دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1397 - 10:00
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

وزیر امور خارجه و وزرای اقتصادی درباره جذب سرمایه‌های خارجی به مجلس توضیح دهند

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس گفت: اینکه زبان ملایم دولت در سیاست خارجه نتوانسته باعث جذب سرمایه‌های خارجی شود؛ نشان می‌دهد وزیر امور خارجه و وزرای اقتصادی دولت باید در این زمینه به مجلس توضیح دهند.
کد خبر : 266855

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره شعار سال 96 یعنی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بیان کرد: نام‌گذاری سال یک حرکت تصنعی نیست؛ بلکه بر مبنای احصای مشکلات و در جهت توجه دادن مسئولان و مدیران کشور صورت می گیرد.


نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون که در ابتدای سال 97 قرار داریم، مشکلات مملکت و به‌ویژه دو مشکل اصلی یعنی تولید و اشتغال حل نشده است. می توان به طور مشخص گفت احکام قانون برنامه توسعه ششم در اولین سال آن، اجرایی نشده و اگر این قانون اجرا می شد، اکنون مشکلی تحت عنوان اشتغال یا رکود وجود نداشت.


وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور کماکان ادامه دارد، اظهار داشت: تداوم مشکلات نشان می دهد در این زمینه کم‌کاری ها و کوتاهی هایی صورت گرفته است که مسئولین دولتی باید در این رابطه پاسخ دهند.


فلاحت پیشه با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه امسال برای تامین منابع مالی در جهت حل مشکل اشتغال، سه محل را در نظر گرفته بود، عنوان کرد: یکی از این محل ها تسهیلات بانکی بود، یکی صندوق توسعه ملی و دیگری افزایش قیمت. اما مساله این است که افزایش قیمت‌ها به خودی خود سبب ایجاد بیکاری می شود. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی بندهای مرتبط با افزایش قیمت را حذف کرد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: البته در حال حاضر قرار شده است در قالب کمک های فنی و اعتباری، 20 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در جهت اشتغال‌زایی به کار گرفته شود که قرار است این بودجه از محل بودجه عمرانی لایجه 97 برداشته شود که به عقیده من این کار به بودجه عمرانی کشور ضربه می‌زند.


وی ادامه داد: من در کمیسیون تلفیق بودجه 97 با اضافه کردن این بخش مخالفت کردم اما به هر حال تصویب شد. به نظر من این‌ها راه‌های کاذبی است.


حشمت الله فلاحت پیشه تاکید کرد: به عقیده من دولت که بیشترین تعامل را در زمینه سیاست خارجه داشت، باید در جهت جذب سرمایه‌های خارجی عملکرد مناسب‌تری نشان می داد.


وی تصریح کرد: اینکه دولت در سیاست خارجی زبان ملایم در پیش می گیرد اما در عمل وزارت امور خارجه نمی‌تواند تعاملی سازنده ایجاد کند، نشان می دهد ما باید خواهان توضیح وزیر خارجه و وزرای اقتصادی دولت به مجلس درخصوص جذب سرمایه های خارجی شویم.


به گزارش آنا، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سال 96 با اشاره به تاکید بر «اقدام و عمل» در نامگذاری سال ۹۵ و انجام کارهای خوبی که مسئولین گزارش آن را داده‌اند، گفتند: «البته فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد و آمارهای مثبت و منفی را باید در مجموع مشاهده کرد.» ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: «علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان.» حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال ۹۶ را «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: «تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیتهای چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته