دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1396 - 15:54
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هر چیزی به‌جز اجرای کامل تعهدات با حسن نیت، خلاف متن و روح برجام است.
کد خبر : 266385

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رضا نجفی در نشست شورای حکام با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جایگاه تفسیر برجام نیست، گفت: «ایران به نوبه خود از همان روز اجرایی شدن برجام تعهداتش را زیر مفاد آن محترم شمرده و گزارش‌های آژانس درباره راستی‌آزمایی و نظارت برجام در ایران برای دهمین بار گواهی قوی بر وجود چنین تعهدی است.»


وی افزود: «با وجود این، وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به‌ویژه آمریکا ناامیدکننده و غیرقابل قبول است. دولت آمریکا خلاف متن و روح این توافق به‌ویژه بندهای 26، 28 و 29 برجام با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی مخرب در راستای تضعیف اجرای موفقیت‌آمیز برجام در پیش گرفته است.»


نجفی تصریح کرد: «پاییند نبودن ایالات متحده به تعهدات خویش ذیل برجام نه تنها این توافق بین‌المللی را تضعیف کرده بلکه اعتبار آمریکا را برای هرگونه توافق بین‌المللی دیگر به‌طور جدی زیر سوال برده است. توافق به دست آمده در 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 1394) بدون هیچ ابهامی متضمن رفع کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه یا چندجانبه است.»


وی با بیان اینکه هر چیزی به‌جز اجرای کامل تعهدات با حسن نیت، خلاف متن و روح برجام است، گفت‌: «متن برجام درباره آب سنگین به صراحت عنوان می‌کند که همه آب سنگین اضافی که فراتر از نیازهای ایران باشد به مدت 15 سال برای صادرات طبق قیمت‌های بین‌المللی به بازارهای بین‌المللی عرضه و به خریداران بین‌المللی تحویل می‌شود. این تنها تعهد ایران در این زمینه به‌شمار می‌رود.»


نجفی تصریح کرد: «مایلم تحفظ قوی خود را نسبت به برخی تفاسیر خودسرانه که خلاف متن صریح بخش‌های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح شد ثبت کنم. آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست. این موضوع منحصرا در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند.»


نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس در نشست شورای حکام گفت: «رژیم صهیونیستی روی ده‌ها کلاهک هسته‌ای غیر انسانی نشسته، روی تاسیسات مخفیانه هسته‌ای و خارج از پادمان هسته‌ای در دیمونا نشسته که مواد رادیواکتیو نشتی آن در همسایگان باعث شیوع بیماری سرطان مردم بی‌گناه شده و روی تاسیسات زیرزمینی سلاح‌های کشتارجمعی جایی که روی سلاح‌های شیمیایی و میکربی کار می‌کند نشسته است. به همین دلایل این رژیم هرگز به کنوانسیون‌های منع سلاح‌های شیمیایی و میکربی و انپی‌تی نپیوسته است.»


وی افزود: «رژیمی که با تمام توان از هیچ کوششی برای جلوگیری از نهائی شدن برجام دریغ نورزید، در کمال تعجب صحبت از نگرانی درباره اجرای برجام می‌کند که خیلی مضحک است. این رژیم با تاریخچه‌ای مملو از تجاوزگری و اشغالگری همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پاسخ به اقدامات مکرر تجاوزکارانه و اشغال غیر قانونی و فجایع مستند ارتکابی، سیاست‌های آپارتاید و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین صادر شده را آشکارا نقض کرده است.»


نجفی گفت: «این رژیم نمی‌تواند با چنین سخنانی بر برنامه سلاح‌های هسته‌ای غیرمشروع خود که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، سرپوش بگذارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته