دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 11:34

تعدیل مواضع نماینده دموکرات‌ کنگره آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران

حامی سرسخت اسرائیل در آستانه دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مواضع خود علیه توافق هسته‌ای را تعدیل کرد.
کد خبر : 26684

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری تایم اسرائیل در گزارش خود در این زمینه آورده است: استنی هویر یکی از سرسخت‌ترین مخالفان مذاکرات هسته‌ای و حامیان لابی اسرائیل در آمریکا بود. این عضو ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اما اکنون تصمیم گرفته از مذاکرات حمایت کند.


بر اساس این گزارش، هویر در بیانیه‌ای از زبان نرم‌تر در قبال سیاست فشار بر ایران حمایت کرده و این نشان می‌دهد که وی از توصیه‌ها و خواسته‌های آیپک(لابی اسرائیل در آمریکا) فاصله گرفته است.


هویر در آستانه توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی در بیانیه خود مواضعی را اتخاذ کرده که با مواضع کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک در بسیاری از نکات کلیدی تضاد دارد.


هفته گذشته اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک در نامه‌ای که بسیاری از مقامات سابق دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی آن را امضا کرده بودند، بر مخالفت شدید با سیاست باراک اوباما و هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد. در متن این نامه آمده بود: بسیاری از ما توافقی قوی‌تر را با ایران ترجیح می‌دهیم.


با در نظر گرفتن قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای، این احتمال که جمهوری‌خواهان مخالف توافق به آن رای منفی بدهند، بسیار زیاد است، با وجود این تعداد آنان کمتر از حد نصاب دو سوم اعضای کنگره برای جلوگیری از حق وتوی رئیس‌جمهور برای تایید نهایی توافق هسته‌ای است.


هویر که نماینده دموکرات ایالت مریلند است، یکی از نزدیک‌ترین دوستان و حامیان آیپک در مجلس نمایندگان آمریکا است. او ده‌ها بار به اسرائیل سفر کرده و یکی از اعضای ارشد دموکرات‌ها است که هر ساله در اجلاس آیپک شرکت می‌کند. با وجود این بیانیه وی تا حد زیادی نشانه این است که مخالفت وی با توافق هسته‌ای تعدیل شده است.


وی در بیانیه خود با بسیاری از خواسته‌های آیپک در ظاهر موافقت کرده است، اما در این بیانیه مسائل مورد نظر آیپک از جمله نظارت دائمی و بازرسی‌های زمان‌بندی شده و سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران چندان مورد توجه هویر قرار نگرفته است. در واقع این بیانیه نشان می‌دهد که هویر با خطوط قرمز مد نظر آیپک در توافق هسته‌ای موافقت چندانی ندارد و با توجه به این مسائل به نظر نمی‌رسد نمایندگان دموکرات کنگره مخالف توافق هسته‌ای باشند، مسئله‌ای که کار مخالفان توافق برای رد آن را بسیار سخت خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته