دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 11:29
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اکرمی: اظهارات علیه ورود دیدگاه‌های مختلف به عرصه انتخابات، مربوط به افراد است/ همزمانی انتخابات مجلس و خبرگان باعث کاهش تنش‌ها می‌شود

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت که در هر انتخاباتی به دلیل نبود فرهنگ تحزب چالش‌ها و تنش‌هایی ایجاد می‌شود که با تجمیع انتخابات‌ها این آثار کم می‌شود.
کد خبر : 26673

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اظهارات برخی سیاسیون که معتقدند تجمیع انتخابات خبرگان و مجلس باعث می‌شود یکی از آنها تحت‌الشعاع قرار گرفته و کار از دست برود، گفت: تجمیع انتخابات‌ها در مجلس هشتم به تصویب رسیده است و بر این اساس انتخابات مجلس شورای اسلامی با مجلس خبرگان و انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا تجمیع شده‌اند.


وی افزود: تجمیع انتخابات‌ها می‌تواند تمرکز و صرفه‌جویی در اندیشه مردم و مسئولان به وجود آورد و می‌تواند یک تجربه جدید در این زمینه باشد.


این عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: در هر انتخاباتی به دلیل نبود فرهنگ تحزب چالش‌ها و تنش‌هایی ایجاد می‌شود که با تجمیع انتخابات‌ها این آثار کم می‌شود.


اکرمی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند دو انتخابات بر روی هم اثر سیاسی می‌گذارند و هر جریانی که در هر یک از انتخابات‌ها پیشتاز باشد، در انتخابات دیگر هم برنده خواهد بود، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی را باید از انتخابات خبرگان جدا کنیم. خبرگان استانی برگزار می‌شود و مجلس شورای اسلامی شهرستانی برگزار خواهد شد. البته طرحی در مجلس مطرح است که انتخابات مجلس هم استانی شود ولی بعید به نظر می‌رسد که این طرح به انتخابات امسال برسد.


وی ادامه داد: همچنین شعاع دو انتخابات متفاوت است، مجلس خبرگان هفتاد و چند نماینده دارد ولی مجلس شورای اسلامی 290 نماینده می‌خواهد، در انتخابات مجلس خبرگان حدود 150 نفر نامزد می‌شوند ولی در انتخابات مجلس در دوره نهم حدود 7 هزار نفر کاندیدا شدند.


این عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: مجلس در رأس امور است و همه کوشش می‌کنند که رقابت جدی باشد ولی خبرگان نظارت بر رهبری و انتخاب رهبر را برعهده دارد پس مانند مجلس گسترده نیست.


اکرمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه منظور آقای باهنر از اینکه می‌گوید «برخی برای خبرگان خواب آشفته می‌بینند و امیدواریم که خوابشان تعبیر نشود»، چیست؟ آیا به اصلاح‌طلبان اشاره داشته است؟ اظهار کرد: ما در کشور تعریف جامعی از اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و اعتدالی نداریم. هر کس که در انتخابات کاندیدا می‌شود باید نظام و قانون را قبول داشته باشد،‌ این یعنی اصولگرا. کسانی هم که می‌خواهند اصلاحی صورت دهند نیز باید نظام و قانون را قبول داشته باشند، پس هر اصلاح‌طلبی اصولگراست و هر اصولگرایی اصلاح‌طلب است.


وی افزود: بیشتر این اظهارنظرها علیه ورود افراد مختلف به عرصه انتخابات، مربوط به افراد است و نه جریان خاصی. جریان‌ها اگر در قالب تشکل‌ها فعالیت می‌کردند کارآمدتر بودند.


این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: ضمنا در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان افراد ناصالح نداریم چراکه غیر از شورای نگهبان، مردم نیز با رأی خود صلاحیت کاندیداها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در مجلس غیر از این دو، اعتبارنامه نمایندگان هم تأیید شود که این هم یک نوع بررسی صلاحیت است. پس افراد ناصالح به این دو ورود پیدا نمی‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: اکرمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته