دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 11:51
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری:

ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری 2/5 برابر شد

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری 2/5 برابر شد.
کد خبر : 26690

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ عباس عباس‌زاده درباره آمار دقیق پذیرش دانشجو در رشته پرستاری گفت: آماری در خصوص این افزایش‌ها در سال 94 در دست ندارم زیرا هنوز به طور دقیق آمار و اطلاعات جمع‌بندی نشده است اما از سال 90 که ظرفیت پذیرش برای رشته پرستاری در دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد کمتر از سه هزار تن بود الان می‌توانیم بگوییم که در سال 93 این رقم به حدود هفت هزار و 500 دانشجو رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان باز هم افزایش یابد.


عباس زاده افزود: به این ترتیب نسبت به سال 90 افزایشی بیش از دو برابری در ظرفیت‌ها اتفاق افتاده است و البته وزارت بهداشت این مجوز را هم به ما داده است که در جاهایی که امکان و پتانسیل وجود دارد باز هم تا دو برابر، افزایش ظرفیت اعمال شود و این موضوع در سال 94 پیش بینی شده است.


علت بالا رفتن اقبال عمومی از رشته پرستاری


وی در خصوص علت بالا رفتن اقبال عمومی و استقبال از رشته پرستاری در سال‌های اخیر گفت: علاوه بر بازار کار خوبی که در این رشته داخل کشور فراهم شده است در بازار خارج نیز وضعیت بسیار خوبی وجود دارد که این مساله ممکن است برای برخی دانش آموختگان جاذبه داشته باشد.


وی همچنین افزود: علاوه بر موارد یاد شده، امکان ادامه تحصیل در رشته پرستاری زیاد است و همین امر به اشتیاق و استقبال از رشته پرستاری در سال‌های اخیر افزوده است.


عباس زاده افزود: البته رشته پرستاری، هم اکنون از جایگاه اجتماعی خوبی نیز برخوردار شده است و طی سال‌های گذشته مردم و جامعه شناخت بهتری نسبت به حرفه پرستاری و قابلیت‌ها و توانمندی‌های پرستاران یافته‌اند و بی‌شک این مساله در افزایش جذابیت این رشته نسبت به سال‌های گذشته افزوده است.


نایب رئیس شورای نظام پرستاری گفت: همواره در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما این بود که آیا ظرفیت اعلامی در رشته پرستاری توسط داوطلبان پر می‌شود و یا اینکه چه تعداد از داوطلبان اولیه در حین تحصیل انصراف خواهند داد اما خوشبختانه وضعیت و شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده و جاذبه در رشته پرستاری به نسبت سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است.


وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در تمام رده‌های پرستاری اعم از دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی و حتی رده کمک پرستاری اظهار کرد: بخشی از این کمبودها نشات گرفته از محدودیت ظرفیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها است که البته طی سال‌های اخیر (سال‌های 92، 93 و کنکور 94)، ظرفیتی در دانشکده‌های پرستاری اعم از دولتی و آزاد ایجاد شده است تا متناسب با توانمندی‌های خود ظرفیت‌های پذیرش را افزایش دهند.


وی گفت: البته در هیات بورد پرستاری، بسیار مصر هستیم و توجه داریم که این افزایش ظرفیت‌ها مطابق با میزان توانمندی‌های دانشکده‌ها باشد تا این اقدام، بدون لحاظ قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها انجام نگیرد .


عباس زاده اضافه کرد:به همین منظور نیز بازدیدهای مستمری در این خصوص داریم تا در صورت مشاهده چنین مواردی سریعا به آن رسیدگی شود و در مواردی که البته تعدادشان زیاد نیست حتی کاهش ظرفیت پذیرش نیز داشته‌ایم.


دبیر هیات بورد پرستاری وزارت بهداشت، گفت: رویکرد ما این است که از حداکثر توانمندی‌های دانشکده‌های پرستاری و عرصه‌های بالینی استفاده شود تا کمبود نیروی پرستار در سیستم بهداشت و درمان کشور تا حدودی جبران شود.
آمار انصراف از رشته پرستاری کاهش یافته است


نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری اظهار کرد: در زمان حاضر رشته پرستاری در زمره رشته‌هایی است که با اقبال عمومی خوبی روبرو است.


وی گفت: این در حالی است که در سال‌های قبل تعداد داوطلبانی که این رشته را انتخاب می‌کردند، چندان زیاد نبود و حتی مشاهده می‌شد برخی افرادی که این رشته را انتخاب می‌کردند در میانه تحصیل انصراف می‌دادند.


عباس زاده افزود: این درحالی است که در سال‌های اخیر با توجه به فراهم شدن ظرفیت کاری خوب برای دانش آموختگان این رشته و امکان جذب بیشتر در بازار کار، خوشبختانه نه تنها آمار انصرافی از رشته پرستاری کاهش یافته است که ظرفیت دانشکده‌ها عموما پر میشودد.


وی افزود: بنابراین با توجه به نیاز نظام سلامت به نیروی پرستار، اگر در جایی ظرفیت جذب دانشجو در رشته پرستاری اعم از نیروی انسانی آموزش دهنده، فضا و امکانات بالینی مهیا است، ظرفیت پذیرش دانشجویان افزایش خواهد یافت.


وی یادآور شد: همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز همین رویکرد وجود دارد و هر جایی که توانمندی لازم برای افزایش ظرفیت جذب مهیا باشد و مطابق با دستورالعمل‌های شورای گسترش دانشگاه‌ها امکانی فراهم باشد، تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌ها را افزایش دهیم یا اگر این مقاطع تاسیس نشده است، نسبت به راه اندازی آن اقدام شود.



استاندارد چهار پرستار به ازای هر یکهزار تن


عباس زاده در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دو برابری ظرفیت می‌تواند پاسخگوی نیاز سیستم بهداشت و درمان کشور به نیروی پرستار باشد؟ اظهارات کرد: باید در نظر داشت، نیاز بازار یک مساله و ظرفیت بکارگیری نیروها، مساله‌ای دیگر است.


وی ادامه داد: به هر حال اگر ما بخواهیم بسته به نیازهایمان جذب نیرو داشته باشیم و جامعه‌ای سالم را در نظر بگیریم باید به ازای هر یک‌هزار جمعیت، چهار پرستار داشته باشیم که این وضعیت ایده آل است اما باید در نظر داشت که متاسفانه ظرفیت بکارگیری نیروها در سیستم بهداشتی و درمانی محدود است.


وی ادامه داد: بطور مثال یکی از جنجال برانگیزترین موارد جذب پرستار مربوط به زمانی بود که با جذب 23 هزار نیرو موافقت شد که عملا نیز تمام آن صرف جذب پرستار نشد و تعدادی غیر پرستار نیز جذب شدند؛ بنابراین این طور نیست که سیستم جذب پرستار به اندازه نیاز وجود داشته باشد.


وی افزود: هنگامی که اعلام می‌شود به تعداد نیروهای شاغل فعلی نیازمند جذب نیروی پرستار هستیم به معنای این نیست که اگر امروز این تعداد را داشته باشیم، قادر به جذب همه آن‌ها در بازار کار هستیم بنابراین به تدریج باید ظرفیت جذب پرستار ایجاد شود که این امر مستلزم اصلاح ساختارها از جمله بکارگیری نیروی پرستار در حوزه بهداشت، شکل گیری سیستم مراقبت در منزل و مراقبت‌های بعد از بستری شدن در بیمارستان است.


نایب رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: اگر این ظرفیت‌ها ایجاد شود بی شک ما با کمبود شدید نیروی پرستار مواجه هستیم اما اگر این ظرفیت‌ها به تدریج ایجاد می‌شود، به تدریج می‌توانیم ظرفیت پذیرش پرستار را در مراکز مختلف افزایش دهیم تا این تناسب در عرضه و تقاضا بالاخره در جایی به حد تعادل برسد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رشته پرستاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته