دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1396 - 10:51
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد؛

آموزش پیشگیری از اعتیاد به ۲۳۸۰ مربی آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد گفت: ۲۳۸۰ نفر از مدرسین آموزش و پرورش ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش‌های لازم را در این دوره طی کرده‌اند.
کد خبر : 265871

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در دوره آموزشی تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش و روحانیون کشور اظهار کرد: تاکنون 2380 نفر از آموزش‌های تخصصی و توجیهی لازم را در طرح توانمندسازی، پیشگیری از اعتیاد بهره‌مند شدند ولی فقط 160 نفر از مربیان در سراسر کشور و 30 روحانی در این دوره بازآموزی را در این نشست حضور و مرور خواهند کرد.


مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر استفاده از ظرفیت مربیان، روحانیون و مشاورانی که دوره توانمندسازی که در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند،‌ افزود: هر دقیقه یک نفر روانه زندان‌های کشور می‌شود که با طرح آموزشی توانمندسازی می‌توانیم مانع این کار شویم.


صرامی با اشاره به روند پیشگیری از اعتیاد در 107 سال اخیر یادآور شد: از کنفرانس شانگهای چین در سال 1909 تا سال 1970 تمامی رویکردها مقابله با عرضه مواد مخدر بود ولی بعد از آن اقدامات اولیه پیشگیری از اعتیاد آغاز شد. این در حالی است که از سال 1373 جمهوری اسلامی ایران هم گام‌های اساسی در این مسیر را برداشته و در دهه 90 رویکرد پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده است.


وی در مورد برنامه‌‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد گفت: در نسل اول رویکرد افزایش اطلاعات و برنامه دانش‌محور بود اما در نسل دوم رویکردها محرک محور مبتنی بر آموزش‌های عاطفی و در نسل سوم رویکردها دانش و محرک محور و در نسل چهارم رویکردها به فعالیت‌های جایگزین و اقدامات برانگیزاننده و رضایت‌بخش و در نسل پنجم رویکردها به توانمندسازی روحی، اجتماعی با آموزش مهارت‌های زندگی و در نسل ششم رویکردها به استراتژی سیستماتیک پرداخته است.


مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای مداخله در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باید ابتدا شیوع‌شناسی کرده و سپس با ابتکار استفاده از جامعه مدنی پیشگیری بلوغ یافته‌ای را آغاز کنیم برهمین اساس در آموزش سیستماتیک پیشگیری از اعتیاد باید معلم، مشاور، والدین، مستخدم، دانش‌آموز و مربی پرورشی توأمان با یکدیگر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را طی کنند.


صرامی عوامل شروع‌کننده مصرف در نوجوانان را حیطه خانواده، حیطه دانش‌آموزان، حیطه همسالان، حیطه محله و حیطه مدرسه دانست و گفت: مدارس مهمترین جایگاه برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه است زیرا 107 هزار واحد آموزشی و یک میلیون کادر آموزشی و 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون والدین را در خود دارد که می‌تواند با اجرای برنامه‌های مختلف موفقیت‌هایی را به دست آورد.


صرامی تصریح کرد: طرح توانمندسازی در سال‌های 95 و 96 در همه استان‌های کشور برگزار شده است که در این طرح 2380 نفر از مدرسین آموزش و پرورش بین 9 تا 11 ساعت آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند و 20 هزار نفر ساعت آموزش به آنان ارائه شده است و در طرح آموزشی توانمندسازی به بحث درمان به هیچ وجه نپرداخته‌ایم.


مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یک دلار هزینه در پیشگیری از اعتیاد از 20 دلار خسارت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مؤثرتر است، افزود: در طرح توانمندسازی موفقیت‌هایی به دست آمده است که می‌توان به ایجاد حساسیت در مسئولین و خانواده‌ها و حساسیت بیشتر دانش‌آموزان اشاره کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد مواد مخدر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته