تفاهمنامهای امضا شد. 100 هزار نفر در شش ماهه آخر سال جاری انجام گرفته که موفق بوده است و برای سال آینده 200 هزار نفر در برنامه است.
وی گفت: دانشگاههای فنی وحرفهای بر مبنای مدل آموزشی و پرورشی است که با حفظ ویژگیهای مثبت این مراکز نیازمند اصلاح و تغییراتی است. دانشگاههای غیر دولتی را نیز تحت ضوابط حمایت میکنیم.
وزیر علوم در رابطه با مسئله اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: اتفاقات اخیر در مورد آزاد کردن تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی در اثر نظارتها است که به هرحال اتفاقات افتاد و مورد هجمه و جوسازی عدهای قرار گرفت. ما متذکر شدیم اعضای هیئت علمی مشغول در دانشگاه آزاد، داشته این دانشگاه نیستند و نباید بر اساس قانون استخدامی در ساعات اداری با دانشگاههای دیگر همکاری داشته باشند. اعضای هیئت علمی در ایام غیر اداری باید با اطلاع رئیس خود در مراکز دیگر فعالیت کند.
غلامی با اشاره به شوراهای صنفی، افزود: شوراهای صنفی نباید در مسائل سیاسی وارد شود. اینکه در بعضی دانشگاهها چنین اتفاقی می افتد بخاطر تلاش عدهای است که به دنبال فضایی برای بیان نظرات خود هستند و دانشگاهها هم باید در این خصوص نظارت خود را تقویت نمایند.
وزیر علوم در خصوص فعالیت سازمان امور دانشجویان گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر، تلاش خوبی برای بهبود شرایط رفاهی دانشجویان صورت گرفته، هرچند کار زمین مانده زیاد است و انتظارات دانشجویان در زمینه حداقلها براورده نشده است. اما این تلاشها با ارزیابی 10 سال گذشته نشان دهنده پیشرفت آن است. صندوق رفاه دانشجویان از طریق کمکهای بودجهای تقویتی شده و امیدواریم سازمان امور دانشجویان همه مسائل رفاهی دانشجویان مستقیم و بدون واسطه برعهده بگیرد.
گفتنی است نمایندگان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشحویان (دفتر تحکیم وحدت) و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این جلسه نکات خود را پیرامون تحولات اخیر دانشگاهها مطرح کردند.
انتهای پیام/