دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1394 - 09:20

افشای همکاری هسته‌ای محرمانه عربستان با پاکستان

منابع خبری از افشا شدن همکاری‌های محرمانه چند ساله میان عربستان سعودی و پاکستان در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خبر می‌دهند.
کد خبر : 26647

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه «العالم»، منابع خبری فرانسوی گزارش کردند که صدها مهندس عربستانی در نیروگاه تحقیقاتی «کاهوتا» پاکستان محرمانه آموزش می‌بینند، درحالی‌که آمریکا و غرب از این موضوع آگاه هستند.


پاکستان علت همکاری هسته‌ای خود با عربستان را نیاز به پول شاهزادگان سعودی برای توسعه برنامه هسته‌ای و پرداخت حقوق کارکنان تأسیسات هسته‌ای‌ خود اعلام می‌کند.


در همین حال «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در دو هفته گذشته برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی و ایجاد نیروگاه هسته‌ای به روسیه و فرانسه سفر کرده است.


گویا قراردادهای «محمد بن سلمان» با فرانسوی‌ها شامل ساخت چند نیروگاه هسته‌ای در عربستان می‌شود، هرچند دولت و رسانه‌های فرانسه امیدی به تکمیل این نیروگاه‌ها ندارند زیرا آمریکا با آن مخالف است.


این درحالی‌ است که از نظر غربی‌ها تضمینی برای ماندن «محمد بن سلمان» در مسند وزارت دفاع پس از درگذشت پدرش «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان وجود ندارد، ولی قراردادش با روسیه احتمالاً برای اعمال فشار به آمریکا امضا شده است زیرا آمریکا هم اکنون با ایران در وین درباره برنامه هسته‌ای تهران مذاکره می‌کند.


شبکه «المنار» در گزارشی اعلام کرد: عربستان در حالی‌که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاک خود به‌طور علنی مذاکره می‌کند، به‌طور پنهانی نیز به اقداماتی دست زده است و اطلاعات رسیده از منابع خبری در پاریس حاکی از مذاکرات محرمانه چند ساله عربستان با پاکستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است.


این منابع افزودند: هدف عربستان از امضای قراردادهای هسته‌ای با روسیه کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران است زیرا روس‌ها اطلاعات زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند و عربستانی‌ها با امضای قراردادهای هسته‌ای می‌خواهند این اطلاعات را به دست بیاورند.


منابع خبری فرانسوی اعلام کردند: عربستان و اسرائیل درباره موضوع هسته‌ای ایران به‌طور کامل با یکدیگر همکاری می‌کنند و از چند سال پیش آمریکا را برای حمله نظامی به ایران برای تخریب برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور تحریک می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته