دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1396 - 16:06
وزیرعلوم در همایش علم متعهد:

روی خوش وزیرعلوم به تجمیع مراکز دانشگاهی/ بازنگری در آموزش عالی ضروری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بازنگری آموزش عالی یک امر ضروری است و مراکز دانشگاهی به ویژه فنی و حرفه‌ای و علمی‌ کاربردی در سراسر کشور ساماندهی می‌شوند، گفت: شاید ضرورت داشته باشد که بر روی تجمیع کار کنیم تا اثرگذاری مراکز دانشگاهی را بیشتر کنیم.
کد خبر : 265383

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منصور غلامی بعد از ظهر امروز در همایش علم متعهد که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه حرکت بسیار خوبی در فضای امروز کشور درباره توجه به بحث علم متعهد شکل گرفته است، گفت: قطعا هم علم متعهد حاصل کار دانشمند متعهد است و هم علم متعهد می‌تواند در تربیت عالم متعهد در نسل جدید نقش داشته باشد. با توجه به جامعه اسلامی ما قطعا جهت حرکت بر مبنای نگاه به انسان از منظر نگاه اسلام است و این همایش می‌تواند این جهت را عمق بیشتری ببخشد.


وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه‌های ما امروز در یک شرایط خاصی قرار دارند که هم از هر جهت مورد نقد جدی هستند و هم انتظارات زیادی از آنها وجود دارد. شاید انباشت انتظارات بعد از انقلاب اسلامی تاکنون باعث این نقدها هم شده است.


وی اضافه کرد: ما به لحاظ جایگاه واقعی کشورمان به هر دلیلی عقب‌مانده‌ایم و عقب نگه داشته‌ شده‌ایم و در داخل کشور نیز انتظار از دانشگاه‌ها و دانشجویان محقق نشده است. در دانشگاه‌ها چند سال است نگاه نقادانه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شکل گرفته است. یک بخش از خود فضای دانشگاه و یک بخش هم از جامعه ناشی شده است.


غلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هنوز گستره لازم را در جامعه نداریم، تاکید کرد: به همین خاطر بازنگری در آموزش عالی ضروری است. ما در یک دوره‌ای با گستره‌ای از ایجاد مراکز آموزش عالی مواجه بوده‌ایم و هزینه زیادی هم برای آنها صرف شده است. شاید آن زمان این اتفاق لازم بوده، اما امروز لازم است تعمیق فرآیندهای فناوری و حل مسائل و مشکلات جامعه از قبیل مسائل اجتماعی و صنعت در دستور کار قرار گیرد و شاید ضرورت داشته باشد که روی تجمیع کار کنیم و به این ترتیب اثرگذاری مراکز را زیاد کنیم.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش‌عالی تلاش می‌کند، اظهار کرد: بعضی از مراکز دانشگاهی و واحدهای پراکنده در سراسر کشور بیشتر از سایر مراکز ساماندهی می‌شوند و بیشتر هم دانشگاه‌های مهارتی مانند فنی و حرفه‌ای و علمی- کاربردی مشمول این طرح می‌شوند.


غلامی با اظهار تاسف از اینکه سال‌های زیادی به دلیل کم بودن نظارت بر حفظ هدف مراکز دانشگاهی، آنها درست در مسیر خود حرکت نکرده‌اند، گفت: خوشبختانه منع پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی وزارت علوم و وزارت بهداشت ابلاغ شده است و این امر اجرایی می‌شود. ما تلاش می‌کنیم هر مجموعه‌ای در راستای اهداف و ماموریت‌های خود حرکت کند.


وی با تاکید بر اینکه ساماندهی آموزش عالی به طور جد توسط وزارت علوم به پیش می‌رود، تصریح کرد: خیلی وقت‌ها ممکن است شرایط سخت اجتماعی را به شکل‌های مختلفی افراد تحمل نکنند، اما در سختی‌هاست که شکوفایی‌ها حاصل می‌شود. بنابراین در شرایط فعلی حرکت شتابداری به سوی توسعه فناوری و به کارگیری فناوری برای حل مشکلات و ایجاد ثروت شکل گرفته است و انشاء‌لله این نگاه‌های متعهدانه به علم و دانش و تولید فناوری و ثروت، هرچه بیشتر بتواند در سطح جامعه نمود پیدا کند.


غلامی بر اینکه باید در تولید علم و دانش یک بخش نگاه ما حتما به کاربرد آن دانش در سطح جامعه باشد، گفت: نباید هیچ‌وقت هم حضور در سطح بین‌المللی را فراموش کنیم. تاکید رهبری هم این بوده که ما نباید رشد علمی را متوقف کنیم. گاهی برخی دلسوزان نقد می‌کنند، اما ما باید به سرعت خودمان را به جایی برسانیم که ابتدا خود ما از این نتایج استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته