دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1394 - 18:09

پیام ظریف به مذاکره‌کنندگان غربی: شما بیش از ایران به توافق نیاز دارید

مصطفی دهقان-وین: پیام روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در حالی منتشر شد که روز جمعه یکی از خلوت‌ترین روزهای مذاکرات هسته‌ای در یک هفته گذشته بود. این پیام ویدئویی چند نکته ظریف داشت که در این گزارش به بخشی از این نکات می‌پردازیم.
کد خبر : 26633

بحران هسته‌ای ایران؛ غیرضروری و کش‌دار


از روزی که پرونده اتمی ایران به تیتر خبرگزاری‌های خارجی وارد شد، طرف غربی همواره ادعا کرده است که هدف ایران از داشتن برنامه اتمی دستیابی به بمب هسته‌ای است. در بیش از یک دهه مانور سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها بر پرونده هسته‌ای ایران، اگر فراتر از ادعاهای غربی به واقعیت روی زمین در ایران نگاه کنیم در‌می‌یابیم که طرف مقابل ایران در تمامی این شال‌ها نتوانسته است حتی یک دلیل یا عماره قابل دفاع در رابطه با انحراف ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به جهانیان نشان دهد. طرف غربی در تمام این سال‌ها سعی کرده است این خلأ نبود شواهد قابل‌اثبات درباره تلاش ایران برای تولید بمب اتمی را با بمباران سیاسی و رسانه‌ای پر کند. اگر به ادعاها و تحلیل‌های رسانه‌های مهم غربی و سیاستمداران این کشورها نگاهی تحلیلی بکنیم در‌می‌یابیم که بخش عمده‌ای از صحبت‌های آن‌ها حول مسائل فرضی و احتمالی بوده است. برای نمونه آن‌ها می‌گویند برنامه موشک‌های بالستیک ایران به ایران اجازه می‌دهد که پیش‌نیاز‌های موشکی برای بمب اتم را به دست آورد. در همین مثال که البته به‌کرات هم در گفته‌های تحلیلگران و رسانه‌های غربی در طول یک دهه گذشته مطرح شده است، یک وضعیت فرضی جای وضعیت واقعی و حقیقی را گرفته است. تحلیل‌گر و سیاستمدار غربی در اینجا نمی‌‌تواند بگوید که ایران در حال ساخت بمب اتمی است چون هیچ شواهدی در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل می‌گوید همین‌که ایران موشک بالستیک دارد و غنی‌سازی هم می‌کنید و این دو از پیش‌نیازهای بمب اتمی است پس ایران در حال ساخت بمب است. این مانند آن است که شما به مغازه‌ای بروید و انگور بخرید و یکی از همسایه‌های شما بگوید چون انگور پیش‌نیاز ساخت شراب است، شما شراب‌خوارید.


چنین ادعایی تاکنون برای غرب مابه‌ازای قابل اتکایی نداشته است. غرب از رهگذر یک دهه شوی رسانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران و شکل دادن به یک نظام تحریمی پیچیده، نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برنگردانده است بلکه به آن شتاب بیشتری هم داده است. از این منظر ظریف در پیام ویدئویی‌اش به غربی‌ها می‌گوید که به این شوی بی‌حاصل، غیرضروری و تکراری پایان دهید چرا که از آن چیزی جز ضرر برای شما به دست‌نخواهد آمد.ظریف


فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم نمی‌انجامد


اهرم فشار تحریم و تهدید نظامی، هم پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای و هم در حین این مذاکرات به‌عنوان تنها اهرم فشار غرب از سوی آمریکا مطرح شده است. در مورد تحریم اقتصادی، غرب به‌خوبی می‌داند که اگر هدف از وضع تحریم‌ها ایجاد عقب‌گرد در برنامه هسته‌ای بوده است، این هدف نه‌تنها محقق نشده است بلکه به ضد خود هم بدل شده است. تهدید نظامی هم گرچه اکنون کم‌تر از چند سال پیش به زبان غربی‌ها آورده می‌شود بیشتر از آنکه پایه در واقعیت «توان غرب برای تحمل ریسک بالای اقتصادی و امنیتی حمله نظامی به ایران» داشته باشد، به بلوفی تکراری می‌ماند. غرب تنها درصورتی‌که کنترل امورات خود را در اختیار دیوانه‌ترین دیوانگان سیاسی قرار دهد ممکن است گزینه «حمله نظامی به ایران» را به‌صورت واقعی روی میز ببیند. هیچ سیاستمدار عاقل و حتی نیمه عاقلی حاضر نیست که حتی به این گزینه فکر هم بکند. بلوف حمله نظامی به ایران از آن جهت مطرح می‌شود که فشار افکار عمومی داخل ایران را به تیم مذاکره‌کننده ایرانی بیشتر کنند. در حقیقت این تاکتیکی است که گرچه شاید 3 سال پیش می‌توانست اندک تاثیری داشته باشد ولی اکنون و با توجه به وضع آشفته منطقه خاورمیانه و توحش مدرنی که در قامت داعش در سوریه و عراق متجلی شده است، حمله نظامی به ایران مانند آن است که کسی برای رفع عطش، آب‌نمک سربکشد.


ظریف در پیام ویدئویی‌اش با پیش‌کشیدن نمونه جنگ عراق، به غربی‌ها این پیغام را می‌دهد که این تاکتیک مندرس و قدیمی را کنار بگذارید چرا که اگر حتی مانند صدام دیوانه هم باشید و دست به حمله‌ای بزنید در میان‌مدت سرنوشتی بهتر از سرنوشت سیاسی صدام نخواهید داشت.


نمی‌توانید به هزینه دیگران به اهدافتان برسید


ظریف در پیام ویدئویی‌اش در رابطه با تحریم‌ها با پذیرش این نکته که تحریم‌ها زحمت‌هایی برای مردم در ایران ایجاد کرده است به طرف غربی می‌گوید که اولاً این روند مانند این است که کسی به هزینه دیگری به دنبال تحقق اهدافش باشد و دو اینکه این شیوه زیست انگلی در میان‌مدت سبب نفرت مردمی می‌شود که این هزینه را متحمل شده‌اند. در این موج وسیع ضدغرب بودن که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، تداوم سیاست‌هایی که سبب نفرت بیشتر از غرب می‌شود آن‌چیزی نیست که این کشورها اکنون به دنبالش باشند.


افراط‌گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته


شاید بخش مهم پیام ظریف به غربی‌ها را بتوان بخشی دانست که به آن‌ها می‌گوید که داعش تهدید مشترک برای همه است و این ایران است که در خط مقدم مقابله با این تهدید ایستاده است


مقابله با داعش مانعة‌الجمع داشتن رویکرد خصمانه نسبت به ایران است. ظریف به وضوح این پیغام مهم را به کشورهای غربی می‌رساند که بدون همراهی ایران شما هیچ اقدام موثری در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های بنیادگرا نمی‌توانید انجام دهید. تجربه حمله به افغانستان و عراق به غربی‌ها نشان داده است که حمله آن‌ها از جایی خارج از منطقه، نه‌تنها این غده‌های سرطانی را از بین نمی‌برد بلکه سبب انتشار بیشتر این سلول‌های بیمار به خارج از منطقه و سراسر جهان می‌شود.


شهامت تغییر در سیاست، آن چیزی است که ظریف از غربی‌ها می‌خواهد و می‌گوید بدون تحقق این تغییر توافقی در کار نخواهد بود. یا شهامت داشته باشید و دست از تحریم و تهدید ایران بردارید و با ایران همکاری کنید یا خودتان به‌تنهایی در چاه ویلی که افراط‌گرایی و بربریت مدرن برایتان کنده است، بمانید. اکنون انتخاب با طرف غربی است چرا که بی‌تردید، آن‌ها بیش از ایران به توافق نیاز دارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: توافق هستهای
ارسال نظر
قالیشویی ادیب