دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1397 - 10:07

بانک‌ها نفس سرمایه‌گذاران را بریده‌اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را پیرامون مهمترین فعالیت‌ها و موانع کمیسیون متبوعش در سال گذشته ارائه داد.
کد خبر : 266857

محمد عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره مهمترین فعالیت‌های کمیسیون صنایع و معادن در سال 96 با بیان اینکه معتقدم این کمیسیون سال گذشته از پرکارترین کمیسیون های مجلس بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه حال صنعت و تولید مناسب نیست. قاعدتا کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید با کار بیشتر مشکلات کشور را حل می‌کرد.


عزیزی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال 96 بازدیدهای خوبی از صنایع کشور داشت، عنوان کرد: موضوع مرتبط با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها که از سوی آقای فولادگر و سایر همکاران پیگیری شد، یکی از فعالیت های مثبت در راستای بهبود شرایط صنعت بود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه قدرت تصمیم‌گیری در استان ها خیلی کم است، گفت: با وجود اینکه این حجم از تشکیلات، ارگان ها، سازمان ها و ادارات در هر استان وجود دارد، نقش استاندار بسیار ضعیف شده است. زمانی که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ها موضوعی مصوب می شود، از سوی بانک‌ها و سازمان‌ها بی‌اهمیت تلقی شده و اجرایی نمی شود.


وی تاکید کرد: معتقدم اگر استاندار یا کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قانونی را تصویب می کند، باید حتما اجرایی شود.


نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس تصریح کرد: ما در حال حاضر شرایطی نداریم که بخواهیم سرمایه‌گذاران را آزار دهیم و متاسفانه اکنون این اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال در فرایند سرمایه‌گذاری، بانک می گوید مجوز باید از سازمان مرکزی گرفته شود؛ یا محیط زیست استان می گوید باید سازمان محیط زیست واقع در تهران مجوز دهد. اگر قرار است سازمان های مرکزی مجوزها را صادر کنند، پس چرا در استان ها تشکیلات ایجاد کرده‌ایم؟


فرصت 18 ماهه صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران


عزیزی در ادامه گفت: اگر به شهر تفلیس در کشور گرجستان بروید، متوجه می شوید اگر کار سرمایه‌گذاری را از صبح پیگیری کنید، تا پایان وقت اداری مجوزها را دریافت کرده‌اید؛ این در حالی است که دریافت مجوز در ایران بعضا 18 ماه به طول می انجامد. آیا باید با کسی که قصد دارد سرمایه خود را به این بلبشو بازار بیاورد، اینگونه رفتار کرد؟ خیر، باید به چنین کسانی کمک کرد.


نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با بیان اینکه بانک ها نفس سرمایه گذاران را بریده‌اند، گفت: آیا صنعت با سود تسهیلات 18 تا 20 درصد می تواند کار کند؟ مگر حاشیه سود یک سرمایه‌گذار چقدر است که 20 درصد به بانک بدهد، 20 درصد برای مالیات، ارزش افزوده و بیمه خرج کند، 10 درصد حقوق و مزایا دهد و 10 درصد برای تعمیرات اساسی دستگاه ها خرج کند؟


وی تصریح کرد: درواقع سرمایه‌گذار باید 100 درصد سود کند تا بتواند با هزینه 80 درصد آن، 20 درصد از سود را برای خود بردارد. آیا تولیدی را سراغ دارید که 100 درصد سود کند؟ بنابراین همین موضوعات است که وضعیت تولید ما اینگونه است و روزبه‌روز بیشتر زمین می خوریم.


عزیزی ادامه داد: وانگهی این مسائل ورای قیمت دلار است که نوسانات و قیمت بالای آن برای سرمایه‌گذاران و صنعتکاران به شدت آزاردهنده است. مسئولان اقتصادی کشور چه پاسخی دارند؟



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته