دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1396 - 08:35
سرمربی تیم‌ملی تکواندو:

ملی‌پوشان تکواندو باید در مسابقات لیگ برتر شرکت کنند

سرمربی تیم‌ملی تکواندو گفت: معتقدم ملی‌پوشان تکواندو باید در مسابقات لیگ برتر شرکت کنند و نباید آنها در زرورق نگه داشت.
کد خبر : 265426

فریبرز عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، درخصوص اینکه چه شد که کمیته فنی فدراسیون تکواندو او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد، گفت: «روز شنبه در جلسه کمیته فنی من به همراه مهدی بی‌باک، بیژن مقانلو و سیدنعمت خلیفه برنامه‌هایمان را ارائه و از اهدافی که داشتیم، دفاع کردیم. در نهایت قرعه فال به نام من افتاد و کمیته فنی فدراسیون تکواندو به من اعتماد کرد تا در خدمت تیم‌ملی باشم و امیدوارم که بتوانم در این مسیر موفق باشم.»


وی درخصوص آنکه تکواندوی ایران از المپیک 2016 ریو برزیل دچار افت محسوسی شده است و موفقیت‌های گذشته در آن رقم نمی‌خورد، اظهار داشت: «این پتانسیل در تکواندوی ما وجود دارد که بار دیگر در سطح جهان و المپیک به مدال برسیم. ناکامی در یکی دو سال اخیر به معنی آن نیست که تکواندوی ایران با مشکل اساسی روبه‌رو شده است و دیگر تکواندوکار مستعدی نداریم که در کسب مدال ناکام بماند. با نظم و انضباطی که در اردوها خواهیم داشت و با هدفمندی که مدنظرمان است به همراه انرژی گذاشتن بچه‌ها به قهرمانی و موفقیت‌های جهانی بار دیگر خواهیم رسید. رمز موفقیت اتحاد و وحدت ملی است که خوشبختانه بستر آن فراهم است.»


عسگری درخصوص آنکه پیش از هم مربیانی بودند که دم از اتحاد و یکدلی در تکواندو زده‌اند ولی هدف‌شان محقق نشده، تصریح کرد: «من احترام خاصی برای پیشکسوتان تکواندو قائلم و قطعا تجربیات ارزشمندی که این عزیزان در اختیارم خواهند گذاشت را در تیم ملی مورد استفاده قرار می‌دهم تا به پیشرفت تکواندو کمک کنم. با جان و دل آماده هستم تا با اتحادی مثال‌زدنی، تیم‌ملی را در مسیری قرار دهیم که بتواند در آسیا و جهان به مدال‌های با ارزشی برسد و حتی در مسابقات المپیک بار دیگر صاحب مدال طلا شود. بنابراین از مشورت بزرگان تکواندو استفاده می‌کنم تا با کسب موفقیت‌های متوالی رفتار دوستانه‌تری در مسیر رشد دوباره تیم ملی شکل بگیرد.»


سرمربی تیم ملی تکواندو در مورد اینکه در المپیک 2016 بسیاری از تکواندوکاران ما برای حضور در این رقابت‌ها در مسابقات گرندپریکس بالاترین رتبه‌ها را داشتند و در حال حاضر برنامه او برای آنکه تیم ملی بیش از دو نماینده در المپیک 2020 داشته باشد چیست، گفت: «ما بخشی از مسیر رسیدن به المپیک را گذرانده‌ایم و اجتناب‌ناپذیر است که بخواهیم تغییرات بنیادی در اوزان مختلف ایجاد کنیم. کشورهایی که پیش از این در تکواندو موفق بودند و به طور حتم باز هم برای کسب مدال برنامه دارند، دست به دستاوردهای پیشین خود نمی‌زنند و ما هم چنین کاری را نخواهیم کرد.»


وی افزود: «ما تکواندوکارانی داریم که در رنک یک تا 5 جهانی قرار دارند و در مدت زمان باقی‌مانده می‌توانند به ما کمک کنند. بخشی از امتیازات کسب شده و باید در اوزانی که ما نفرات برتر در رنکینگ جهانی نداریم نیز با یک مهندسی دقیق برای حضور در مسابقات جهانی پر امتیاز بتوانیم بچه‌ها را صاحب امتیازات مهمی در این زمینه کنیم تا مقدمات حضور با 4 نفر در المپیک برای‌مان فراهم شود. ما تکواندوکاران خوش‌آتیه‌ای در لیگ تکواندو داریم و بچه‌ها می‌توانند با تلاش فراوان به عنوان نماینده ایران در مسابقات پیش‌رو شرکت کنند تا با بهترین نفرات در المپیک و مسابقات جهانی شرکت کنیم.»


عسگری در مورد اینکه در گذشته برخی از قهرمانان تکواندو از حضور در رقابت‌های لیگ برتر تکواندو اجتناب می‌کردند و برخی کارشناسان معتقد بودند که همین عامل باعث ناکامی تکواندوی ایران در المپیک ریو شد، تصریح کرد: «من اصلا اعتقاد ندارم ملی‌پوشان را در زرورق نگه داریم، بچه‌ها اگر با این نیت که آسیب می‌بینند در لیگ شرکت نکنند، مسلما در رقابت‌های آسیایی و جهانی با مصدومیت مواجه می‌شوند. یک ملی‌پوش باید به گونه‌ای در مبارزات با حریفانش مبارزه کند که در جریان مسابقه مصدوم نشود.»


وی ادامه داد: «ملی‌پوشان باید در رقابت‌های لیگ حضور داشته باشند. در این میان بحث اسپانسرینگ تکواندوکار تیم ملی بسیار مهم است و اینکه باشگاه‌ها بتوانند شرایط مالی مدنظر ملی‌پوشی که جذب می کنند را فراهم کنند. ما اجبار نمی‌کنیم که بازیکنان نباید در لیگ برتر شرکت کنند، اتفاقا باید آنها در این مسابقات حضور پیدا کنند تا محک بخورند و با آمادگی لازم به مسابقات ملی برسند ولی باید هزینه لازم برای شرکت در مسابقات هم به او پرداخت شود.»


عسگری در خصوص اینکه مهم‌ترین مسابقاتی که برای حضور ملی‌پوشان در نظر گرفته کدام رقابت‌هاست؟ بیان کرد: «ما طبق هدف‌گذاری که کرده‌ایم دو هدف اصلی‌مان مسابقات جهانی 2019 روسیه و المپیک 2020 توکیو است، در این میان بازی‌های آسیایی جاکارتا را در سال آینده داریم. مسابقاتی که در آن به جای 8 وزن، در 4 وزن المپیکی برگزار می‌شود. طبق برنامه‌هایی که ما انجام داده‌ایم، قصد داریم با یک شیوه انگیزشی و با بازنگری دقیق برنامه‌ریزی انجام دهیم که هر دو، سه ماه یکبار بازیکنان تیم ملی تکواندو محک جدی در یک مسابقه بین‌المللی بخورند تا عیار آنها مشخص شود و برترین‌ها در هر وزن شناسایی شوند.»


وی در پایان درباره اینکه در تمامی اوزان المپیکی تیم ملی، تکواندوکار آماده در اختیار دارد یا نه، گفت: «بخشی از مسیر در اختیار ما نبود، ولی اساس کار ما بر شایسته‌سالاری است. مدعیان زیادی در اوزان مختلف داریم که در مسابقات انتخابی تیم‌ملی 32 نفر از آنها انتخاب می‌شوند و در آنجا ما به دنبال هیچ اسم خاصی نیستیم، هرکسی که آمادگی بالایی داشته باشد با تیم‌ملی به مسابقات معتبر اعزام می‌‌شود. هدف ساختن نفرات آماده است و چنین پتانسیلی در تکواندو ایران وجود دارد.»


گفت و گو از علی شفیعی‌جم


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته