دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی گذرا به روزنامه‌های امروز

جهانگیری و تهدید احمدی‌نژاد با بگم‌بگم/ سرگیجه ترامپ از نزدیکی دو کره/ سیستان و معضل مهاجرت

رسانه‌های مکتوب امروز چهارشنبه 16 اسفند به درختکاری مسئولین به مناسبت روز درختکاری، انتقادات جهانگیری از احمدی‌نژاد و نزدیکی دو کره نگاه پر رنگی داشته‌اند.
کد خبر : 266201

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، مذاکرات دو کره در طی چند روز گذشته، انتقادات جهانگیری به اقدامات اخیر محمود احمدی‌نژاد و درختکاری مسئولان در روز درختکاری تیترهای اصلی رسانه‌های مکتوب امروز را به خود اختصاص دادند.


درختکاری مسئولان در روز درختکاری


به‌مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، دیروز تعدادی از مسئولان اقدام به کاشت درخت کردند که کاشت درخت توسط مقام معظم رهبری و دکتر حسن روحانی بیشتر مورد توجه رسانه‌های امروز قرار گرفت و عمدتا با تیتر « مسئولان باید مانع از بین رفتن درختان موجود در شهرها شوند » که مهمترین نکته در سخنان مقام معظم رهبری بود اقدام به پوشش این خبر کردند.


روزنامه‌های همشهری، ایران و اطلاعات عکس اول صفحه نخست خود را به این خبر اختصاص دادند.




بسیاری از روزنامه‌های دیگر مانند شرق، کیهان، خراسان، همدلی، مردم سالاری و ... نیز در صفحه اول به این خبر اشاره کردند.


شبه جزیره کره آبستن حوادثی جدید


این روزها خبرهایی از سوی هیات ١٠ نفره کره جنوبی که به پیونگ‌یانگ سفر کرده‌اند به گوش می‌رسد که می‌گویند کره شمالی حاضر است در مذاکره با ایالات متحده سلاح‌های هسته‌ای خود را رها کرده و تمام آزمایش‌های موشکی را نیز در طول مذاکره احتمالی متوقف کند. این تغییر و تحولات در شرق آسیا خبر اول روزنامه های اعتماد، مردم سالاری و دنیای اقتصاد بوده است که به صورت ویژه به آن پرداخته‌اند.


روزنامه اعتماد در گزارشی که تیتر اول و عکس صفحه اول را به خود اختصاص داده آورده است «به گزارش نیویورک‌تایمز در جریان سفر دوروزه هیات کره جنوبی به پیونگ‌یانگ که روز سه‌شنبه به پایان رسید، دو کره موافقت کردند رهبران دو کشور در مرز دو کره در ماه آوریل با یکدیگر دیدار رسمی داشته باشند. خبری که دفتر «مون جائه این»، رییس‌جمهور کره جنوبی آن را رسما اعلام کرد.» به نظر می‌رسد اتفاقاتی در شبه جزیره کره در حال وقوع است.





جهانگیری و تهدید احمدی‌نژاد با بگم‌بگم


معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران کل کشور سخنرانی کرد. جهانگیری به اقدامات این روزهای محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق نقدهایی وارد کرد که این نقدها و همچنین توصیه شدن جهانگیری به سکوت محور اصلی پوشش سخنرانی دیروز وی در صفحه اول روزنامه‌های امروز بود. تعدادی از روزنا‌مه‌ها با تیترها و عکس‌های نخست به آن پرداختند و بسیاری دیگر از رسانه‌ها هم با ضریب خبری کمتری به این موضوع اشاره کردند.




روزنامه‌های امروز اما اخبار جالب دیگری هم داشتند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.


آرمان؛ خداحافظی با بازار سیاه اسکناس؟


با نزدیک شدن به عید نوروز روزنامه آرمان در گزارشی، به سراغ نیاز مردم به اسکناس نو رفته و این موضوع را بررسی کرده است. در قسمتی از این گزارش از قول مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی آمده است: «اسکناس‌هایی که توزیع خواهد شد از نوع یک‌هزارتومانی، دو‌هزار تومانی و پنج‌هزار تومانی است، ضمن آنکه توزیع اسکناس ۱۰هزارتومانی و ایران‌چک ۵۰‌هزار تومانی نیز که از اوایل اسفند در بین بانک‌ها آغاز شده، در روزهای پیش‌رو بیشتر شده و از طریق شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.» او با اشاره به برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده برای روزهای پایانی سال، خاطرنشان کرد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، در حال حاضر ذخایر اسکناس و ایران‌چک بانک مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و با این وجود، هیچ‌گونه مشکل و مساله‌ای برای تامین وجوه نقد مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال وجود ندارد.» حال باید دید با این تدابیر بازار سیاه اسکناس نو باز هم بوجود خواهد آمد یا خیر.


رمزگشایی جعبه سیاه «آسمان» در فرانسه


روزنامه ایران در صفحه حوادث خود به آخرین اخبار حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج پرداخته است و در گزارش خود به عملیات جست‌و‌جو و انتقال بقایای پیکرها از محل سقوط و اخبار مربوط به انتقال جعبه سیاه هواپیما به فرانسه و موارد دیگر مربوط به این حادثه دردناک پرداخته است.


شهروند؛ سیستان و معضل مهاجرت


روزنامه شهروند با تیتر «سکوت سیستان» به مساله مهاجرت از شهرهای مختلف استان سیستان‌و‌بلوچستان پرداخته و آورده است «مهاجرت از زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز به دلیل کم آبی شدت گرفته است» در ادامه این گزارش و در مصاحبه‌هایی آمده است: «حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس هم به «شهروند» توضیح می‌دهد: در دو دهه اخیر مهاجرت از دشت سیستان شدت گرفته است به‌طوری که تاکنون 30‌درصد جمعیت سیستان‌وبلوچستان مهاجرت کرده‌اند.
نجفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان هم می‌گوید در سال‌های 91 و 92 هشت‌هزار خانوار معادل 35‌هزار نفر از دشت سیستان مهاجرت کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.»
آمارهای ارائه شده در این گزارش قابل تامل است.


ابتکار؛ سرد وگرم هوای نوروز در بازار دست فروش‌ها


با نزدیک شدن به عید نوروز گزارش‌های نوروزی هم در روزنامه‌ها انتشار می‌یابند. روزنامه ابتکار در گزارشی میدانی با حال و هوای نوروزی به میان بساطی‌های چهارراه ولی‌عصر که در یک زمین سرپوشیده تجمیع شدند رفته است و با آنها در مورد وضعیت امسال دستفروشی مصاحبه‌هایی انجام داده است. در ادامه گزارش با مغازه‌داران و رهگذران خیابان ولیعصر هم گفت‌وگوهایی انجام شده است. آنچه از گفت‌وگو با مردم مشخص است این است که دست‌فروشان نه‌تنها حال و هوای عید را برای خیلی‌ها یادآوری می‌کنند که آنها توانسته‌اند اعتماد مردم را هم جلب کنند.


فرهیختگان؛ مطالبه‌ای برای بازگشت پرداخت‌های نامتعارف در دانشگاه آزاد اسلامی


طی چند روز گذشته انتشار لیستی از پرداختی‌های نامتعارف در دوره مدیریت سابق دانشگاه آزاد اسلامی به برخی مدیران رده بالای این سازمان حواشی زیادی داشته است. روزنامه فرهیختگان در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در بخشی از این گزارش به تاثیر و نظر دکتر ولایتی به عنوان نفر اول دوره مدیریت جدید در این دانشگاه اشاره شده و آمده است: «دکتر ولایتی نیز از ابتدای حضور در این دانشگاه خواستار شفاف‌ شدن امور مالی شده بود. این مطالبه هم باعث شفاف شدن هزینه‌های صورت‌گرفته طی سالیان اخیر از شهریه‌های دانشجویان می‌شود و همچنین دغدغه‌ای برای بازگشت پرداخت‌های نامتعارف صورت گرفته چه با عنوان حقوق و چه با عناوینی دیگر خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته